måndag 17 december 2012

Jag sänker min utdelningsprognos

Utdelningen för 2012 blir ca 49 000 kr vilket är något lägre än beräknat. Det är ingen dramatik i detta utan det beror på att stora inköp av Citigroup och JP Morgan har sänkt yield on costen och därmed också utdelningen. Det slår kortsiktigt på utdelningsbeloppet men på lång sikt kommer det att ge en positiv effekt då jag förväntar mig kraftiga höjningar av båda bolagen kommande år.

Citigroup har just nu ingen utdelning att tala om men redan nästa år kommer den höjas ordentligt och då får det effekt på portföljens kassaflöde och yield on cost. Jag måste ta långsiktiga beslut som gynnar oss i längden och inte frestas av att nå kortsiktiga mål.

Just nu ser det ut som att vi kommer att ligga på ca 75 000 kr i utdelning på årsbasis i slutet av 2013. Det är en skön känsla att veta att dessa pengar inkommer utan något aktivt arbete, det är en så kallad passiv inkomst!

Intressant är också att utdelningens betydelse ökar år för år. Återinvesteringen av utdelningen slår igenom mer och mer för varje år. Vi avsätter med nuvarande spartakt ca 350 000 kr per år av våra inkomster till aktieköp. Dessutom återinveserar vi våra utdelningar som uppgår till ca 50 000 kr. Utdelningarna är viktiga då de motsvarar nästan 2 månads sparande för oss i dagsläget. Nästa år när utdelningarna ökar ytterligare så kommer utdelningen motsvara nästan 3 månaders sparande. På sikt kommer återinvesteringen av erhållna utdelningar att vara större än våra egna insättningar. När detta inträffar så vet jag 2 personer som kommer fira ordentligt.... :)

Skulle vi sluta spara idag så kommer vi troligtvis erhålla ca 50 000 kr per år resten av våra liv och kanske t.o.m. mer pengar varje år i takt med att många av bolagen höjer utdelningen. Vi har bara kommit en bit på vägen men det känns redan tillfredsställande!

Ha en trevlig kväll!

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Citigroup har ju stigit på sistone, tycker du fortfarande dom är köpvärda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då han tidigare nämnt att han tror kurser kring 70usd och återupptagen utdelning så skulle jag tro att han fortfarande se dem som köpvärda. :)

      Radera
    2. Japp, jag tycker fortfarande C är köpvärd. Jag ser en värdering på min tangible book value om några år och det ligger nu på 54 USD och stiger kvartal för kvartal.

      Lägg till, som arbetande pengar skriver, att utdelning och återköp av egna aktier ska påbörjas.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Gratulerar till bedriften! Väl värt att fira redan i min mening =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, visst känns det redan nu bra och kanske blir det lite firande redan nu!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. För någon som inte är så insatt i aktier och investering som jag borde vara, hur mycket kapital har det krävts för din portfölj och över hur lång tid har du investerat denna summa för att få ut denna utdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har investerat ca 800 000 kr i aktier för att erhålla dessa 49 000 kr. Vi har hållt på i ca 2 år med att spara och amortera av lån. 2011 amorterade vi mycket och i år har vi investerat mycket i aktier.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...