måndag 5 november 2012

Leva idag eller leva imorgon?

Det är självklart att det dyker upp frågor kring hur vi lever när vi sparar ca 30-35000 kr per månad. Det är stora pengar vi sparar, inget snack om den saken.

Jag får ju ofta frågan; Varför lever ni inte idag? Varför skjuta upp lyckan till imorgon? Varför lever ni som "fattiglappar" när ni kan leva ett liv i lyx? Det enkla svaret är att vi inte behöver något mer än vad vi har idag. Jag går inte igång på att dricka dyr champagne eller köra en sportbil. Jag dricker gärna ett gott glas rött vin men har inget behov av att visa andra att vi har pengar. För det är väl det som meningen med att leva lyxliv? Att visa andra att man har pengar, är framgångsrik och därmed lycklig? Varför ska jag ha en Iphone5 när jag är nöjd med min gamla HTC? För att jag vill visa andra att jag har råd, och därmed är framgångsrik, eller för att jag behöver en ny? Den bästa känslan som finns är att veta att man kan köpa något om man vill men man har inget behov att göra det. Känner ni igen känslan?

Vi får in 60- 65000 kr netto tillsammans i hushållet och gör således åt ca 25000-30 000 kr per månad. Detta täcker våra löpande utgifter så som hyra, mat, försäkringar, el, telefoni, tv, CSN-lån, tv-licens, bensin, nöjen, tandläkare mm.

Dessutom avsätter vi 5000-7000 kr per månad till resor som vi utnyttjar till och från. Resor är något vi gärna lägger pengar på. Det fina med att ha kontroll över sin privatekonomi är ju att man kan använda pengarna till det som man tycker om och slippa ha en läckande ekonomi där pengar försvinner ut i tomma intet. Löpande kostnader exklusive CSN-lån och avsättning till resor ligger på ca 18-19000 kr för en familj på två utan barn. Det är nog inte någon orimlig kostnad men den innehåller inget extraordinärt eller överflödigt. Boendekostnaden ligger på ca 8500-9000 kr och mat på 3000-4000 kr.

Vi har, enligt min mening, ganska låga månatliga kostnader.

Vi lever idag det liv vi vill. Vi äter vad vi vill, vi reser vart vi vill och gör i stort sett vad vi vill. Dessutom försöker vi genom vårt månatliga sparande trygga vår framtid och kanske på sikt även våra eventuella barns framtid. Jag ser vårt sparande som en säkerhetsåtgärd för att trygga familjen. Som jag har sagt tidigare så kanske vi inte når riktigt fram till målet att äga vår tid men om vi når en bit på vägen så har vi lyckats.

Vi saknar idag ingenting och upplever således inte att vi inte lever idag för att vi vill leva imorgon. Jag har tidigare pratat om den berömda balansen. Dvs man måste ha en balans mellan att leva för dagen men också säkra framtiden. Framtiden vet vi inget om och därför är det bra att stå rustad för denna. För några år sedan var vi inte rustade men idag börjar vi mer och mer rusta oss för en osäker framtid.

Att vi tänker extra mycket på framtiden är delvis ett resultat av fastighetsaffären som visar att det kan hända oförutsedda saker när man minst anar det. En ordentligt buffert är därför absolut på sin plats.

Att bygga framtida buffert genom investeringar i aktier var självklart. Att äga ett bolag som 24/7 jobbar för att berika sina ägare känns klart vettigt och med en placeringshorisont på mycket lång tid och med pengar som inte behövs för den dagliga driften så är aktier ett bra och lättillgängligt verktyg för att förvalta pengar.

Att det inte skulle gå att vara lycklig bara för att man inte köper alla prylar som man dagligen kommer i kontakt med är en myt. En myt som byggs upp av affärskedjor och konsumtionsamhället som tjänar pengar på överdriven konsumtion. Det mesta i mitt liv som jag blir lycklig av kostar inga pengar eller väldigt lite pengar.

