fredag 30 november 2012

Ökat i Citigroup



Jag köpte på mig några fler aktier i Citigroup och sen köpte jag Talanx. Det var månadens transaktioner. Ska bli spännande att följa utvecklingen i Citigroup då de snart ska annonsera en eventuell ökning av utdelningen och återköp av egna aktier. Det kan bli en katalysator framöver för aktien. Enligt mina beräkningar kan utdelningen i Citigroup blir riktigt bra kommande år och höjas ordentligt. De borde ligga på en direktavkastning kring 3-4% om ett par år för att sedan kunna öka den stadigt tillsammans med återköp av egna aktier.

Talanx ska dela ut 35-45 % av resultatet och de indikerar att det blir i övre delen av intervallet för 2012. Jag räknar med ca 1,1-1,2 EUR per aktie vilket blir 5,5-6 % på nuvarande aktiekurs. Jag räknar även med att utdelningen kan höjas kommande år i takt med att deras försäkringsverksamhet återgår till lönsamhet. Idag är det kapitalförvaltningen och Hannover Re som står för vinsterna.

Nästa månad kommer jag öka ytterligare i Citigroup och kanske även kasta i Prospect Capital.

Vivendi har fått fart igen efter nya uppgifter om att det är 4 budgivare på GVT. Renodlingen av bolaget påbörjas på allvar nu och jag räknar med att GVT är först ut att säljas och sedan Maroc Telecom. Detta kommer öka kassan ordentligt i Vivendi och sänka skuldsättningen. Vivendi har gått riktigt bra den senaste tiden och är mitt största innehav.

Hur går era affärer? Några nya aktier som är intressanta? Några bra inköp?

Ha en skön helg

ägamintid

8 kommentarer:

  1. Ekonomiskt oberoende handlar mer om inställning än om hur mycket pengar man har vilket åskådliggörs med följande historia.
    En bekant blev uppringd av banken då denne hade en mycket stor summa på sitt vanliga lönekonto/transaktionskonto. Banken undrade om denne inte skulle placera pengarna på annat sätt för att få bättre avkastning.
    Min bekant undrade varför eftersom pengarna bara växte p.g.a. att min bekant gjorde av med mindre pengar än lönen var.
    Frågan är nu: Vem är mest ekonomiskt oberoende? Min bekant eller Mick Jagger (som tar 4000kr per biljett i London)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Jag känner inte till många framgångsrika företag eller privatpersoner med för stora omkostnader.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Hej.

    Du har säkert svarat på den här frågan förut. Men vilken mäklare använder du när du handlar aktier noterade i USA? Funderar på att köpa Banco Santander och/eller Citi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder flera mäklare men Avanza och Nordnet tycker jag är bra.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Hej ägamintid,

    Som jag berättat tidigare så håller jag nu på att jobba bort belåning i min portfölj. Behöver väl en 4-5 månader till för att få bort den, sen kan det bli aktuellt med köp igen!

    Under tiden så försöker jag förkovra mig lite och läser lite böcker. Har precis läst "More money than God" av Sebastian Mallaby. Den handlar om hedge fonder genom tiderna. Mkt intressant. Nu läser jag "Quality of earnings" av O'Glove.

    Gäller att slipa på kunskaperna och strategin hela tiden. :)

    mvh Erikslust

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att bli av med belåning. Jag längtar själv till jag slipper den! Väldigt kul också att köpa aktier för dig. ALltid lika kul när man får trycka på köpknappen! :)

      Japp, böcker är kul och man bli aldrig fullärd vilket är något av charmen med placeringar!

      Lycka till och återkom gärna när du tryckt på köpknappen!

      ägamintid

      Radera
  4. Är det möjligt att köpa Vivendi på Nasdaq börsen eller finns den bara på Franska börsen? Såg att det finns två bolag som heter Prospect Capital, vilket är det du är intresserad av?

    /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vivendi kan köpas på någon liten lista i USA men jag vet inte om innehavet ger samma rättigheter som via Paris. Jag hade köpt i Paris.

      PSEC heter tickern på Prospect Capital och det är den jag ska köpa.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...