fredag 2 november 2012

Fredagsmys....

Sitter och tittar på portföljen och inser att det har varit en riktig skitmånad med en negativ utveckling. Utdelningen har ökat till 47 600 kr vilket är det viktiga men saldot på depån har sjunkit vilket inte är så kul. Återigen, det gäller att fokusera på rätt saker. Utvecklingen i bolagen går bra och utdelningen på årsbasis har ökat sedan föregående månad. Tålamod tålamod tålamod..... Detta ordet är så viktigt när man känner att det går i "snigelfart"....

Jag inser mer och mer under den här resan att ordet tålamod är det viktigaste av allt. Det tar tid och det krävs uthållighet. Det finns inga genvägar även om man önskar det. Ibland känns det som att utdelningen och portföljvärdet står still och så kanske det är. Men bolagen jobbar 24/7 för att berika mig som aktieägare. Det gäller att tänka rätt tankar.

Just nu är jag inne i en period när det känns tungt. Det känns som att det står still och går trögt. Jag tittar allt mindre på aktiekurserna. Ibland kan det gå dagar utan att jag tittar på kursutveckling. Jag tror det är bra att ta en paus och fokusera på annat än dagliga kursrörelser.

Idag läste jag "livets goda" som är en tidning som handlar om viner. I detta nummer så fanns det reportage om flera ställen som vi har varit på. Vi reser som ni vet en hel del och har besökt en hel del vingårdar genom åren och provat goda viner. Det är väldigt roligt att läsa andras synpunkter om de områden och gårdar som vi har varit på.

Det är tungt nu. Jag måste försöka ta det lungt och låta bolagen göra jobbet. Tålamod nu! Låt tiden bli min vän. Buffett säger ju att tiden är din vän när du äger bra bolag och din fiende när du äger dåliga. Jag måste försöka tänka på detta lite oftare.

Jag hoppas november blir en muntrare månad med mer positiva tongångar och att jag håller humöret uppe. Idag satt jag i några timmar i bilen hem från en resa och hade en underbar stund med fin musik och lugn och ro. En riktigt skön biltur där jag kunde reflektera över livet och allt som hör därtill. Det gäller att ta vara på de goda tiderna. Jag brukar säga till min syster "skulle du se min agenda skulle du gråta". Jag har det tufft på jobbet och varje vecka känns som en boxningsmatch där jag slåss för överlevnad. Dels går företaget dåligt och det är deppigt och dels så har jag så mycket att göra så varje vecka är en hård match. Jag väljer att se det positivt i det här fallet och ta varje dag för sig och inte stressa upp mig över vad som väntar imorgon.

Det är underbart att känna att man lever och livet är verkligen en utmaning just nu på många olika plan. Det gäller att ta till sig alla intryck och inse hur kul det är då det händer olika saker varje dag både privat och tjänsten. Ikväll bakade jag och min sambo surdegsbröd och till det njuter vi av en barbera från Piemonte. Vi är lyckligt lottade och jag är så glad för det vi har.

Ha en riktigt skön helg!

ägamintid

9 kommentarer:

  1. Alla aktier du äger ska du önska går ner i pris. Dom enda aktier du ska önska stiger i pris, är dom du vill bli av med. Warren Buffett.
    Kalle 56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Kalle och det är så jag tänker. Ibland känns det ändå tungt. Den senaste tiden har varit en sådan period. Det kommer och går...

      Ha en riktigt skön helg!

      ägamintid

      Radera
  2. Jag har varit med från bloggens början och jag fattar uppriktigt ingenting - skitmånad?

    Om du tycker att det går dåligt så tycker jag att du ska titta tillbaka på perioden 2006-2008 och så funderar du på hur du skulle ha gjort/mått under den perioden.
    Annars kan du även titta tillbaka på perioden 1999-2001 - alla data finns lättillgängliga. Att det går upp och ner är knappast något nytt och du förvånar mig när du säger att det är en "skitmånad".

