fredag 7 december 2012

Citigroup bantar



 "Citi to cut costs by $900 million in 2013, $1.1 billion in 2014
  First substantial changes by new CEO Corbat, 1,700 job cuts on New York City
  CFO Gerspach: Business review and cost cuts to continue"

Länk

Igår kom ett besked som jag väntat på. Citigroups nya ledning påbörjar avvecklingen av icke lönsamma enheter. Denna process förväntar jag mig fortsätta kommande år. Över 3-5 års tid så lär Citi bantas ordentligt för att bli en lönsammare och starkare bank. Gårdagens besked var ett skott i öppet mål. Av nyheten framgår att man ska spara 1,1 miljard USD 2014 genom kraftiga personalneddragningar. Det som är otroligt anmärkningsvärt är att man beräknar tappa intäkter med 300 miljoner USD medan man kan spara hela 1,1 miljarder USD. Det är med andra ord en självklar åtgärd som banken nu genomför. Frågan jag ställer mig är varför inte detta har skett tidigare...

Nyheten mottogs med en kursuppgång på dryga 6 %.

2013 blir ett spännande år för banken då jag förväntar mig ytterligare nedskärningar av icke lönsamma delar. Sen förväntar jag mig förstås att återinför utdelning och aktieåterköp. Detta är de stora triggers 2013.

Det känns mycket bra att Citi nu har tagit ett första steg för att öka lönsamheten. Kan man nå 15 % ROE inom 3-5 år så ser jag aktiekursen över 100 USD. Men resan dit kommer bli spännande och svängig. Framtiden får utvisa.

Det är verkligen ett stålbad inom finans. Undrar när nästa bank tillkännager besparingar av den här typen. JP Morgan kanske? HSBC läste jag skulle sälja en försäkringsdel i deras verksamhet värt ett antal miljarder USD. Det handlar om att öka avkastningen på eget kapital och sänka risknivån just nu, den saken är helt klar. Ur ett aktieägarperspektiv är detta roligare än för alla anställda som blir av med jobbet...

Ha en skön helg!

ägamintid

2 kommentarer:

  1. Tjena!
    Varför satsar du bara på amerikanska bolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena! Jag satsar inte bara på amerikanska men utbudet är stort utanför norden vilket gör att många av mina innehav köps utanför norden. Jag gillar dock amerikanska bolag då jag tycker dom är aktieägarvänliga och kombinerar utdelningstillväxt med aktieåterköp på ett bättre sätt än vad vi gör i Sverige och stora delar av Europa.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...