söndag 4 november 2012

Målformulering 2013 - funderar



Jag håller på att se över målen för att på ett bättre sätt göra dom påverkbara. Jag tänker inför 2013 ta bort målen att nå en viss yield on cost och en viss utdelning. Detta för att inte påverkas att ta felaktiga köpbeslut för att nå målen. Jag är en målmedveten person vilket gör att jag gör vad som krävs för att nå mål och det är det viktigt att de är ändamålsenliga. Jag är tveksam till om mina mål för 2012 är det.

Inför 2013 kommer jag sätta upp mål att sätta in en viss summa pengar till aktiedepån. Jag tror att ett lämpligt mål är att sätta in ca 360 000 kr vilket motsvarar 30 000 per månad.

Jag tror också att jag ska försöka sätta upp ett mål om amortering på 30 000 kr.

Dessa två mål påverkar jag själv genom att anpassa kostnaderna så att jag klarar av att spara detta varje månad.

Yield on cost och utdelning kommer att bli bra om jag sätter in tillräckligt med pengar i depån. Jag kan inte mäta dessa på årsbasis utan måste mäta dessa parametrar över en längre tid.

Mina grova funderingar kring målen för 2013 är:

Sätta in 360 000 kr till aktiedepån
Amortera minst 30 000 kr

Jag ska fundera igenom om ytterligare mål ska sättas upp och i så fall vilka? Dit har jag inte kommit ännu utan funderar vidare kring detta. En tanke jag har är också att sätta upp ett mål att jag ska uppnå likvida medel motsvarande minst 10 % av depåvärdet. Dock kan detta också göra att jag tar felaktiga beslut bara för att nå målet... Det är inte lätt det här. Jag måste också köpa aktier regelbundet då jag inte tror mig ha förmågan att förutse marknadens rörelser men jag tror mig ha förmågan att identifiera bolag som handlas till ett lägre pris än deras underliggande värde...

Vilka mål har ni idag? Vilka mål sätter ni upp inför 2013? Behöver man ha mål?

Ha en fortsatt skön helg!

ägamintid

22 kommentarer:

  1. Låter sunt.

    Jag har liknande mål. Antal kr jag själv ska investera under en period.
    Det totala värdet på portföljen är omöjligt att spekulera om. Eller hur utdelningarna kommer att bli. Men inget kommer att hindra mig att investera x antal kronor och återinvestera utdelningarna.

    Mvh. /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att försöka påverka det som är påverkbart! Det har jag lärt mig sedan jag börjadde styra mot diverse mål.

      Tack för att du tittade in!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Vill spara 30% av vår lön i aktier.
    Brukar fungera dock svårare sen familjen växte till 3st.


    SvaraRadera
    Svar
    1. 30 % är mycket. Jag förstår att det blir skillnad när ni blir fler. Man får försöka justera målen efter "verkligheten" på ett lämpligt sätt.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Bra att du ska sätta upp mål som du kan påverka på egen hand.

    Jag anser att du tjänar på att du även har uppföljningsmål vad gäller de bolag du har investerat i (det kanske du har men du nämner det inte i detta inlägg), här är några exempel som skulle kunna vara relevanta:
    RoE
    RoA
    FCF
    OE
    Omsättning
    Belåning
    (andra finns naturligtvis, förlusten av "moat" kan vara ett)

    Och koppla till exit-kriteria att du omplacerar, dvs säljer, aktuellt bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra tips. Jag mäter min portfölj när det gäller p/fc och P/e och sätter upp målkurser när de köpvärda respektive säljvärda. Jag ska ta mig en funderare kring just de bolagsspecifika målen.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Jo, tanken är ju här att ha en måttstock för hur bolaget utvecklas och ta bort fokus från mr Markets neurotiska anbud som ges 1000 gånger varje sekund, mellan 08.55-17.25 varje dag (drygt 30 miljoner anbud varje dag med andra ord).

      Så länge bolaget utvecklas på ett bra sätt finns det egentligen få anledningar till att sälja - Buffett har väl någon bra one-liner för detta?
      En anledning att sälja skulle väl vara om du får extremt löjligt bra betalt (tex p/e 100?) och även allt annat är även det överprissatt. De händer väl hittills hänt sådär vart 30:e år ungefär (ca 1930-1970-2000)

      Radera
  4. Låter nervöst att förlita sig på aktier i dessa tider. Riskerna är stora när åtminstone hela västvärlden står framför ett stup.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte särskilt nervös för mina aktieinnehav då jag äger en mängd bolag i en mängd branscher med verksamhet över hela världen. Känner mig säkrare med innehav i dessa bolag än några andra tillgångar jag kan komma på att äga. Men visst finns risken för kortsiktiga nedgångar och framtiden ser allt annat än ljus ut, inte minst för västvärlden.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Också Unknown4 november 2012 16:37

    Håller med Unknown. Det känns som om världen står inför ett stup och vi riskerar att halvera börskurserna (åtminstone tillfälligt). Ni skall köpa aktier för 360 000:- och amortera 30 000:-.