    WB lär ha sagt något i stil med att "om du inte klarar av att börsen går ned med 25% så är det antagligen inte rätt ställe för dig".
    Nu kanske är rätt tillfälle för dig att berätta för oss läsare/följare vilka motgångar du har haft och hur du har reagerat på dessa. Samt vilka slutsatser du dragit av desamma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uttryckte mig lite otydligt. En skitmånad då utvecklingen relativt index sp 500 har varit svag.

      Det känns helt enkelt segt nu. Jag vill nå miljonen men måste inse att det tar tid och får ta tid.

      Jämfört med de perioder du nämner är månaden helt fantastiskt bra!

      Jag konstaterar bara att månaden inte blev så bra som jag trodde. Det gör ingenting och jag bryr mig egentligen inte. Jag delvis att mina egna mål som jag har satt upp är anledningen till min stress och att jag tycker det är jobbigt när mina innehav underpresterar. Jag skrev ett tidigare inlägg om just mina mål och nackdelarna med dessa.

      Jag lär mig mer hela tiden men inser mer och mer att sättet jag reagerar på uppgångar och nedgångar och nyheter i övrigt beror på hur jag mår rent privat vid just det tillfället.

      Jag har aldrig varit tryggare med mina aktier än nu.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Känner igen de där tankarna. Egentligen borde dagskursen vara helt ointressant för mig (förutom när jag tänker köpa) men på något sätt kollar man de ändå. Det är det knepiga, att hålla sig rationell och kall och till sin strategi när det stormar lite.

    Jag har inte köpt en aktie sen i April utan försöker nu får ner min belåning som från början är relativt blygsam men trots allt finns där. Sen ska jag försöka samla ihop x kronor i likvida medel och gå in nästa gång jag hittar ett riktigt bra läge. Om det sedan dröjer x antal månader eller år så ska jag ändå försöka hålla mig kall.

    Det knepiga är att jag gillar att köpa aktier och att äga aktier och jag har svårt att hålla mig ifrån köpknappen. Förhoppningsvis kan jag den här gången vänta ut ett riktigt bra läge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erikslust! Ja, visst är det så. Man ska inte titta på dagskurser men sitter ändå och tittar på skärmen fram till 22.00 när USA stänger.... :)

      Jag lider av samma problem som dig att jag gillar att äga aktier och blir gärna för köpsugen även om jag anser att många bolag är köpvärda idag. Jag ska jobba upp en kassa nu och använda vid ett tillfälle då kontanta medel blir viktiga! Precis som du så jobbar jag med belåningen och försöker få ner den. Men det är inte aktierna som belånade utan en gammal lägenhet och några skräplån... Oerhört sura lån och det ska bli så jävla skönt att bli av med skiten om ett par tre år.

      Tack för att du tittar in! Du skriver väldigt intressant!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Hej!

    Jag följer din blogg konstant och jag känner igen mig mycket i det du skriver. Jag håller själv på med en liknande resa och det känns som att utvecklingen går oerhört sakta, men tittar man bakåt ett år kan man lätt konstatera att mycket positivt har hänt. Jag är säker på att det finns många där ute som bara kan drömma om de inkomster du och din sambo drar in och kan spara varje månad och att ni därmed växer ert kapital i en betydligt snabbare takt än de flesta andra.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du har helt rätt. Det går i en snabb takt det är bara att det inte känns så ibland. Men dokumenterar man framstegen och tittar tillbaka en tid så ser man hur bra utvecklingen har varit. Tålamod är ordet.

      Tack för att du tittade in!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Även jag känner igen mig i vad du skriver, men jag har faktiskt sedan en tid tillbaka helt gått ur aktiemarknaden. Dels av personliga skäl men också för att jag inte tror på aktier just nu (jag tror botten ligger framför oss). Oavsett, jag märker att jag lever mer i nuet numera. All respekt för WB, såklart, men glöm inte att tiden går jävligt fort och sen är det slut. Aktier är många gånger bara ett annat sätt att springa i ekorrehjulet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...