måndag 12 november 2012

Månadens höjdpunkt? Skagen fonder månadsrapport



Det kanske inte är månadens höjdpunkt i alla kategorier men jag måste medge att det är mycket trevligt att läsa Skagen Fonders månadsrapport som kommer ut runt den 5:e till 10:e varje månad. De finns enkelt att hämta på Skagen fonders hemsida. Jag läster deras kommentarer kring fonderna, Global, Vekst och Kontiki. Det som är intressant är att de skriver lättförståeligt, de sätter riktkurser, de tillämpar någon form av värdeinvesteringsteori, de gör kortare analyser på utvalda bolag och de kommenterar vad som hänt i portföljbolagen den senaste månaden.

Jag gillar Skagens filosofi att köpa hatade, ratade och bortglömda bolag och så tycker jag det är kul att de är transparanta och via sin hemsida ger oss "amatörer" gratis information.

Ett par bolag gjorde mig extra intresserad den här månaden. Skagen har ökat i Gazprom. Det är intressant. Jag måste försöka läsa in mig mer angående Gazprom.

De skriver i mycket goda ordalag om Citigroup vilket är spännande.

Det mest intressanta den här månaden är deras minianalys av Talanx som är ett nyligen noterat försäkringsbolag i Tyskland. Så här skriver Skagen i sin månadsrapport för Skagen Vekst.

Talanx was bought at IPO in early October. Company is the third largest German insurance company. Talanx controls 50% of Hannover Ruck and this holding is worth 3.3bn €, which means the rest of Talanx is valued at 1.6bn €. For that money one gets a premium stream of 11bn € and a pre-tax result estimated at close to 1bn €.

With listing, the management aims to make the company leaner and a cost cutting program of 245m € is being implemented.

Target price is 34 € in a 2-3 year perspective.

Bolaget är intressant av flera skäl enligt mitt sätt att se det. Dels så är bolaget nyintroducerat och kanske något mer ogenomlyst än andra försäkringsbolag. Dels är det ett försäkringsbolag och jag gillar försäkringsbolag och dels är de verksamma i Tyskland till stor del vilket jag gillar. Dels äger de aktier i Hannover Re vilket är ett bolag jag tidigare har tittat på och funnit intressant. Dels verkar de lågt värderade om man ska tro Skagen. Dessutom tror jag de kommer återföra pengar till aktieägarna via goda utdelningar.

Vad säger ni? Talanx är värt att kika mer på eller? Läser ni Skagen fonders månadsrapporter? Läser ni andra rapporter från fonder eller förvaltare?

mvh
ägamintid



14 kommentarer:

  1. hur gör man för att prenumerera på dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har dom tillgängliga på deras hemsida så man kan väl kalla det en gratisprenumeration. Om det går att få dom hemskickade vet jag inte men jag antar att det är möjligt om man blir kund, dvs köper någon av Skagens fonder.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Talanx verkar tyvärr inte vara börsnoterat. Noteringen ställdes in verkar det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ändrade sig två gånger: först skulle man ställa in noteringen men till slut beslutade man sig för att trots allt notera aktien.

      Se till exempel: http://www.talanx.com/investor-relations/share/general-information.aspx?sc_lang=de-DE

      Talanx går dock inte att köpa på Nordnet ännu. Konstigt.

      Radera
  3. Signar man upp på deras hemsida så får man ett mail när rapporterna läggs ut.
    /Daniel

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du ska ta dig en kik på Ability Weekly (www.marknadsbrev.se)

    Ugrina och Gyllenram skriver initierat och så man förstår, även om man inte är ekonom. Rekommenderar även deras böcker och artikelserier, t.ex. Aktieproffsskolan, som finns här:

    http://www.aam.se/aktieproffsskolan.php

    Jag bygger min investeringsfilosofi på deras tankar och även om avkastningen inte är astronomisk, så förlorar jag i alla fall inte mina pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska kolla.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Är det Statusrapport eller Marknadsrapport du menar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. statusrapport heter den.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Jag tycker Talanx AG är svârbedömt. Den vanliga regeln är att undvika IPOs tills den där första intresse vâgen har lagt sig... problemet i detta fallet är just att dom äger sâ mycket av Hannover Rück som ju har varit börsnoterade under en längre tid och därför är frâgan hur ska man göra här... Personligen, med risk för missat läga, kommer jag att vänta med att investera i Talanx AG men dom är definitivt pâ följlistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som ju är bra med Talanx är att de äger Hannover som är ett mycket fint bolag. Resten får man till en billig peng. Jag ska läsa på mer men mitt intresse för bolag är stort.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Kul att du gillar Skagens månadsrapporter. Jag läser alltid deras marknadsrapporter och de är om möjligt ännu bättre.
    Det finns många bra artiklar om "Value Investing" som ju är det som Skagen praktiserar.
    3 marknadsrapporter och en årsrapport kommer varje år. gå gärna tillbak några år och kolla, de finns alla på hemsidan.
    Besser

    SvaraRadera
  8. Tips:

    http://seekingalpha.com/article/999111-looking-beyond-the-hype-to-find-citigroup-s-fair-value

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack linus, ska kolla artikeln.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...