lördag 3 november 2012

Födelsedagskalas på agendan

Idag och imorgon är det kalas. Min kära sambo fyller år!

Idag blir det besök av mor- och farföräldrar. Vi tar den äldre generationen först, och tillsammans, och imorgon kommer mammor och pappor. Uppdelningen beror främst på platsbrist i vår lägenhet men också för att det ska bli spännande att prata med "gamlingarna" tillsammans. De har så otroligt mycket att berätta och har en sådan ovärdelig erfarenhet. Det gäller att ta vara på den och umgås så mycket man bara kan medan de är i livet. Det kan gå fort utför när man går över 80-års strecket, det har jag fått uppleva.

Det ska bli väldigt roligt idag. Jag ska agera taxi och hämta pensionärerna från olika delar av stan och sedan skjutsa hem dom när "partyt" är slut.

Vi tänkte bjuda på en lasagne idag. En specialare med en riktigt god italiensk köttfärssås som vi gjorde igår. Den ska koka länge med mycket vin, kryddor, selleri, bacon mm för att bli riktigt smakrik. Sen gör vi en bechamelsås till det med ordentligt med parmesan i. Vi lägger också i zucchini mellan de olika lagren av plattor. Vi använder både vita och gröna plattor. De gröna har en smak av spenat och fungerar bra i den här lasagnen. Vi slår på stort och bjuder på lite vin också. Det är inte ofta gamlingarna dricker vin så jag hoppas att de inte trillar av stolarna... :)

Till fikat kör vi en kladdkaka med grädde!

Jag tycker det ska bli en mycket intressant och rolig dag.

Hur spenderar ni er lördag?

Ha en skön helg!
ägamintid

5 kommentarer:

  1. Låter aptitligt! Synd att inte fler människor delar din syn på våra äldre. Stor eloge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var kul att höra! Man får inte glömma alla mjuka värden i den hårda värld vi lever i. Jag kommer på mig själv ibland att jag tänker för mycket "ekonomi"...

      Ha en skön helg!
      ägamintid

      Radera
  2. Håller med, glöm ej de äldre, de har MYCKET information att bevara!

    SvaraRadera
  3. Satan vad gott det låter. Du skulle inte vilja dela med dig av receptet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt blev mycket lyckat igår och det var ett glad gäng som lämnade oss efter en trevlig middag!

      Här kommer receptet från mitt huvud. Dosering kör du som du själv tycker. Smaka av till du hittar rätt balans.

      Köttfärssås:

      Köttfärs
      lök
      vitlök
      rödvin (köp ett billigt på systembolaget)
      själkselleri
      morot
      1 paket bacon
      köttbuljong
      salt
      peppar

      låt koka länge (2-4 timmar) först med lock och sedan utan för att koka bort vätska.
      varva köttfärsen med plattor och zucchini (skär zucchinin i tunna skivor) och bechamelsås. Köp gröna plattor med smak av spenat.

      Bechamelsås

      mjölk
      mjöl
      salt
      peppar
      muskot
      parmesan (rikligt)

      Lycka till! Glöm inte att kärleken till råvarorna ger en extra krydda!

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...