söndag 28 oktober 2012

Vilken typ av bolag köper jag?

Jag läser på mycket om olika bolag och ägnar ett stort antal timmar varje vecka till att dels följa innehaven men även läsa in mig på nya bolag. Jag har en bevakningslista med 30-40 bolag som jag av olika anledningar tycker är intressanta. Jag söker bolag dels via "screening" på olika sajter, dels via bloggrannar, dels via börssnack och diverse affärstidningar. Jag läser även material från diverse fonder som Skagen och Labrusca m.fl. för att se vad de köper. Sen håller jag koll på duktiga investerare som Tilson, Buffett, Klarman med flera för att se vad de köper. Om man använder sig av de kanaler som jag nämner ovan får man ett stort antal bolag inom en mängd branscher att titta vidare på.

Många av världens bästa bolag värderas därefter. Jag är väldigt intresserad av bolag som McDonalds, Coca Cola, Procter och Johnson & Johnson. Jag tycker dock, allt som oftast, att värderingen av dessa bolag är för höga. Av ovan nämnda bolag tycker jag endast Johnson & Johnson är någorlunda köpvärt. Den här typen av världsklassbolag blir sällan billiga. De få chanser att köpa in sig till ett "bra pris" i dessa bolag är när de drabbas av tillfälliga problem och det händer ibland. Då ska man slå till.

Just bolag som befinner i tillfälliga problem (förhoppningsvis tillfälliga) hamnar ofta på min radar och det är där jag ofta köper. Exempel på detta är Vivendi, Citigroup, JP Morgan, France Telecom, RSA Insurance, Munich Re, Santander och Total. Av olika anledningar befinner sig de här bolagen i tillfälliga svackor orsakade av egna bolagsspecifika problem eller branschproblem. Sanofi, som jag köpte för drygt 1 år sedan, befinner sig i en omstöpning då många patent löper ut och man satsar nu på nya tillväxtmarknader och köpte Genzyme med många tillväxtprodukter. De har lyckats klara patentutgångarna bra och ska nästa år börjar de växa organiskt igen. Till skillnad från Astra så har Sanofi agererat väldigt bra och klarat patentklippan klart bättre.

Jag gillar också bolag som befinner sig i omstrukturering där man går från att vara spretigt till att fokusera på kärnverksamheten. Detta innebär ofta försäljning/avknoppning som ökar avkastningen på tillgångar och eget kapital. Jag vill ha helst ha en katalysator för aktien jag köper.

Kinder Morgan är ett exempel på ett fantastiskt bolag som inte har några problem just nu. Där tycker jag att jag äger ett bolag som ligger helt rätt i tiden med en bransh som växer och en enorm moat.

När jag köper ett bolag så har jag satt upp ett pris jag tycker är rimligt för bolaget. Om bolaget handlas väsentligt under detta, minst 20-30 %, så köper jag. När jag ska sälja har jag ännu inte kommit fram till... Mina målkurser är rörliga och beror på bolagens utveckling. Jag får återkomma med mina tankar kring säljbeslut.

Jag börjar alltid min analys av varje bolag med att fokusera på bolagens mjuka värden. Hur ser marknadspositionen ut? Hur ser branschen ut? Har bolaget en "vallgrav"? Hur ser konkurrensen ut? Hur trovärdigt är bolaget? Har jag förtroende för ledningen? Är bolaget aktieägarvänligt? Vad gör bolaget framgångsrikt? Jag ägnar absolut mest tid åt att läsa in mig på dessa mjuka värden.

När jag är klar med detta så analyserar jag den finansiella biten. Där fokuserar jag främst på kassaflöde, rörelseresultat, balansräkning, avkastning på eget kapital och avkastning på tillgångar.  Jag är ju civilekonom och har jobbar inom ekonomi så den finansiella biten kan jag. Det viktigaste tycker jag är att se vad rörelsen genererar när jag justerar för diverse engångsposter. När jag gjort min finansiella undersökning på patienten så funderar jag på vad jag tycker att bolaget kan vara värt. Oftast slutar det med att jag är beredd att betala si eller så många gånger rörelseresultatet eller si eller så många gånger fritt kassaflöde. Jag försöker också bedöma om vinsterna ligger på en hög nivå eller låg nivå. Exempelvis så måste man beakta att försäkringsbolagen lider av det svaga ränteläget och därför finns det mer vinstpotential när ränteläget normaliseras. Således bör försäkringsbolag omvärderas i takt med att räntorna normaliseras. Om jag kan få 6-8 % direktavkastning under tiden jag väntar på detta, genom att äga RSA och/eller Munich Re, så känns det fin fint.

