tisdag 6 november 2012

Dåligt med aktieaffärer ett tag nu

Jag har inte gjort något särskilt nu på ett tag. Köpte några fler Citigroup som jag fortfarande finner undervärderad. Börsen står och väger och det känns rätt skönt att titta på ett tag. En utdelning har trillat in hittills i november och det var 200 kr från JP Morgan.

Jag inväntar utdelningar på över 5000 kr i november så detta är lite uppvärmning inför vad som komma skall.

5000 kr är en av mina bättre månader och den slås bara av maj. 5000 kr blir ca 1250 kr per vecka eller ca 200 kr per dag i utdelning. Inte alls illa pinkat!

Jag ska försöka köpa in Delta Lloyd och Aegon kommande månader. Även Seadrill är jag intresserad av. Deras verksamhet tilltalar mig och jag tror att det finns en fin utveckling i branschen kommande år. Såg en dokumentär kring Shells exploatering i Alaska och det kommer behövas en mängd riggar om man drar igång verksamheten där. Även på andra ställen pågår aktivitet för att krama ur oljan som blir allt mer svårtillgänglig.

De svenska byggbolagen lockar trots svag byggkonjunktur. De har en form av oligopolliknande position, låga investeringsbehov och starka kassaflöden. Tycker att de borde komma ner en bit till.

Oriflame har dykt upp på min radar efter att kursen fått sig en ordentlig känga. Dock är jag inte säker på att deras affärsmodell är så stark som jag tidigare har trott. Jag måste undersöka det lite mer. Intressant att storägarna tankar på nedgången.

Vad finns det för intressanta bolag i nuläget?

Ha en trevlig kväll!
ägamintid

30 kommentarer:

  1. Intressanta bolag du tar upp! Har haft ögonen på oriflame i snart ett halvår. Tur att jag inte investerat.. det krävs en klar vändning i Ryssland/i antalet säljare innan jag vågar hoppa på det tåget!

    Seadrill däremot ser oerhört intressant ut, men jag blir alltid misstänksam när en aktie kan leverera en direktavkastning omkring 8-9% när den ligger på sina högsta/normala nivåer. Oftast är det bara krisande bolag som kan erbjuda samma direktavkastning.Är möjligen bara att tacka och ta emot? Närmare 200 ser den oerhört intressant ut!

    I övrigt är det som du säger avvaktande. Jag ser själv inga klara köplägen även om det finns många intressanta bolag på bevakningslistan, t.ex. H&M som kryper närmare 200.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Seadrills utdelning lockar.... Oriflame känns lite skakigt just nu. HM tycker jag är dyrt men är beredd att slå till om vi går en bit under 200 kr. HM bli iofs aldrig billigt!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Har investerat lite i "cargo container bolag" då trenden att hyra containrar istället för att köpa egna fortsätter att vara stark - tydlig lågkonjuktursignal. Min amatöranalys är att det finns för många båtar i våra pölar och de stora bolagen vill undvika att binda ännu mer kaptial och hyr då istället containrar vilket blivit väldigt lönsamt för just dessa bolag:

    Tex:
    TAL International Group (NYSE:TAL)
    Textainer Group (NYSE:TGH)

    TAL delar ut kvartalsvis och har en yield på strax över 7%, Textainer strax över 5%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant Daniel! Jag ska slänga att öga på bolagen. Är "rädd" för cykliska bolag och fraktföretag är ju ruskigt cykliska.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Känner någon till vilka urvalsverktyg som finns på nätet som kan:

    1: Välja ut aktier med minst 5 års historia för direktavkastning.
    2: Kan välja ut aktier som ger utdelning minst 2 gånger per år.
    3: Kan välja efter bransch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder financial times "stockscreeningtjänst". Testa den. Men det är svårt att få fram de som delar ut 1, 2 eller 4 gånger per år.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Tack, jag läste att du har aktier i Coca-cola. Jag har sett att det finns flera olika aktier i det företaget. Där finns Co. och enterprises och bottling. vilken är det riktiga företaget?

      Radera
    3. Kolla dividend champions, lista som uppdateras varje månad med amerikanska bolag som delat ut länge

      Radera
    4. KO är tickern

      Radera
  4. För tillfället är Duni en favorit. Stabil, trygg affärsmodell och trevlig direktavkastning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt bolag som jag följer men troligen ett bra case. Tråkigt brukar vara bra...

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Hafslund är kanske intressant? Själv är jag intresserad av ARM eftersom jag gillar deras produkter och hoppas att mina relativt blygsamma investeringar idag ska bli en viktig del av min pengamaskin i framtiden. Köper man bara bolag som redan har världsherravälde så är det ju inte lika stor chans att man träffar en kursraket som gör att ens pengamaskin växer med mycket mer än man kan spara ihop.

    En liten fråga, har du skrivit nåt om vilken typ av konto du har dina aktier i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper aktierna i ISK. hafslund har jag inte tittat på så det ska jag göra. Jag håller med dig om att man kan tjäna mer på bolag som är på väg uppåt men det är svårt att hitta dessa. De stora etablerade ger en lägre men säkrare avkastning och det är mer min melodi.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Jag håller med dig och hela poängen med den här bloggen är väl kanske att man faktiskt kan bygga en förmögenhet och äga sin tid *utan* att ha tur, utan att vara korrupt, ohederlig eller en fantastisk entreprenör. Bara genom att jobba och spara duktigt.

