tisdag 23 oktober 2012

Utdelning från TOTAL - 337 kr

Igår fick vi in utdelningen från det franska energibolaget TOTAL.

337 kr blev det den här gången, bolaget delar ut kvartalsvis. Det låter inte mycket men det är ändå 1400 kr per år vilket ger oss ca 4 kr per dag från bolaget utan motprestation. Det gäller att se saker och ting på rätt sätt! :)

Hittills i år har vi erhållit 27 200 kr i utdelningar

November kommer bli en bra månad med förväntade utdelningar på ca 5 700 kr.

Känslan av en passiv inkomst slår förvärvinkomsten med råge!

Snart kommer lönen och då blir det nog nya aktier i Citigroup. Sen står troligen Aegon och Delta Lloyd på tur.

Ha en fortsatt bra dag!

ägamintid

11 kommentarer:

  1. Vart finns det sammanställt vilka svenska bolag som delar ut kvartalsvis, eller oftare än en gång per år? Eller finns det någon här som kan nämna några? Jag vet att autoliv delar ut kvartalsvis och Astra 2gånger per år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan få en överblick över när de svenska börsbolagen delar ut via länken nedan (dock vet jag inte om lisan är uppdaterad). Jag tror att inte svenska börsföretag som är preliminär noterade på stockholmsbörsen inte får dela ut mer än en gång per år. Anledningen till varför Asta delar ut två gånger är att de är preliminär noterade i London, det är också anledningen till att utländsk källskatt utgår. http://www.dollarkursen.com/svenska.html
      /Axel

      Radera
    2. Ska kolla in sidan.

      Tack Axel!

      Radera
  2. Såg att du ägde Santander. Du känner inte att det är mer attraktivt att öka i dem istället för Citigroup? BBVA är också ett alternativ om man vågar sig på en spansk bank.

    Tror att uppsidan kan vara riktigt stor där. Majoritet av intäkterna utanför spanien fast med spansk värdering...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Linus. BBVA och Santander tror jag på. Även om det är mer allvarligt för dom än för t.ex. Swedbank och SEB i Baltikum för några år sedan så tror jag att de reder ut det och som du säger värderingen är låg. Jag följer utvecklingen noga och kanske även tar in BBVA.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Äger också Total, via Nyse.Hur har du din aktier, Paris eller Nyse? Tänker på om det är skillnad på kupongskatt beroende på vart aktierna handlas?! För mig drogs 200kr i kupongskatt på en utdelning om 660kr, förvisso får jag tillbaka pengarna om nåt år( har KF).

    Mvh. T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger Total via NYSE. Jag har ISK och de drar 30 % källskatt. Det ska inte vara någon skilnad via Paris eller NYSE. Jag hoppas också få tillbaka det mesta av källskatten.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Total är en av mina favoritaktier. Har du också tänkt tanken på att de kanske väljer att göra som många andra stora oljebolag, att dela bolaget. De har ju ca 12 000 bensinstationer i europa och är störst på den afrikanska marknaden med 3600 stationer, plus alla andra verksamhetsområden.
    Har du tittat på Occidental Petroleum ? Lite lägre utdelning men fint bolag.
    Mvh/ Stabilekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja, Total är intressant då värderingen är låg! Det du säger är intressant och jag hoppas också på en uppdelning då deras övriga verksamhet har lägre marginaler än olja/gas. Det är en trigger om de beslutar sig för uppdelning. Occidental har jag inte tittat på, kanske får slänga ett öga på den!

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Du kan ta en titt i stabilekonomis aktieportfölj där står det lite om Occidental. Men jag skriver mest fakta och lite om utdelningen, inteså avancerat men tanken är att det ska locka till att läsa på mer själv. Det finns också en bra länk här http://www.dailyfinance.com/2012/02/11/is-occidental-petroleum-a-buffett-stock/
      Mvh stabilekonomi

      Radera
  5. varför är det 30% källskatt på total @ NYSE?
    15% är det på amerikanska bolag normalt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...