Livet är kort och tiden är värd pengar. På sikt hoppas jag att vi ska kunna gå ner ordentligt i tid eller helst sluta att förvärvsarbeta och ägna oss åt det vi tycker om. Vad det blir vet jag inte och jag vet inte om vi kommer att nå vårt mål. Jag hoppas kunna jobba med utbildning, kanske med barn, kanske ideélt och se om jag kan uträffa något där. Att jag inte går ner i tid än är för att tiden inte är mogen för det än. Dessutom tycker jag om mitt jobb och jobbar gärna vidare några år till. Pengar har en tendens att växa när man uppnår volym och det är dit jag vill nå, att pengarna gör jobbet. Att skapa en utdelningsmaskin som kan försörja ett hushåll på 2-4 personer. Inget liv i lyx men lyxen att äga vår tid.

Ha en bra dag!

ägamintid









36 kommentarer:

  1. Hur kan ett liv i lyx bestå av att slava för en arbetsgivare, vara tillgänglig i praktiken alla dygnets timmar utom då du sover inklusive helger, ha lån som är så stora att du inte tycker att det gör någon skillnad om du amorterar eller inte?

    Det som många ser som ett riktigt lyxliv av konsumtion är en helt annan nivå: folk som jobbar åt och passar upp på en, privat jetplan, att man är oberörd av konjunkturella upp och nedgångar osv osv.

    Begreppet "lyx" har blivit kidnappat av krämare som vill sälja sina "premiumprodukter" genom de sedvanliga marknadsföringskanalerna. Lurad är ett annat begrepp som är alldeles för lite använt nu för tiden.

    Ni, ägamintid, är med och för ut alternativ många människor ännu inte upptäckt att de själva kan växla över till. Om de lyssnar lite mindre på krämarna...

    Bra jobbat ägamintid !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt bra skrivet Gustav! Kul att du delar med dig! Du kanske ska blir författare? :)

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Helt rätt tänk. Bra inlägg. Sen ska man ju dessutom tänka att ni har väldigt hög nettoinkomst också vilket är en av anledningarna att ni kan leva på normal nivå+spara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt Andreas. Vi har hög löner som räcker till både att leva idag och imorgon.

      Tack för att du tittade in!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Så kloka ni är!
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! hoppas det inte var ironi... :)

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Hej

    Hittade just in på bloggen och har skummat en antal inlägg från starten och fram till nu. Jag är i samma ålder och kör liknande race, trodde jag var den ende dåren som inte fattat att man ska sätta sprätt på allt enligt normen.

    Min situation i korthet: Är 32 år, bor själv i hyreslgh, har eget företag och tjänar ca 35-40k netto per månad, beloppet varierar med hur mycket ledigt jag tar osv. 2007 var jag god för ca 100k, nu är det runt 1,3M.
    Snålar dock inte, gör i dagsläget av med ca 20k per månad, var 15 innan jag börja med resor och lite kostsamma hobbys.

    Är dock en sopa på aktier.. började köpa 2009 och ligger nu totalt sen start -175k på den biten varav 2011 stod för -300k. Sen dess har jag kört fast mentalt på det området. Ska läsa igenom era gamla blogginlägg och se om jag kan hitta inspiration till en nytändning. Kan jag få till nåt form av plus på detdär hade det gjort susen på kalkylerna, känns visset att spara ihop tillgångar och sen gå minus på det..

    /Börsfloppen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att läsa. En sak som är intressant är att lika duktiga som många är på att dra in kulor genom hårt arbete, lika dåliga är man på att förvalta dessa pengar. Jag säger inte att du är dålig nu men ta en titt på mina tidigare skrivna inlägg om investeringar och på några av de andra finansbloggarna så ska du nog få ordning på dina investeringar.

      Lycka till!

      Jag vill hemskt gärna att du hör av dig och berättar om du har fått ordning på investeringarna.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Bra skrivet! Jag håller med dig helt och hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var kul att höra!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Ägamintid

    På beskrivningen av din blogg kan man läsa

    "Bloggen kommer att handla om investeringar, hårt arbete, sparande, gnetande, och vardagen för en "Svensson-familj" med stora drömmar."


    Annser du själv att ni är en vanlig Svensson-familj med en 60- 65000 kr netto i månaden? Med den lönen ska man vara ganska dum ifall man inte lyckas blir rik!


    JIMMIEH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste hålla med.
      En nettoinkomst på 65000 kr dvs 32500 kr per person måste vara extremt ovanligt i eran ålder.

