fredag 14 december 2012

Helgreflektioner - 2013 bankernas år?

Ytterligare en vecka är avklarad... Ja, det känns verkligen så. Varje vecka på jobbet är en utmaning och det känns skönt att när man kommer hem på fredagar och kan slappna av. Ett glas vin och bara njuta friheten av att äga sin tid för ett par dagar.

Det går framåt på jobbet just nu. Vi har saker på gång som sparar stora pengar vilket kommer öka vår finansiella flexibilitet. Vi har, som jag tidigare skrivit, ekonomiska svårigheter som i bästa fall är övergående. Således är det lite mer positivt på jobbet vilket underlättar vardagen något.

Jag funderar en hel del på vad 2013 har att ge. Känslan är att det blir finansaktiernas år. Jag tror återhämtningen kommer att fortsätta i storbankerna i Europa och USA. Det är ju ganska höga värderingar i Sverige så jag har inga stora förhoppningar här när det gäller finansaktier. Vi har stabila och bra banker i Sverige men värderingarna är där efter och ger inte mycket uppsida.

Jag kommer fortsätta att öka upp i finansaktier som JP Morgan, Citigroup och HSBC under nästa år. Vid "normaliserade" vinster och värderingar finns det mycket att hämta här. Utdelningarna kommer bli substansiella i dessa bolag när bankerna når sin fulla intjäningsförmåga.

Ha nu en riktigt skön helg!

ägamintid



2 kommentarer:

  1. Vad tror du om Danske bank?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst en del om banken men har ingen uppfattning om värdering etc. Läser man senaste numnret av aktiesparararen så ser det intressant ut.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...