tisdag 25 december 2012

Idag har vi spännande saker på gång

Julen är en skön tid även om det är lite hektiskt ibland. I år har den varit extra lugn och det har varit väldigt lite, men bra, julklappar. Den största stressen, i alla fall tidigare år, har för mig varit inköpet av julklappar. Det är inte lätt att köpa klappar till personer som redan har allt...

För egen del fick jag en rakapparat, en parfym och ett par ullstrumpor (knästrumpor). Mycket välbehövliga julklappar får jag lov att säga. Till min kära sambo blev det en "upplevelse"/"njutning". Jag gav henne en helkroppsmassage som hon kan utnyttja vid ett lämpligt tillfälle.

En sak väntar jag fortfarande på och den tror jag kommer när jag fyller år i januari. Det är boken "security analysis" med Benjamin Graham. Det ska bli riktigt spännande att läsa den.

Eftersom julen ligger väldigt lämpligt i år så blir det ordentligt med ledighet och en välförtjänt vila som vi ska utnyttja maximalt.

Idag ska göra något spännande. Vi ska göra en egen matpris-jämförelse! 

Vi ska ju ta nya tag på "inköpssidan" 2013 (ja, jag vet att det låter som att vi driver ett företag). Men det är ju faktiskt så att privatekonomin är vårt "lilla företag". Vi ska se över våra matinköp och försöka storhandla mer och därmed sänka våra matkostnader. Vi har senare delen av 2012 köpt mer och mer mat i närbutiken och det är dyrt så ett av målen 2013 är att handla mer mat i större affärer och därmed billigare och effektivare. Vi har råd att köpa mat vart vi vill men att bara för det vara ineffektiv är inte så smart. Jag tror att vi kan spara 500-700 kr per månad (6000-8400 kr per år) genom att handla i större affärer och storhandla istället för att handla var och varannan dag.

Vi ska jämföra priset på ett antal matvaror i 4 olika butiker i stan. Vi har valt ut Konsum (närbutik), ICA Maxi Stormarknad, Willys och Citygross som testbutiker. Vi kommer att notera priserna för  15 (om vi hittar exakt samma produkter) varor i dessa butiker. Ska bli mycket spännande och roligt!

Följande varor har vi valt ut i vår undersökning:

Kellogs Cornflakes
1 liter Arla mellanmjölk
1 liter Arla vaniljyoghurt (0,5 %)
Ketchup (Heinz)
Bregott 500 g
Coca-Cola 1,5 l
Pringles chips
Gevalia 500 g
1 kg gul lök
Marabou mjölkchoklad (stor)
Vetemjöl (Kungsörnen) 2 kg
Seltin salt
Smör 500 g (Arla)
Uncle Bens ris
Falukorv, en hel ring (Scan)

Resultatet från undersökningen läggs ut i eftermiddag. Håll till godo!

Njut av friheten (ledigheten)!

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Ska ni köpa Coca Colan bara för att få en jämförelse eller sitter ni på fullaste allvar och sörplar i er cola? Inte ens på helgerna skulle någon i min familj få för sig att dricka detta nämligen...

    Tror att man kan göra mer pengar på att se över vad man äter istället för att se över var man köper.

    SvaraRadera
  2. Lycka till med dina mål 2013 och tack för en intressant blogg.

    SvaraRadera
  3. Mycket bra initiativ. Jag tippar på att Willy's seglar upp som det billigaste alternativet.

    SvaraRadera
  4. Ser ju bra ut men vad gör stor Marabou chokladkaka, Pringles och 1.5 liter Cola på listan? Är det något ni köper lika ofta som övrigt på listan? I så fall skulle ni tjäna på att dra ner på detta rejält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej alla! Nu är jag tillbaka från min lilla "shoppingtripp".

      Jag köpte ingenting av de saker som jag nämner ovan utan gick bara runt i de 4 butikerna och noterade priserna i ett block. Vi dricker aldrig coca-cola och äter inte mycket choklad heller. Jag valde ut dessa varor för att folk ska känna till de varor som jag priskollar.

      Lägger ut resultatet om några minuter.

      ägamintid

      Radera
  5. Gott initiativ! Kan säkert inspirera andra att ta tag i samma fråga. Som vissa andra förvånas jag dock över jämförelseobjekten, även om jag nu förstår att de åtminstone delvis är valda för att likadana produkter ska finnas på alla affärer.

    Men... ett tips utifrån investeringsperspektiv (som kanske inte har så mycket med just denna matlista att göra): Ni talar ju om att prioritera träning som en form av investering i hälsa. Närodlat som en annan investering. Skulle ni matmässigt verkligen vilja investera i hälsa så skulle jag rekommendera vegansk kost. Kan på alla hälsopunkter konkurrera med animalisk eller s.k. vegetarisk. Du slipper dessutom mycket av det skit som trycks in i animalisk kost i forma av antibiotiska etc. Dessuom finns det INGET som kan slå det ur ekonomisk synpunkt. Att vegans kost dessutom inte saknar något av de smakmässiga fördelarna lärde jag mig dessutom under en tvåveckors vistelse i Indien. Har aldrig ätit så god mat.

    Större delen av världens befolkning är så gott som veganer. Dessvärre apar de efter våra vanor allteftersom de blir rikare: alkhol, tobak, socker, animaler osv. Vi i väst, som inte är loosers, har släppt t.ex. tobak och socker. Jag tror nästa steg där är animalier och i sin förlängning även alkohol.

    /Nisse

    SvaraRadera
  6. Hej Nisse! Håller med dig i det du skriver. Listan är ENBART gjord som en undersökning och ska inte tas för vår inköpslista.

    Hade jag tagit andra produkter hade jämförelsen blivit svårare då alla butiker inte har varorna samt att jag vill att läsa ska förstå vilka produkter som jämförs.

    Nedan inom citationstecken skrev jag för några dagar sedan som beskriver hur jag ser på mat och hälsa etc.

    "Att äta mer frukt och grönt och närodlad mat hänger ihop med att ha en bra hälsa. Vi vill stoppa i oss bra mat. Vi gör idag all mat själva som vi äter och vi satsar mycket på bra råvaror och gärna närodlat. Detta ska vi fortsätta med och bli ännu bättre på. Det är lite dyrare men så mycket bättre och godare. Jag är lite av en lokalpatriot så jag gynnar gärna företag i vårt närområde och även de bönder som säljer sina fantastiska produkter".

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...