      Radera
    2. Hej! Jo, jag anser att vi är "svenssons" då vi lever ett liv som liknar många andra svenskars. 60-65000 kr är mycket pengar men allt handlar om vilka utgifter man har. Allt för många har för stora utgifter och då blir man aldrig rik. Jag har vänner och arbetskamrater som tjänar lika mycket eller mer men spenderar lika mycket. Det är inte svårt att sätta sprätt på de pengar vi drar in. Det är enkelt fixat. Det svåra är att hålla nere utgifterna och ha tålamod när det gäller investeringarna.

      Om man skulle vara dum om man inte blev rik med vår inkomst så är väl minst 25 % av svenskarna dumma i huvudet?

      Förvaltningen av inkomsten är det viktiga. Dels inte sätta sprätt på allt och dels lyckas investera väl vilket många svenskar misslyckas med. Man är bra på att dra in pengar men sämre på att förvalta dom.



      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Hej!
    Mitt namn är Alexander och är 25år, har följt din blogg ungefär ett halvår. Jag började själv bygga min pengamaskin redan när jag fick min första lön på ett sommarjobb som 13åring. Mina föräldrar sa att jag skulle spara hela lönen sen hjälpte dom till. Min far visade mig då lite om aktier samt fonder och då tyckte jag typ det var larvigt. den dagen jag blev 18år så var jag o min far på banken och då fick jag hjälp att köpa mina första aktier, det blev Handelsbanken och H&M. Efter följt detta slaviskt i ett år så efter studenten började jag arbeta och sedan dess har jag haft möjligheten att han en årsinkomst på lägst 400k genom hårt o mycket arbete. Idag arbetar jag som mäklare inom den finansiella marknaden och tjänar ganska bra, och jobbar stenhårt för att jag och min sambo ska få ett bra liv genom ekonomisk trygghet den dagen vi får barn.

    Har i år haft en utdelning på 80k och siktar på att den aka öka till närmare 100k kommande år. Men framför allt ska den jobba hårt 24/7.

    Ber om ursäkt om detta inlägg var långt samt kanske stavfel sitter med min telefon och skriver.

    Äga min tid du är en fantastisk bloggare. Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alexander! Jag tycker det är fantastiskt kul att läsa din korta berättelse och kul att du delar med dig. Med tanke på din målmedvetenhet så tvekar jag inte en sekund på att du kommer att nå ditt mål! Alla pengar som man stoppar in i pengamaskinen kommer ju jobba åt oss resten av våra liv vilket gör det väldigt inspirerande. Det vore spännande om du kan återkomma till bloggen ibland och uppdatera mig/oss med hur det går för dig. Kör hårt på jobbet och lycka till!

      Ett par frågor också. Känner dina arbetskamrater till dina planer och hur du arbetar med dina investeringar? Finns det fler som tänker likadant på ditt jobb? Hur ser konsumtionsmönstret ut hos dina arbetskamrater?

      Tack för att du tycker om bloggen! Det är kul att höra och motiverar mig att försöka göra den ännu mer intressant! Jag gör mitt bästa med min knappa tid!

      ägamintid

      Radera
  8. Hej ägamintid!

    MYCKET inspirerande blogg!

    Jag köper din "minimalistiska" livsstil till 100% men vad gäller din investeringsfilosofi är jag lite försiktigare (även om jag själv tillämpar värdeinvestering i liten skala). Skulle vara intressant att höra hur du har tänkt kring ett scenario med en fallande börs på lång sikt. Även om stabila utdelningsaktier kan ge i storleksordningen 5% i årlig utdelning så kommer ju både utdelning och värdet på insatt kapital att sjunka om värdet på aktierna sjunker. Har du gjort en riskanalys som täcker in ett scenario där börsen backar med låt säga 7% per år under 10 år? Hur stor är risken att din pengamaskin slutar som Ebberöds bank?

    Som motpol: vad har du för åsikt om investeringsfilosofier som bygger på hedging a la MA50/200?