Jag gillar inte cykliska bolag utan håller mig till bolag som kan tjäna pengar i de flesta konjunkturer. Volvo AB är det sista bolaget jag skulle köpa då de är "super-cykliska" och kan tjäna lika mycket ena året som de kan förlora nästa år. Att de har någon form av vallgrav tvivlar jag dock inte på. Jag investerar aldrig i teknikberoende bolag i branscher som snabbt förändras. Apple är uteslutet. Äpplet är ett bolag som jag anser vara gravt övervärderat oavsett hur bra nyckeltalen ser ut per idag. Att de ska kunna hålla dagens marginaler är uteslutet och deras serier av produkter är korta vilket ständigt kräver förnyelse och innovativitet. En miss och det kommer slå mycket hårt mot bolaget. Jag kan skriva en lång historia om just teknikbolagens risker och Apple men det får bli en annan gång. Skulle jag investera i teknik så skulle jag göra som Lundaluppen och köpa en korg med 3-5 bolag. Men det är mer gambling än investering enligt mitt tycke.

Utdelning är något som är viktigt för mig. Dels för att vi ska leva av detta inom några år. Dels vill jag få betalt för den risk jag tar. I många fall gör också utdelningen att bolag slipper förvärva dyrt vilket är ett inte allt för ovanligt fenomen. Vivendi har varit experter på att handla dyrt med belåning. Något de nu försöker städa upp. Utdelningen ger också ett kassaflöde som jag kan använda till att öka på dippar i befintliga eller nya bolag. Ett bolag med en lång historia av utdelning ger en trygghet för mig. Jag köper i regel inget bolag om de saknar utdelning. Dock kan jag göra undantag som med Citigroup då de kommer börja med utdelning 2013. Jag kan också konstatera att deras vinster mer än väl tillåter stora utdelningar över tid.

Detta blev ett ganska spretigt inlägg men jag hoppas ni fick en inblick i hur jag tänker. Jag har ingen checklista som vissa andra bloggare har. Jag sitter inte och prickar av om diverse kriterier är uppfyllda. Alla bolag måste analyseras på sitt egna sätt utifrån att förutsättningarna är väldigt olika från bolag till bolag och bransch till bransch.

Ha en skön söndag!
ägamintid

15 kommentarer:

  1. Hej
    Hur stor utdelning tror du citigroup kan ge nästa år?
    I övrigt tack för en kanonblogg.
    MVH Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Svårt att säga men 0,7-1,0 USD borde det kunna bli och sen återköp av egna aktier som grädde på moset. Absolut återköp så länge kursen ligger under book value.

      ägamintid

      Radera
  2. McDonalds, Coca Cola, Procter och Johnson & Johnson i all ära men varför inte titta på Pepsico? delar ut mindre än hälften av vinsten, direktavkastning ca 3% och har höjt utdelningen åtminstonde de senaste 10 åren.
    Sen är ju Pepsico så mycket mer än världens näst största läskmärke, de är om jag är rätt påläst nr1 på både Chips och juice genom Frito lay och Tropicana bla.

    Mvh Santa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pepsi är ett fantastiskt bolag. Jag tycker dock att värderingen är för hög. Pepsi hamnar i samma kategori som Coca-Cola och Procter mfl.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Du nämner att om bolaget har en rabatt på 20-30% under ditt bedömda pris då köper du. Du har däremot inget som säger att om ditt innehav i ett bolag handlas för tex 75% mer än ditt bedömda pris så säljer du. Varför inte?

    Din lista över bevakade bolag borde ju innehålla flera bolag som du ännu inte köpt vilka har ett bättre förhållande mellan pris och bedömt värde än detta bolag så det borde inte vara ett argument att behålla därför att du inte hittar något annat att investera pengarna i?
    Jag undrar också även om begreppen "pris" och "värde" - och hur du skiljer på dessa då texten ovan är lite förvirrande för mig vad gäller detta. Du kanske inte skiljer mellan dessa?

