onsdag 12 december 2012

Att sälja en aktie är inte lätt....

Det är lättare att köpa en aktie... Understiger aktien motiverat värde så köper jag.

Men det här med att sälja känns alltid lika jobbigt. Det är psykologiskt jobbigt att sälja ett mycket bra bolag som Munich Re när man ligger bra på plus och har en fin yield on cost. Men jag måste försöka agera rationellt och sälja när jag anser att jag har bättre alternativ. Idag gjorde jag det enkelt för mig genom att spara halva innehavet.

Jag sätter upp målintervall för samtliga innehav och när de närmar sig dessa eller har uppnåt målkursen så tar jag mig en funderare om jag ska sälja eller behålla. Idag bestämde jag mig för att lätta på innehavet och istället öka upp i Talanx då jag finner aktien mer köpvärd.

Det känns som att jag sviker en god vän när jag säljer Munich Re men jag blir gärna vän igen med aktien om den går ner en bit. Köpintervallet ligger mellan 100-110 EUR.

Vad har ni för strategier när ni ska sälja? Gå på känsla? Sätter ni upp säljintervall? Övriga strategier?

Ha en trevlig kväll!
ägamintid

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att din strategi och inställning är den bästa. Tycker man dessutom att det mentalt är svårare att sälja än att köpa kommer man på sikt att bli förmögen på sitt investerande. Tyvärr är det alldeles för få som kommit till den insikten.

    Tack för en glimrande blogg!

    / Emil

    SvaraRadera
  2. Jag säljer när jag tycker att aktien känns löjligt dyr. Hittills har det inträffat två gånger och jag har även funderat på det två andra gånger men avstått.

    Pricer 14 kr. Ett intressant litet bolag med en bra produkt, däremot insåg jag att den återuppnått en förhoppningsvärdering trots att man egentligen bara återtagit förlorad mark från finanskrisen. P/E var rejält över 20 om jag minns rätt och direktavkastningen kring 1 %. Nu 9 kr och köptes på motsvarande 7 kr.

    Cellavision 16 kr. Också ett intressant litet bolag mmed en bra produkt. Jag köpte för ca 10,1 kr och sålde då bolaget gått från ett spännande bolag med tråkvärdering till ett spännande bolag med rimlig värdering. Dessutom var det en del uppskjuten skatt som dopade kassaflödena så jag sålde. Nu Nu 15,3 kr men med P/E över 20.

    Beijer Alma. 155 kr med en direktavkastning på 4,5 % så innebar det en värdering på samma nivå som H&M:s "normalnivå" vilket innebär att H&M var en bättre investering. Valde dock att inte sälja p.g.a. diversifiering och lite andra icke-ekonomiska skäl. Nu 112 kr, jag köpte på ungefär samma nivå 2010.

    H&M. 250 kr med en direktavkastning på under 4 %. Var helt enkelt för dyrt men med H&M:s status som långsiktig valde jag att behålla. Nu 216 kr och jag köpte på 208.

    Egentligen ångrar jag inte något av besluten. Beijer Alma och H&M var tydligt övervärderade men samtidigt är den riskfria räntan sanslöst låg vilket innebär att jag inte skulle bli förvånad om börsen pressas upp på nivåer vi inte är vana med. SÅ jag har valt en investeringsprofil då jag är mycket restriktiv med mina försäljningar.

    SvaraRadera
  3. Jag har tänkte samma som dig faktiskt. Jag ser det lite som att investera i fastigheter. Man måste har två för att tjäna pengar. Ett hus för att bo i, en lägenhet för att sälja högt eller köper billigt. Därför tror jag att min strategi är en "hybrid", både swing trader och buy and hold; sälj och köpa hälften av aktien :D.

    Just nu handlar det om för små belopp bara, jag äger inte tillräckligt för att en trejd ska vara värt vinsten.

    Problemet med att ha en sälj eller köp punkt i förväg är att det gå mot din egen instinkt och läget är faktiskt annorlunda från när man hade tänkte på en viss sälj eller köp punkt. När borsen rusar iväg känns den nya nivån helt normalt eller när den dippar lite är nyheter så fulla med dåliga nyheter att man tror att en ras är runt hornan.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...