tisdag 27 november 2012

Utdelning november 6100 kr



Det har varit dåligt med uppdateringar ett tag. Jag jobbar väldigt mycket just nu och då kommer bloggen i andra hand. Det är tråkigt men samtidigt måste jag prioritera för att kunna få tiden att räcka till. November blev en mycket bra månad med utdelningar på över 6 000 kr. Det är den bästa månaden efter maj.

December blir inte lika bra men det ser ut att landa på runt 2 500 kr. För 2012 kommer utdelningen att ligga dryga 50 000 kr vilket är i nivå med målet för året. Oerhört skönt att se att det sakta men säkert går framåt.

Jag har funderat mer på målen för 2013 och kommer lägga ut dom i mitten av december när jag är klar med dom.

För november kommer jag köpa in Talanx som är ett nytt stort försäkringsbolag som nyligen noterades i Tyskland. Skagen ser en uppsida över 30 EUR och kursen handlas i dag kring 20 EUR. Det är ett tryggt bolag med en lång och god historik och en bra utdelning. jag räknar med ca 1,20 EUR för 2012 vilket ger ca 6 % direktavkastning och då delas bara halva vinsten ut. Vill ni veta mer om Talanx så besök deras hemsida här

Jag måste medge att jag inte har varit så aktiv med investeringar och börsen ett tag nu men hoppas få mer tid nu i december om det lugnar ner sig något på jobbet. Det är i och för sig rätt skönt med ett break ibland det kan bli lite väl mycket med aktier, investeringar och beräkningar.

Ha en riktigt bra dag!

ägamintid

13 kommentarer:

  1. Försökte läsa lite om det men hittade mest artiklar här om att man ställde in sin börsnotering? Var har du hittat pålitlig information i övrigt om bolaget? Via deras egna hemsida?
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bolaget är noterad sedan ett tag tillbaka. Jag läser främst på deras hemsida då det är bästa källan. De har flera presentationer där som är bra. Sen skriver skagen fonder om bolaget i novemberrapporten som finns på deras hemsida. Inte så mycket men väl intressant.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Intressant bolag! GWP på 23 682 milj EUR. Stor spelare med andra ord. Combined Ratio på över 100% under 2010 och 2011 för P&C. Ganska högt eller hur. Kan inte tyska marknaden, den kanske är utsatt för tuff konkurrens? Prispress? ROE är ganska låg tycker jag. Vi har försäkringsbolag i Sverige som avkastar uppåt 17% på eget kapital. Vad säger du om nyckeltalen? Tar dem för dåligt betalt? Hög "loss ratio"?
      /Gurkan

      Radera
    3. CR ligger högt och här finns förbättringspotential. Har legat lägre historiskt. Nu tjänar man bara pengar på förvaltningen. De siktar mot ROE på 10 % framöver. Får de ordning på CR så blir det mycket stålar här. De äger ju en fet andel i kvalitetsbolaget Hannover Re också.

      Radera
  2. Hej? Vart handlar ni denna aktie? Hittar den inte på Nordnet.
    Med vänlig hälsning, Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noterad i Frankfurt. Troligen telefonorder.

      Radera
    2. Ska kolla!! Mycket trevlig blogg förresten!!
      Med vänlig hälsning, Micke

      Radera
  3. Det här med att du vill ha en jämn ström utdelningar under året, riskerar inte det att göra att du gör sämre investeringar än du annars skulle kunnat? Dvs om du inte haft under vilken månad utdelningen kommer som en parameter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Jag köper de aktier jag finner undervärderade men blir inte ledsen om jag får en viss spridning av utdelningarna. Talanx delar ut i april/maj vilket merparten av mina bolag gör. Således är det inget jag tittar på när jag investerar men ett jämt flöde är bra.

      Radera
  4. Intressant om Citigroup: http://www.reuters.com/article/2012/11/28/us-citigroup-oneill-idUSBRE8AR05N20121128

    Kanske inte hör hemma i detta inlägg, men ta då bara bort denna kommentar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant artikel! Tack!

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Vassego!
      Funderar på det som sägs där att C vill bli av med en del verksamheter som är olönsamma, men där man säger att det inte finns någon köpare i dagsläget. Att dras med en olönsam ryggsäck i flera år framöver låter ju inte så bra. Men lyckas man så får det ju väldigt stor effekt på resultatet å andra sidan. Vad som är rimligt vet jag inte, har inte grävt i det.

      Radera
    3. De har lyckats bra att banta ner den dåliga delen av verksamheten och när de är klara så kommer deras lönsamhet öka enormt. Sen kan det även bli en uppdelning av bolaget på sikt vilket kan frigöra värden.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...