    Varför inte amortera 193 600:- av lånen (som var kvar den 30 september) så att ni är lånefria och sedan köpa aktier för resten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är inte målen satta än för 2013 och de är till viss del rörliga. Det jag idag vet är att vi kommer kunna spara ca 400 000 kr och hur vi sedan investerar detta är inte klart än. Skulle börsen stiga kraftigt och de bolag jag har tänkt att köpa så kan amorteringsdelen bli större. Skulle börsen gå ner och jag ser att värden i de bolag jag har tänkt att köpa överstiger priserna som erbjuds på aktierna så kan det bli mer aktier.

      Men att bli skuldfri är ett stort mål som vi har och det hoppas jag blir verklighet inom de närmaste åren. Inte helt omöjligt att amorteringsdelen ökar.

      Intressant tanke du kommer med.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Alla mina planer ställdes på ända av faktorer utanför min kontroll. I dagsläget är det väl påbörjandet av studier och lite mer ädelmetaller, ospecificerad mängd, i cachen som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, planer kan förändras snabbt och det finns ju en mängd faktorer som man inte kan påverka vilket gör att man måste försöka påverka just de saker som man kan påverka...

      Lycka till!

      ägamintid

      Radera
  7. Vi lägger alla våra överskottspengar på två saker:
    - Amorteringar (en halv miljon i lån kvar)
    - Investeringar i gården

    Målet är att under 2013-2014 bli skuldfria och öka självhushållningsgraden ytterligare. Vi har tre småbarn och räknar med en samhällskollaps innan de flyttar hemifrån. Den överlägset största prioriteringen är att utöka samarbetet och gemenskapen i vår by så att alla hushåll är resilienta när systemet börjar kränga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Just strävan efter att bli skuldfri är spännande. Det måste vara väldigt skönt att dels vara skuldfri och dels vara mer självhushållande. Jag har inte samma otäcka tro på framtiden men är helt övertygad om att de pengar som man nu skrapar ihop förr eller senare kommer vara mycket viktiga.

      Jag har på sikt som mål att köpa ett hus och också till viss del jobba med egen odling och självhushållning men detta ligger år fram i tiden, säg 5-10 år.

      Väldigt kul att du delar med dig om dina tankar! Det är väldigt intressant!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  8. Tänkte också bara kommentera det som med några av föregående talare tagit upp om fördelning aktier/amorteringar. Har bara läst gästinlägget på Cornucopia och vad jag förstår så är det ett Blancolån som ni har. Att utan stor risk kunna få en bättre värdeökning via aktier jämfört med räntan på Blancolånet känns riktigt svårt.

    Kör hårt hälsningar Jens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett blanco-lån men räntan är idag relativt låg vilket gör att utdelningen från vår aktieportfölj är högre än räntan. Dessutom är räntan avdragsgill medan aktieutdelningen är skattefri. Därav amorterar vi mindre nu. 2011 amorterade vi ner våra lån från 610 000 kr till 270 000 kr, dvs 340 000 kr. 2012 har vi amorterat ca 80 000 kr.

      Tack för att du tittade in!

      mvh
      ägamintid

      mvh
      ägamintid

      Radera
  9. Märkligt att ingen kommenterar beloppen ni sparar. 390.000 kr på ett år. 32.500 kr per månad. Hyfsad lön för att kunna lägga undan den slanten. Har alla sån lön i S-holm i och med att ingen kommenterar storleken?

    Och ja, man ska ha mål. Hårda, så man får kämpa och sen glädjas över att ha nått fram. Själva ska vi amortera 52800 kr, spara 30000 kr och underhålla hus, gård och skog för 48000 kr nästa år.

    Go for skuldfri, så kan ni fira det till midsommar!
    /H

    SvaraRadera
  10. En fundering, som jag förstår det väljer ni att ha blancolån och sen investera dessa pengar i aktier. Skulle det vara billigare att lösa ut detta och sen belåna portföljen via avanza på motsvarande summa?

    /Börsfloppen

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Jo, vi har blano-lån kvar med ca 200 KSEK. Vi har lite olika funderingar kring detta. Vi har rätt ok ränta på lånen och kommer behålla ett tag. Skulle något av våra bolag stiga väldigt mycket eller att värderingarna över lag stiger så kommer vi öka amorteringstakten och investera mindre i aktier. Med nuvarande nivå på aktiemarknaden så finner jag fortfarande köpvärda aktier och då fortsätter vi att bygga tillgångar och amortera i måttlig takt. Detta kan dock förändras.

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
  12. "Mina grova funderingar kring målen för 2013 är:

    Sätta in 360 000 kr till aktiedepån
    Amortera minst 30 000 kr"

    Varför inte tvärtom? Eller känner du dig säker på att dina aktieinvesteringar kommer vara mer lönsamma än om du amorterat på lånet?
    Jag vet på vilket alternativ du sover bäst om nätterna i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Målet är inte klart än och amorteringsdelen kan mycket väl öka till en större andel. Dels beroende på börsen och dels beroende på nattsömnen. Jag funderar vidare på den pucken. Det hade varit en magiskt skön känsla att vara skuldfri!

      tack för att du tittade förbi!

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...