    Mvh
    Pelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pelle! Kul att du tycker om bloggen! Avseende teknisk analys så tillämpar jag inte det utan jag köper fina bolag och så länge de presterar så behåller jag. Jag har inte funderat på hur jag agerar om börsen går ner. Jag behåller bolagen så länge inte något fundamentalt har ändrats i bolagens verksamhet. Iofs kommer ju en nedgång av den dignitet beskriver troligen att leda till att även de bästa av bolag har problem. Jag är ingen makromänniska utan fokuserar på det bolagsspecifika och reglerar min kassa efter rådande marknadsläge. Det är möjligt att jag kommer bygga upp en stor kassa om vi får en härdsmälta på börsen för att sedan köpa när läge ges.

      Utdelningar hänger ju ihop med vinsterna och skulle vinsterna krascha fullständigt lär utdelningen följa efter. På sikt kommer jag köpa andra tillgångar än värdepapper för att säkra upp framtiden men ser idag inget bättre. Jag har svårt att tro att många stora stabila bolag inte kommer finnas till om 10 år.

      Tack för att du tittade in!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  9. Trivselekonomi5 november 2012 23:50

    Som flera (och även du) varit inne på, så behöver man ju inte direkt snåla för att få pengar över med era inkomster.
    Själv är jag i själen inne på ert spår, men det är mycket svårare (men inte mindre viktigt) då man har barn. Att inte bara slentriankonsumera kan man dock se till att undvika oavsett skede i livet.
    Så för mig handlar det om att inte byta bil eller köpa nytt kök bara för att jag har råd. Det får vänta tills det behövs.
    Bra inlägg i en intressant blogg. Följer med spänning er resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du uppskattar bloggen! Ja, visst är det så. Livet har olika skeden. Vi är i en fas nu då vi har möjlighet att bunkra upp för kommande tider som barn eller arbetslöshet eller annat och då tar vi tillfället i akt. När sedan barn kommer så kommer detta att förändras och det är ju bara kul! Du har samma grundsyn som oss och strategin går att tillämpa oavsett inkomst och oavsett livssituation bara att man behöver anpassa den efter rådande läge.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  10. exakt som äga mintid skriver så blir våra vänner "förvånade" när de ser att båda av oss har en nokia E51. de kallar oss inte snåla men man ser det i ögonen. men i nästa sekund blir de väldigt förvånade när vi berättar att vi skall ut och resa igen! och undrar hur vi har råd med det, ni var ju iväg förra året. ( vi älskar att dyka i karibien). vad är det de inte förstår att resan och mobilen hänger ihop?

    bra blogg, lycka till /Niclas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, "resan och mobilen hänger ihop". Den var bra. :-) Synd för mig som sitter med en Galaxy S2 då, attans också. Iofs inte senaste modellen, men... :-)

      Radera
    2. Intressant berättelse Nicklas! Vi är några stycken som har lyckats förstå sambandet mellan att spara in på något för att kunna göra något annat! :)

      Lycka till och välkommen att följa med i bloggen!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  11. Ärligt talat tror jag väldigt få kan relatera till två 30-åringar som tjänar dryga 40 000 i månaden. Håller med Jimme ovan om att det knappast är svårt att spara pengar med de förutsättningarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska många som relaterar till vår resa. Budskapet går fram oavsett om man sparar 500 kr i månaden eller 50 000 kr per månad. Att spara är enkelt men att bli rik är svårare.

      Välkommen att följa med på resan och fortsätt gärna att ge din syn på blogginnehållet.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  12. Bra skrivet inlägg! Tycker verkligen om att du skriver summorna och inte bara hur många % ni sparar. Annars verkar det vara väldigt svenskt att inte vilja dela med sig av vad man tjänar.

    Så fortsätt vara osvensk och fortsätt inspirera oss! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha! Kul att du tycker det Ludwig! Meningen med bloggen är ju att den ska vara en dagbok för oss och ett sätt att i efterhand se vad vi gjorde och hur vi tänkte! Jag hoppas några av er läsare känner igen er till viss del oavsett belopp!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  13. Härligt, ett inlägg i min smak! Ser framemot att gräva ner mig ordentligt i ert arkiv och även följa era nya inlägg. Siktar också på att äga min tid på sikt genom att undvika livsstilsinflation, spara och investera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar inlägget! Bra inställning! Lycka till och återkom gärna och berätta mer om dina planer och din utveckling!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  14. Poängen är ju att ägamintid insett hur destruktiv och meningslös den vettlösa konsumtionen faktiskt är, oavsett vad man tjänar. Har själv kommit till insikt att man bara blir slav under alla prylar (som inte höjer livskvalitén överhuvudtaget)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är poängen! Men alla är vi olika och tur är väl det!

