lördag 8 december 2012

Julklappslistan - årets julklapp



Julafton närmar sig snabbt och den årliga ångesten dyker upp. Vad ska man köpa till alla? Det är lika svårt varje år.... Jag tycker det är tråkigt att köpa saker till folk som redan har allt. Jag försöker på bästa sätt hitta på trevliga paket som upplevelser, biobiljetter, sällskapsspel mm för att slippa behöva köpa mer prylar. Känner ni igen er? Egentligen vill jag slopa paket helt men har inte fått majoritet för den åsikten än...

Själv önskar jag mig en ny parfym och boken Security analysis med Benjamin Graham. Det är en är riktigt tjock bok som jag skulle vilja plöja igenom på kvällarna efter jobbet. Boken lär inte bli årets julklapp men det lär bli en bra investering att köpa boken.

Jag har en hel del finansböcker som står uppställda i bokhyllan på en egen avdelning hemma. När jag har kompisar på besök så är det märkligt nog till dessa böcker som deras intresse dras till. Egentligen är det rätt konstigt då de är ganska ointresserade av placeringar och sparande men just den delen av bokhyllan brukar uppmärksammas och det leder oftast till en längre diskussion kring sparande och aktier. Det är väldigt roligt. Allt som oftast så leder det till att ett intresse väcks för aktier och investeringar. Så ni som är tokiga i aktier och placeringar som jag är. Ett tips är att leda in kompisar/gäster till finanshyllan om ni vill prata aktier för en stund.... :)

Hur ser er julklappslista ut? Vad blir årets julklapp?

Ha en skön lördag!

ägamintid

4 kommentarer:

  1. Kommer nog att köpa silvermynt, ex
    http://www.libertysilver.se/kopa/produkt/jul2012

    Dels är mynten ganska fina, dels är det roligare än att ge ett presentkort/pengar eller menlös pryl.

    SvaraRadera
  2. Som sagt, alltid samma problem.
    Till egna barnen och syskonbarnen går det väl hyggligt, men till sambon... För att inte tala om problemet att hitta på något jag önskar mig själv...
    Visst är det kul att få något genomtänkt, men det uppväger inte stressen med att hitta på något bra själv, så jag hade gärna avskaffat presenterna vuxna emellan.

    SvaraRadera
  3. Vilken av alla versioner av Security Analysis är bäst?

    SvaraRadera
  4. Några jag känner har ett trevligt koncept när det gäller julklappar till de vuxna i släkten. De lottar ut vem man ska köpa 1 julklapp till.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...