söndag 18 november 2012

Köpte en apple-tv i veckan



Jag har varit sjuk, en riktig härlig höstförkylning har gjort att jag legat nedbäddad i veckan. Därav dålig uppdatering på bloggen.

Tyvärr har jag även behövt jobba under tiden jag varit hemma. Mitt jobb minskar tyvärr inte bara för att jag är sjuk utan problemen hopar sig i samma takt som vanligt...

Jag gör inte så mycket på börsen nu och det finns inte så mycket att rapportera om. Mitt senaste köp var Citigroup och som jag tidigare skrev så är Delta Lloyd, Aegon och Talanx på bevakningslistan för möjligt inköp kommande månader.

Vi köpte i veckan en apple-tv. Min sambo är teknikern i det här hemmet och installerade allt som behövdes installeras. Nu när jag sitter och tittar på en streamad fotbollsmatch på tv:n så inser jag att produkten är ganska bra eller tom mycket bra.

Bilden är utmärkt och jag kan nu se mycket fotboll på vår stora tv istället för att sitta med datorn i knäet.

Vi har gjort lite för att få fart på ekonomin den här månaden och det händer inte allt för ofta. Vi är väldigt sparsamma och medborgare som inte är särskilt bra för konjunkturen. Även om vi inte konsumerar särskilt mycket så skattar vi en del vilket jag gör med både glädje och stolthet.

Jag är väldigt stolt över Sverige och jag är gärna med och bidrar med en hög skatt på inkomst. Jag vill ha mindre klyftor i samhället för jag inser att det bästa för konjunkturen är att de som inte har pengar får mer pengar för de spenderar pengar. Inkomstskatten ska inte vara onödigt hög men jag skattar gärna på nuvarande nivåer.

En skatt som bordes ses över är dock skatten på kapital. Här tycker jag att en sänkning borde göras för att öka svenskarnas sparande. Tillsammans med en gradvis sänkning av avdragsrätten på räntekostnader. Det får bli ett annat inlägg dock. Jag vill att det ska finnas incitament att spara pengar.

Ha en riktigt skön söndag! Och kom ihåg att söndagar är en vilodag och den bästa dagen i hela veckan!

ägamintid

13 kommentarer:

  1. Äga er tid om 10 år? Då har ni inte tänkt skaffa barn då:-)

    SvaraRadera
  2. ännu en onödig pryl...

    varför inte bara koppla tv:n till någon dator som ni redan har?

    SvaraRadera
  3. När man kan streama nya amerikanska filmer med svensk text börjar det bli intressant. Apple-tv är ytterligare en totalt meningslöst pryl.

    SvaraRadera
  4. Sverige har världens eller världens näst högsta skattetryck och du vill minska klyftorna i Sverige genom att ? ytterligare öka det totala skattetrycket? Eller hur menar du?? Du får gärna utveckla tankarna kring detta så att utomstående också greppar tankarna.

    AppleTV är inte det ett exempel på kinesisk plast som inte bidrar något nämnvärt till minskade klyftor i Sverige?

    SvaraRadera
  5. Eftersom du verkar gilla försäkringsbolag (tack för tipsen!) vill jag fråga dig vad det är du tittar på när du letar efter potentiella investeringsobjekt. Jag har lite svårt för att få grepp på försäkringsbolag och skulle uppskatta lite input.

    SvaraRadera
  6. Många negativa kommentarer idag. Låt ägamintid vara glad för sin pryl. Och jag håller med dig om skatterna, jag är också stolt äver vårt välfärdssamhälle, som höginkomsttagare bidrar jag gärna till vår gemensamma välfärd och minskade klyftor. Som du säger finns det också nationalekonomiska skäl, vilket ofta glöms bort. Skön söndag du med!

    SvaraRadera
  7. Ja verkligen mycket neggo här nu, jag känner att det kom en hel del tradiga kommentatorer efter corno-gästinlägget, jäkligt tråkigt. Denna blogg har alltid varit befriad detta tidigare.

    SvaraRadera
  8. Kan det vara så att ägamintid får betalt för att skriva hur utmärkt bild det är på deras apple-tv för att vi andra "dumskallar" också ska lockas att köpa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt uppenbart inte följt bloggen tidigare.

      Radera
  9. känns väldigt tråkigt medalla negativa kommentarer! ge feedback eller konstruktiv kritik istället före att bara hata! knep up the Good work annars ägm!

    SvaraRadera
  10. Trist att foliehattarna följer med från Cornucopia inlägget som var mycket bra. Själv befinner jag mig precis i den tid då det lätt skulle gå att dras ned i det träsket så jag uppskattar det.

    SvaraRadera
  11. Man ska inte underskatta den materiella glädjen. Ibland behövs det ett litet inköp (onödigt eller inte) för att man ska få känna lite extra livsglädje i vardagen. Har själv en WD TV Live HD som lätt är mitt bästa inköp på riktigt länge. Perfekt för att streama barnfilmer som ligger på NAS'en, när man behöver diska/städa/plocka undan eller göra något annat föräldragöra där barnen annars bara är ivägen. :-)

    Angående negativa vibbar... det är ju måndag. ;-)

    Mvh.

    SvaraRadera
  12. Ta bort ränteavdraget och sänk skatten på sparande. Det kommer att skapa ett friskare Sverige efter att baksmällan för alla överbelånade gått över.
    Men jag är inte imponerad över de politiker vi har förtjänat, ingen törs ta i den frågan. Röster är viktigare än ett fungerande samhälle.
    Stefan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...