      Jag är också ca 30 år och tjänar ca 40kkr/mån. Från att ha bränt hela lönen varje månad (dock inklusive 8kkr/mån amortering) håller jag nu på att styra om mina utgifter så jag ska kunna bygga en pengamaskin.

      Jag intresserar mig mest för superstabila bolag, fast jag gör lite undantag ibland. ARM har en fin produkt och har en intressant affärsmodell, men tyvärr en medioker utdelning.

      Det finns faktiskt en mycket viktig anledning till att jag tillåter mig att göra undantag när jag gillar en aktie, och det är att jag försöker träna in att uppleva aktiehandel som konsumption. Istället för att sitta och jämföra tex surfplattor och sen köpa en trots att jag inte vill ha en, så försöker jag styra mitt konsumptionsbehov mot aktiemarknaden.

      För jag har ett konsumptionsbehov, och det är själva jakten som är kul; kanske är det en urinstinkt.

      Radera
  6. Personligen så håller jag på att köpa in mig Fortnox

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant case, dock lite för litet för min smak. Jag tycker affärsmodellen är intressant och även bolaget men värderingen är hög och det bygger på en hög tillväxt. Det vill jag inte betala för i dagsläget.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Hasbro som jag skriver om idag är intressant men också Occidental Petroleum, har du haft tid att kolla närmare på Oxy ?
    Skulle själv vilja ha ett försäkringsbolag i portföljen men har inte haft tid att läsa på än, några förslag ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har inte kollat på Oxy än. Hasbro känner jag till men är inte inläst där heller. Får kolla på detta bolag när jag har tid. Försäkringsbolag finns många. Jag äger själv Munich Re och RSA som är två tungviktare. Du kanske ska börja och titta där. I norden har du ju t.ex. Sampo som äger IF.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  8. Jag gillar Billerud och Nolato. Välskötta bolag med fin direktavkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nolato är välskött och värderingen modest. Dock funderar jag på deras uthålliga konkurensfördelar. Har de några sådana?

      Mvh
      ägamintid

      Radera
  9. Köpte ett knippe Banco Santander idag på raset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! jag äger själv en mindre post i banken i hopp om att de ska kunna absorbera förlusterna i Spanien med sina friska delar i andra delar av världen.

      ägamintid

      Radera
  10. Vad tycker du om gazprom? Om man tror att den ryska marknaden käns billig borde det finnas rätt mycket att hämta i detta bolag. Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut intressant. Värderingen är lägst bland energigiganterna. Dock är jag skeptisk till Ryssland. Det kan dock vara inprisat i aktien. Direktavkastningen är också hög om jag inte missminner mig.

      Spännande bolag helt klart!

      ägamintid

      Radera
    2. Politiska risken i Ryssland känns stor även om jag tycker att den ryska marknaden känns lågt värderad och intressant. Utdelningen är riktigt bra och bolaget handlas till hyffsat stor rabatt till tillgångarna! Sen att det är ett av skagens största innehav (senast jag kollade iaf) gör inte direkt saken sämre!

      Radera
    3. Ja, Skagen äger ju och de kan sin sak. Håller med dig om att värderingen till stor del tar hänsyn till de risker som är förknippade med Ryssland.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  11. Har du koll på Diageo ägamintid? Ett av de största företagen inom alkohol.

    Jag har ett innehav i Diageo, inte speciellt stort tyvärr och skulle gärna öka så småningom. I nuläget känns värderingen lite stretchad, de ligger väl på P/E 22-23.

    Annars känns det som en bra bransch. Alkohol går åt både i bra och dåliga tider, dessutom en växande medelklass i Asien/LatinAmerika som handlar allt mer "premium brands" inom alkoholsegmentet.

    I veckan kom det ett pressmeddelande att Diageo har för avsikt att köpa in sig i United Spirits Limited, det största alkoholföretaget i Indien.

    Ett intressant företag som sagt, men lite dyrt i nuläget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erikslust! Jo, jag har koll på bolaget och jag gillar branschen. Dock tycker jag som dig, att värderingen är för hög. Jag gillar också att de växer i tillväxtmarknader där alkohol än så länge är både för dyrt och inte finns i kulturen på samma sätt som i många europeiska länder. Kommer värderingen ned en bit kan jag absolut tänka mig att köpa. Problemet med den här typen av fina bolag är att de alltid är dyra. man måste ha turen att köpa när något speciellt händer för att komma in till ett "bra pris".

      Jag fortsätter följa kursutveckling men är rädd att jag aldrig kommer slå till!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  12. Ja, jag håller med, vore bra med någon liten skandal som skickar ner kursen tillfälligt så man kunde fylla på. :)

    Gäller dock att hålla disciplinen och inte lockas att köpa trots att värderingen är lite hög, svårt dock!

    mvh Erikslust

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla Biohit ( Finland)! Vilken product.

      Mvh kaitsu

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...