      Tack för att du tittade in!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  15. Jag förstår vissas kommentarer om att man med relativt höga inkomster kanske har lättare att spara. Men det finns också en poäng med detta med "relativa". De flesta inkomster är också relativt låga i förhållande till andras högre inkomstskikt. Så vad som kvarstår är utgifter, och även den med "relativt" låga inkomster kan ofta spara om man börjar kritiskt skilja mellan behov och önskningar. Våra behov är rätt begränsade men önskningarna ofta rätt vidlyftiga, inte sällan bestämda av omgivningen. Det som är svårast att köpa är tid, men det verkar många inte reflektera över. Och jag tror inte RUT-tjänster är kungsvägen till mer fri tid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra skrivet Storugglan! Du är verkligen vis! Ordet "relativt" är intressant och även behov och önskningar. Ja, helt enkelt ett klockrent och tänkvärt inlägg!

      Tack för din kommentar.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  16. Relativt är ordet... tyvärr kommer målet sannolikt att flyttas ju närmre ert mål ni kommer. Man når aldrig fram, vilket kanske inte är något dåligt utan skapar ett beteende av disciplin och fortsatt sparande och investerande. Det gäller dock att hitta en bra balans mellan att konsumera och spendera för livet är för kort för att fokusera för mycket på att spara. Men samtidigt önskar man att andra halvan av livet är mer komfortabelt än första halvan. Att äga sin tid och få ett rikt liv (icke monetärt) är viktigast. Ju längre man sparar systematiskt för att uppnå sina mål desto svårare blir det att bryta det mönstret för att leva på sina tillgångarna. Att spara blir en livsstil - ett annat typ av ekorrhjul!

    Min egen situation: Är drygt 30år med familj. Löneslav med ett fritt kassaflöde (efter alla kostnader) på drygt 1mkr per år som huvudsakligen investeras för att vid senare tillfälle äga min tid. Har uppnått mina tidsbestämda nettoförmögenhetsmål successivt men ökar hela tiden målen.

    Att äga min tid är svårdefinierat för mig och i praktiken är jag redan där om jag siktat på ett vanligt "Svenssonliv". Men har ingen tydlig bild vad jag skulle göra med min tid och är rastlös av naturen vilket gör mig orolig att jag skulle ångra om jag tog steget fullt ut att äga min tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Men har ingen tydlig bild vad jag skulle göra med min tid och är rastlös av naturen vilket gör mig orolig att jag skulle ångra om jag tog steget fullt ut att äga min tid."

      > Mycket bra skrivet! Jag tror att detta egentligen är den stora frågan. Vi vet inte vad vi ska göra med våra liv, och av rädsla (säger inte att det gäller dig men många av oss andra) för att konfrontera denna fråga så jobbar vi på i ekorrhjulet och bekräftar varandra i att "vet" vad vi vill göra med våra liv, dvs. yvs över vårt ståndaktiga ekorrhjulsliv. Men ack så vi bedrar oss.

      Det är nog så att når man ekonomiskt oberoende men inte vet vad man ska göra med den nu ägda tiden, då är nog chanserna att bli lycklig inte alltför stora. Så den frågan måste man tampas med först. Under tiden kan man kanske bygga upp ett icke oansenligt kapital!

      Radera
    2. Intressanta funderingar anonym och Storugglan! Jag känner också att det blir allt viktigare att hitta vad man ska göra i livet för att utnyttja den ägda tiden. För mig/oss handlar det inte uteslutet om att sluta jobba men valet/möjligheten att kunna välja hur mycket man vill och med vad är en viktig parameter. Det handlar mycket om att inte vara tvingad att leva ett inrutat liv utan ha en större valmöjlighet. Tiden får utvisa hur den sagan slutar men jag tror det är viktigt att fundera på framtiden och hur man ska äga tiden.

      Tack för era mycket kloka synpukter!

      ägamintid

      Radera
  17. Du är så klok!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...