söndag 9 december 2012

2013 års bästa aktier/branscher?

Så här i slutet av året så har jag börjat fundera på hur 2013 kommer att se ut. Inte för att jag kommer ändra min strategi men det är alltid spännande inför ett nytt år att fundera lite på vilka aktier och branscher som ser intressanta ut.

Jag tror mycket på finans nästa år även om aktierna har gått mycket bra i år. JP Morgan och Citigroup tror jag kommer fortsätta att öka lönsamheten och det finns utrymme för ytterligare uppsida i aktierna Citigroup kommer återinföra utdelning och återköp av egna aktier vilket kommer hjälpa till på uppsidan. Det har även talats, lite lätt, om en uppdelning av Citigroup i flera delar för att synliggöra värden. Det hade varit en riktig smällkaramell! Även Europeiska banker tror jag kan gå bra med fortsatta besparingar och omstruktureringar.

Dags för Europeiska oljebolag att uppvärderas? Total och BP värderas klart lägre än Chevron, Conoco och Exxon t.ex. Skulle Total och BP dela upp bolagen i två eller tre delar så skulle värderingen öka 20-40%. Varför gör de inte detta?

Det ska bli spännande att se om Vivendi får tummen ur och äntligen lyckas sälja ett eller flera innehav. Jag kan inte säga att det går särskilt snabbt för bolaget men små steg tas i rätt riktning. Kanske är 2013 året då bolaget genomför tillräckligt med förändringar för att återfå marknadens förtroende?

Telekomoperatörer blir årets bransch? Nej, jag tror inte det. Finns inga indikationer på detta mer än att värderingen är smått löjligt på t.ex. France Telecom.

Jag skulle vilja fråga er läsare hur ni ser på 2013.

Vilka bolag kommer att gå bäst?
Vilka branscher kommer att gå bäst?

Ha en skön söndag!
ägamintid


19 kommentarer:

  1. Hej Hej, jag skrev ett inlägg för en tid sedan gällande hur min strategi ser ut idag, jag älskar din blogg och har även fått flertalet vänner att börja "inse" att alla kan bygga sin egen vinstmaskin. Dock har det krävts oerhört många timmar för att få vännerna att förstå.

    Jag handlar endast på svenska börsen i dagens läge, tror väldigt mycket på svenska storbanken Handelsbanken, hoppas på 1/3 delning samt att även att det kan bli en extra utdelning på 5:- som för några år sedan.

    Har du några förslag inom svenskapapper?

    Stort tack för att du gör d jobb som du gör.

    /Akexander

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du gillar bloggen! Och kul att du påverkar dina vänner i "rätt riktning".

      Jag har Beijer Alma under bevakning och äger Skanska. Tycker även Oriflame ser intressant ut. HM är ett fantastisk bolag men lite för dyrt för min smak.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Mycket svårt att gissa! Satsar därför på att diversifiera på många branscher och bolag.

    Men, en inte alltför vild gissning är att kräftgången för förnyelsebar energi fortsätter, men att vanliga energibolag tuggar på. Och kanske att rederibranschen kan närma sig en vändning?

    Och när det gäller bolag kommer säkert Betsson gå bra eftersom jag sålt dem:-)

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Jag diversifierar också! Rederibranschen vore en skräll men när man minst anar det så sticker väl dom iväg. Med tanke på cyklikaliteten så lär det gå undan i så fall!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Svar
    1. Intressant, läste på börssnack om bolaget. Jag gillar den typen av case.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Alltid lika svårt att sia om framtiden... svaret ligger nog som vanligt i att bygga en väldiversifierad portfölj av stabila bolag. Vilka bolag ingår i din portfölj numera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diversifierad är nog ordet. Mina största innehav är Citigroup, RSA Insurance och Vivendi.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Jag är också inne på det här med olja och energi. Statoil ser till exempel orimligt billigt ut. Visst, de står inför stora omdaningar framöver och måste leta sina framtida vinster utanför Norden, men P/E TTM på strax under 6 är ändå väl nedkört i botten tycker jag. Det är trots allt ett stabilt bolag som levererar stabila vinster och utdelningar.

    Annars är det ju som andra redan påpekat: Omöjligt att sia. Det är bara att hålla hårt på sin strategi, och gilla läget :)

    Tack för en bra blogg!

    / sb /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statoil är lågt värderade vilket jag antar beror på förväntad låg vinsttillväxt. HÅller med om att de ser intressanta ut. Över lag känns europeiska energibolag billiga jämfört med t.ex. Amerikanska.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Jag tror på Opus. Ska bi spännande när bilprovningen börjar konsolideras in i räkenskaperna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte helt fel. Branschen har en fin "bärighet" och är essentiell. Kan inte bolaget i sig men finner branschen intresant tillsammans med t.ex. bilia som har en bra serviceverksamhet.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja Vivendi har potential att gå starkt om försäljningen av GVT går igenom.

      Ett scenario jag önskar är att France Telecom använder bibehållna vinstmedel till återköp (till dagens pris kan de minska antalet utestående aktier med ca 10% årligen).

      Radera
    2. Ja, först GVT och sen Maroc. Det kanske är för mycket att även hoppas på ACTV men vem vet?!?!

      Ja, håller med dig där också. Återköp vore inte fel men nu verkar de vara intresserade av Maroc! Det tror jag inte är rätt just nu att köpa på sig mer bolag och skuld....

      Såg för övrigt att Skagen har köpt/ökat i France Telecom och tror på 50%-ig uppsida.

      De är duktiga.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  8. Africa Oil och Shamaran tror jag blir 2013 års stora vinnare. Nedtryckta kurser just nu och AOI ska borra massor. Shamaran blir i bästa fall uppköpta då större aktörer så fort som möjligt vill lägga beslag på, vad det verkar, jättefältet Atrush.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst mängder med information om dessa bolag men de är för mycket förhoppning för min del.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. AOI ser jag som mycket osäkert vad det gäller oljetillgångar och kommande finansieringsbehov. Shamaran däremot sitter på rejält med utvinningsbar olja. Närmaste triggern är reservuppdat. i februari där vi får veta vad det extrema flödet i AT2 resulterat i för reservestimat.

      Radera
  9. Hej och tack för en toppen blogg.
    Jag tror att hälsovården i usa får ett uppsving nästa år då Obamas "nya försäkring" kickar in, 40-50 miljoner människor får en möjlighet till bättre vård. Har spanat på några fastighetsbolag som är inriktade på vårdlokaler tex OHI och MPW.
    Personlig favorit är Activision, ATVI. Tog in 1 miljard $ på 15 dagar med sitt senaste dataspel och delar ut dividend.
    Gott nytt önskar Putte.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...