torsdag 1 november 2012

Traktamente & milersättning - Det finns en del att tjäna



Jag reser en hel del i tjänsten och har därför tjänstebil. Jag får 14,50 per mil i ersättning när jag kör vilket gör att jag kan skära emellan en hel del då bränslepriset understiger ersättningen. Dessutom kör jag en gasbil vilket gör att jag har nedsatt förmånsvärde och har i runda slängar 2700 kr per månad i förmånsvärde vilket ger mig en kostnad på ca 1400 kr per månad för en ny stor bil. En mycket bra deal måste jag säga. Gasbil var ett medvetet val när jag skaffade bil. Motsvarande bensin- eller dieselbil ger dubbla förmånsvärdet.

När jag är ute och kör så försöker köra bränslesnålt vilket innebär ca 80-90 km i timmen. Detta minimeran bränsleförbrukningen. När jag ligger på den nivån så kostar det mig ca 7,50 kr per mil vilket gör att jag skär emellan med ca 7 kr per mil. Då jag snittar ett antal hundra mil per månad så ger detta lite extra klirr i kassan.

Det gör stor skillnad att ligga i 120-130 kr i timmen istället för att hålla hastigheten på motorvägen. Jag har räknat på det här och det kan göra 10-20 % i högre förbrukning att inte hålla hastigheten. Dessutom är det dyrt med fortkörningsböter! Därav håller jag alltid hastigheten och trivs som bäst på landsväg i låga hastigheter. Jag tycker om att sitta i bilen och filosofera om livet. Det är en skön "egen tid" att sitta och bara fundera och lyssna på lite musik. Att även veta att varje mil jag rullar så kammar jag hem några kronor extra till aktieportföljen är aldrig fel!

Sen har vi det här med traktamente. Det utgår när jag sover över vilket jag ganska ofta gör när jag är ute och reser. Det ger ca 230 kr per dygn tror jag. Här brukar jag också försöka skära emellan genom att köpa hem mat till hotellet eller handla i affären istället för att gå ut och äta. Då kan jag komma undan en bra bit under 230 kr för ett dygn. Det händer givetvis att jag äter ute eller tar en öl men i de flesta fallen så tycker jag mer om att ta hem mat. Hur kul är det att sitta själv på en restaurang en kväll? Nej, det är inte särskilt roligt... Då är det både nyttigare och billigare att köpa hem mat till rummet eller handla i affären. Om man vill lyxa till det lite så kan man köpa ett par öl på systemet och en godispåse... :)

Jag drygar ut min lön med 1000-2000 kr varje månad genom att vara sparsam utan att det går ut över min livskvalité. Det tycker jag känns toppen! Det finns en del att tjäna på det här om man tänker till några gånger extra.

Hur gör ni själva? Känner ni igen er? Har ni andra tips?

Ha en trevlig kväll!

ägamintid

12 kommentarer:

  1. Hej, jag vill bara göra dig uppmärksam på att länkarna till andra bloggar inte riktigt funkar efter att du gjorde om bloggen. Eller jo, de funkar, men lite väl bra eftersom en 6-7 flikar öppnas när man klickar på dem. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ojdå! Jag testade själv nu att klicka på Kampen mot index och fick bara upp en flik... Är du säker på att det inte är något fel hos dig? Annars är det min dator som det är fel då jag inte får upp 6-7 flikar.... :)

      Radera
    2. Får samma problem här med, 9 st öppnar det till och med!

      Radera
    3. Jag kommer inte riktigt ihåg när jag först märkte det, men det var i samband med att du ändrade om sidan. Åtminstone en vecka eller två sedan.

      Jag använder Firefox.

      Radera
  2. Har samma problem som Matsson, men snarare 11 flikar. Använder firefox.

    SvaraRadera
  3. Samma problem här..

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj, det var inte bra... Jag kan inte mycket om detta. Vad ska jag göra för att det inte ska bli så? Vad kan det bero på?
      Tack för att ni påpekar detta. Dök problemet upp idag?

      Trist!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Använder mig av chrome och det funkar bra till att öppna länkarna

    SvaraRadera
  5. Nio flikar här också. Använder Firefox. Har för mig att detta skedde i samband med den senaste ändringen av bloggdesignen - när länkarna flyttades till vänster istället för höger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att ni påpekar detta. Det är ju märkligt att en flytt från höger till vänster kan ge 7-9 dubletter!!! :)

      Jag ska försöka förändra detta men vet inte hur jag ska göra. Jag har svårt att tro att en flytt från vänster till höger gör det bättre.....

      det här med datorer kan göra mig trött...

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Nu blev det lite bättre, endast tre flikar :)

      Radera
  6. Hur räknar du då du får 14,50kr/mil? Jag har tjänstebil som jag tror följer "standard" vad gäller milersättning och jag räknar att jag får cirka 11,50k/mil.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...