söndag 11 november 2012

Söndag - härliga söndag

Söndagar är min för favoritdag. Det har på senare år blivit en vilodag. En dag då jag umgås med familjen och vänner och bara kopplar av. Nu är jag inte lastgammal men det räcker med att gå tillbaka några år i tiden så var söndagar en jobbdag. Jag jobbade ständigt och ägnade en hel del söndagar åt just jobb. Jag rensade undan en mängd saker på jobbet för att kunna starta en ny veckan med någorlunda "rent bord". Några av er känner nog igen er. Det är skönt att börja en måndag på jobbet men mailen genomläst och en god kopp kaffe och starta upp lite lugnt innan helvetet bryter ut.... :) Samtidigt behöver man avkopping för att göra ett bra jobb och jag gillar känslan av att det är måndag när jag kommer till jobbet. När jag jobbade som mest visste jag inte vilken dag det var i veckan. Tragiskt....

Sedan jag bytte jobb så har jag tid att vara ledig på söndagar. Eller kan det vara så att jag tar mig den tiden? I alla fall så är söndagar en väldigt skön dag och i avsaknad av jobbångest, inför stundande måndag, så kan jag verkligen ta vara på tiden och lugnet.

En skön promenad, en god lunch, lyssna på musik, dricka det där glaset vin som blev över ifrån gårdagen. En kopp te på kvällen och en härligt god och varm soppa. Just söndagarna på hösten är extra sköna. Man har ingen press på sig att vara ute eller vara aktiv utan kan, om man vill, bara vara inne och koppla av.

Just nu så sitter jag med en god kopp te och läser senaste numret av aktiespararen och bara njuter av att äga min tid. Inga krav, ingen press, ingen stress, bara lugnt och skönt. Det är så otroligt underbart!

Söndagar är heliga för mig och min sambo. Det är den bästa dagen på hela veckan! Jag önskar att det skulle finnas åtminstone 2-3 söndagar varje vecka och på något sätt så ska vi se till att det blir så. Kanske får vi börja döpa om onsdagar och torsdagar till söndag! :)

Hur ser er söndag ut? Är det jobb eller lugn och ro? Börjar jobbångestan smyga sig på eller är det bara avkoppling? Har ni någon söndagsritual?

Njut av söndagen!

ägamintid

5 kommentarer:

  1. "så var söndagar en jobbdag. Jag jobbade ständigt och ägnade en hel del söndagar åt just jobb. Jag rensade undan en mängd saker på jobbet för att kunna starta en ny veckan med någorlunda "rent bord". Några av er känner nog igen er. Det är skönt att börja en måndag på jobbet men mailen genomläst och en god kopp kaffe och starta upp lite lugnt innan helvetet bryter ut.... :)"

    Ovanstående stämmer väldigt väl in på min egen vardag. Det är oerhört skönt att kunna "komma ikapp" lite inför måndagen. Då jag inte jobbar på helgen försöker jag läsa ikapp lite och läsa in mig på befintliga eller nya bolag.

    Hur ser en vanlig arbetsvecka ut för dig nu? Jobbar du lördagar? Om ja, jobbar du hemifrån eller åker du in till kontoret?

    Tack för en mycket bra blogg!!

    SvaraRadera
  2. "Trots att det är onsdag är det söndag i sängen hos mig" sjöng Bo Kaspers. Här har vi jobb alla dagar veckan runt. Lönejobb eller annat jobb. Torsdag till idag har det varit stora styckarhelgen. En gris, ett lamm och en halv älg har tagits om hand. Insaltning, rökning, frysning och korvtillverkning av 190 kg kött. Nu en liten stund framför datorn för att uppdatera mig och vila ryggen...

    Bra blogg. Dock lite för mycket fokus på börsen för min del som har bränt mig ett par gånger ;-)

    Hälsar Jonas som har "downshiftat"

    SvaraRadera
  3. Tja, min söndag började 03.15 då tvååringen fick tokspel i sömnen och behövde vaggas en halvtimma för att lugna ner sig. Sen sov vi fyra personer i 2x80-sängar och jag vaknade konstant eftersom jag höll på att ramla ur sängen hela tiden, sparkad i ryggen av femåringen. 07 var det dags för tutor och trumpeter och firande av fars dag med barn som hoppade i sängen och bråkade om vem som skulle öppna pappas paket. Frukost och efter några timmar iväg till badhuset med tillhörande kaos i omklädningsrum och bassäng. På eftermiddagen arbete ca. 1,5 timme (lärare är aldrig lediga) innan jag fick mig ett par helt egna timmar på gymmet som fars dagspresent. Därefter hem och lägga barnen för att sedan sätta sig och jobba igen, men då vaknar tvååringen vrålande och är helt tröstlös i en timme ungefär (tror det är hörntänder på gång). Sen är hon uppe till drygt 22.00 och dansar, hög på Ipren och själv är man helt sallad i huvudet och har glömt att äta efter gymmet så blodsockret är i lilltårna. Får i mig lite mat, sätter mig och jobbar färdigt och nu är jag här... 23.52.

    "God kopp te och senaste numret av Aktiespararen...", det hade jag gärna tagit, haha. :D

    Mvh från småbarnsfamiljen värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha! påminner mig om den livlöse mannen i en bil på Söder som visade sig vara en trött småbarnsfar som tog sig en tupplur.

      Radera
  4. Lördagar och söndagar är mitt jobb stängt. Så då går det inte att jobba, även om jag ville. Jobbar på statlig myndighet och ärligt talat skulle jag kunna vara ledig måndagar också. Det är ganska lugnt att jobba statligt. Kan tillägga att alla går hem tidigt på fredagen också. Det är därför det är omöjligt att ringa statliga myndigheter efter kl 15.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...