tisdag 9 oktober 2012

Vivendi - styckning?

Jag äger Vivendi sedan ett tag tillbaka. Fick upp ögonen för bolaget när Skagen fonder skrev om bolaget.


Vivendi är ett konglomerat med den största delen av verksamheten inom telekom, de äger bl.a. SFR och Maroc Telecom.

Det har länge spekulerats om en styckning (alt. särnotering av ett eller flera bolag) av bolaget för att synliggöra de värden som finns. Jag är själv en förespråkare av detta och ser det som en katalysator för aktiekursen.

Sedan bolaget började sätta planerna i bruk att sälja av delar av sina verksamheter så har det spekulerats vilt. Kul tycker jag!

Först kom det information om att man ska sälja sin andel i Activision Blizzard. Dock har ingen köpare ännu dykt upp. Det rör sig om stora pengar och inte allt för många potentiella köpare finns. Alternativet är att sälja ut aktierna över börsen men det lär nog inte ske.

Sen kom det information om att man ska sälja GVT som är verksamt i Brasilien. Flera intressenter finns och möjligheten att sälja detta bolag bedömer jag som god.

Nu i veckan kom information om att man vill sälja Maroc Telecom. Bedömer chanserna som goda för detta och en potentiell köpare kan bl.a. vara ett av mina andra innehav, France Telecom...

Vivendi äger en hel hög med högkvalitativa företag och jag bedömer att det finns stora övervärden vid försäljning av ett eller flera av dessa om man kan få ut rimliga priser. Det är inte lätt idag att finansiera köp av bolag av den här storleken vilket försvårar försäljningsprocessen. Bankerna har ju stramat åt ordentligt och det krävs troligen stora egna insatser från det köpande bolaget för att få till en bra finansiering.

Det här är en mycket spännande saga att följa och jag hoppas man kan få till en eller två affärer innan årets slut vilket sannerligen skulle sätta lite fart på aktiekursen.

Ha en trevlig kväll!

ägamintid

2 kommentarer:

  1. jag håller tummarna för GVT. För liten aktör för min smak , tror Vivendi kan få ett gott pris tack vare dess höga tillväxt. En försäljning av GVT skulle förbättra fritt kassaflöde (GVT investerar mer än de drar in).

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med. Vill också att de kränger GVT. Hoppas också på Activision B då jag är rädd för verksamheten då trender mm spelar stor roll i dataspelsverksamhet. Jag skulle dock vilja se en eller flera försäljningar i år för att de ska visa att de menar allvar.

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...