    Ser fram emot att läsa om dina tankar kring säljbeslut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har inte kommit fram till någon viss nivå när jag ska sälja än. Men givetvis funderar jag i vilka banor jag ska sälja. Exempelvis skulle jag kunna sälja när bolaget i fråga överstiger mitt motiverade pris med 20 % eller 30 %. Jag sitter och funderar kring detta. Börsen har gått svagt ett tag så att det har inte varit aktuellt att sälja på grund av värderingen har blivit för hög. Dock har jag tvingats sälja av andra anledningar då förutsättningarna i ett specifikt bolag har förändrats. Jag återkommer med mer tankar kring säljbeslut som enligt mig är svårare än köpbeslut...

      När det gäller bevakningslistan så finns det bolag där med högre bedömt värde än de jag äger. Men det handlar också om diversifiering och en bra portföljmix. Jag kan inte köpa allt på en gång. Men ser jag uppenbara värden i bolag jag inte äger som är större än de jag äger så skulle jag teoretiskt kunna sälja ett innehav och byta mot ett annat med en högre uppsida. Jag utvärderar detta löpande.

      Jag blandar nog och ger en del. Jag räknar ut beräknat värde för alla bolag jag köper och jämför mot priset som aktien handlas i. Eller kan man säga att jag räknar ut mitt pris för aktien och jämför mot marknadens pris.

      Sen jobbar jag med månatliga köp så länge jag ser att jag köper bolagen till ett värde som understiger aktuellt pris. Många bolag är idag prissatta attraktivt enligt mig. Undantag verkstad som är tokdyrt.

      Hoppas jag besvarade några av dina frågor annars får du återkoppla igen.

      mvh
      ägamintid



      Radera
  4. MCD är absolut köpvärd nu.
    Dom höjde nyligen utdelningen samtidigt som kursen dumpade pga Q3

    3,5% yield kommer du inte få se på MCD på länge igen.

    Det går inte vara mer girig än så om man ska investera i denna typ av bolag.

    Man kommer aldrig lyckas få köpa MCD med en yield på 5%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tobias, yielden är hög nu om man tittar historiskt men det tar ändå mot att betala p/e 15-18 för MCD. Det är väl ungefär där värderingen ligger nu. Till dagens pris får man nog en ok avkastning till låg risk. MCD är på min bevakningslista.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Fin strategi! Jobbar själv en hel del med checklistor, men det är ju ganska trubbigt, särskilt som branscher ser olika ut.

    Det jag funderar en del kring är "moat". Måste alla bolag ha en moat, eller kan ett riktigt lågvärderat bolag utan moat också vara ett alternativ? Försöker själv köra moat på alla innehav men vid närmare eftertanke är t.ex. Betsson, Avanza och några till tveksamma ur den synvinkeln.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav!

      Moat är viktigt men en tillräckligt låg värdering kan också räcka. Kinder Morgan har en uppenbar moat. Vivendi har en moat i några av innehaven men inte alla. Oljebolagen, de stora, har en moat. De stora bankerna har det. Vivendi tror jag inte på lång sikt kommer överavkasta men det finns en trigger för en uppvärdering till 20-22 EUR och då släpper jag dom. Är lite orolig för flera av deras innehav över tid.

      Det svåra är att bedöma moaten. Är den uthållig? Finns den? Vad består den av? osv

      Checklistor har jag inte för att jag försöker bedöma alla bolag utifrån deras olika förutsättningar och branschens förutsättningar. Jag har inget krav på en speciell storlek på bolaget eller en viss skuldsättning. Det beror helt på bransch och bolag.

      Radera
  6. Vad tycker du om Unilever ?

    SvaraRadera
  7. Mycket intressant att läsa om din urvalsprocess!

    SvaraRadera
  8. Hej

    Satsar du allt på värdeinvestering eller diversifierar du något utanför börsen? Jag skulle i din situation lägga i alla fall några få procent utanför bärsen i t ex mark och fysiskt guld/silver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sätter i dagsläget allt i börsen. Mark är intressant men jag vill först bygga upp en utdelningsmaskin. Problemet med mark och guld och silver är att de inte generar något kassaflöde vilket företag gör. Det är mer en spekulation om att någon ska betala mer än vad jag själv har gjort. Jag gillar att köpa ett bolag med en teoretisk avkastning på 10-15%. Men jag kommer utvärdera även andra tillgångar på sikt.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  9. Hur gör du för att följa vilka bolag som de duktiga investerarna köper! Finns det någon bra sida för det eller läser du månadsbreven från deras egna bolag?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...