söndag 21 oktober 2012

Svenska aktier på bevakningslistan

Jag har många utländska bolag i portföljen och känner att jag behöver fylla på med några svenska bolag. Jag skulle behöva lite tips från er läsare. Har ni några svenska bolag som är intressanta?

Jag har börjat läsa in mig lite på några av nedanstående bolag men behöver fler idéer.

Beijer Alma
Axis
NCC
H&M
Oriflame
Peab
SEB
Kungsleden

Beijer Alma tilltalar mig. De är marknadsledare i sin nisch och har en mycket stark finansiell ställning. Jag är annars över lag skeptisk till svenska verkstadsbolag då jag tycker värderingen är hög. Beijer Alma tycker jag dock har en rimlig värdering.

Axis har en mycket intressant marknadsposition och produkter som ligger i tiden.

NCC är intressant då de har en stark marknadsposition och byggbolagen delar ut bra med pengar.

H&M är dyrt men bra. Dock för dyrt för min smak.

Oriflame har en intressant affärsmodell men har problem. Är de tillfälliga? Om de är det så är bolaget mycket intressant just nu till dagens värdering.

Peab - samma motivering som NCC

SEB - lägst värderad av svenska bankerna. Dock har jag problem med ägandet i och med Investor och en inte allt för stabil historik.

Kungsleden - lågt värderade utifrån den löpande rörelsen men skattedomar ligger som en våt filt. Här tror jag det finns uppsida i en verksamhet som är stabil till karaktären.

Har ni några svenska favoriter?

Ha en trevlig söndagskväll!
ägamintid

43 kommentarer:

  1. Funderar själv på Swedbank, har just nu en P/E på 10 om vinstprognosen 2012 slår in. Den är ner sedan senaste toppen och närmar vi oss 100 kr kan jag tänka mig att nappa själv på aktien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även Swedbank är intressant det håller jag med om. Nordea och Handelsbanken känns högre värderat än SEB och Swedbank.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Duni! Tryggt (nästan lite småtråkig) bolag med bra inarbetade produkter. Och varför inte sca som jag tror håller på och bli ett svenskt J&J mvh Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Duni är intressant! Tack! Har för mig att jag läst om bolaget i någon annan blogg. SCA är ett stabilt bolag men kursen har dragit iväg väl mycket? SCA är precis som du säger Sveriges JNJ.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Äger både Peab och Kungsleden sen tidigare och har funderat på att öka lite i Peab men ligger fortfarande lågt i Kungsleden tills det kommer mer information om skattedomarna. Risken finns att utdelningen inte kommer vara så bra i Kungsleden...

    Annars har jag fastnat för Loomis sista veckorna och är när att köpa in mig där. Ett defensivt och grymt tråkigt bolag men det leverera hyfsat hela tiden, växer med förvärv och har delat ut bra varje år sen de delades av från Securitas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, skattedomarna i Kungsleden är problemet och utdelningen kan ställas in. Jag tror dock att det är vid nya bakslag som man ska slå till och köpa i Kungsleden.

      Avseende Loomis så kan jag bara hålla med. Otroligt tråkigt men de har ändå en stabil verksamhet och genererar goda kassaflöden.

      tack för tipsen!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Intressant! Ska kolla upp Nolato.

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
  5. Hej !
    Har följt dig länge och vet vilket typ av bolag du investerar i på USA börsen.
    Blir därför en smula förvånad när jag ser dina egna förslag på svenska företag. NCC,Peab,axis,Oriflame känns inte som du.

    Här kommer mina förslag på svenska bolag, som jag passar din filosofi (enligt mig)

    Holmen - Fantastiskt stabilt och välskött bolag. 4.8% yield. En höjd utdelning till nästa år är inte omöjligt.

    Hakon Invest - En del tomtebolag i portföljen, men ett 40% ägande i ICA gör detta till en av sveriges stabilaste investeringar.

    Axfood - Sveriges stabilaste företag? Utdelningstillväxten lär tyvärr inte vara hög. Men en hög entry yield fixar det.

    AstraZ - Många är oroliga för att patent går ur. Det är inte jag, då det inte direkt slutar sälja befintliga läkemedel. Kommer dom inte med några egna nya mediciner så köper dom upp andra företag som har det åt dom.

    Och varför inte stoppa in ett par fastighetspreferenser, då tycker jag att Balder pref och Sagax pref känns mest stabilt.

    Det gäller att portionera ut endel svenska aktier i sin portfölj så att man kan göra korrekt avdrag på utländska källskatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag gillar högutdelare men bolagen ska också vara stabila och ha en stark verksamhet. Där passar Oriflame, Peab och Ncc in.

      Hakon Invest och Axfood tilltalar mig men jag anser att de är rätt högt värderade därav min tvekan just nu. Man får betala för kvalité!

      Astra Z är intressant men jag håller Sanofi och Glaxo högre.

      Preferensaktier är intressant och jag är sugen på att ta in ett eller ett par sådana.

      Jag håller med dig om källskatten och jag har kommit fram till att jag måste ta in lite svenska bolag för att kunna dra av alla källskatter på utländska aktier. Man får ju bara dra av summa av källskatten som uppgår till den ska man lägger på ISK.

      Tack för ett mycket informativt inlägg! Kul!

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Du kommenterade inte min favorit aktie i Sverige, Holmen :)
      Jag älskar holmen. Känns tryggt att Fredrik Lundberg är stor ägare också.

      Radera
    3. Hej!

      Jag har ingen koll alls på Holmen. Måste läsa på lite innan jag kan kommentera bolaget... :)

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Varför inte även kolla på Vitec och Betsson?

    Vitec är ett relativt okänt nischföretag, se Aktiefilosofens inlägg om dem. Betsson är mer välkänt, men rätt lågt värderat för att vara en snabbväxare. Båda har god utdelningshistorik.

    Funderar själv på Oriflame och Beijer Alma som du är inne på.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oriflame - the ten bagger to be?

      Radera
    2. Vitec känner jag inte till. Betsson känner jag till men är inte helt övertygad om att spelbranschen är branschen att vara i. Är marginalerna uthålliga? Konkurrens ökar från en mängd aktörer. Finns det en moat? Är lite skeptisk. Men visst, Betsson har haft en fantastisk utveckling, det kan man inte komma undan.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    3. För att dubbelkolla sökte jag på Aktiefilosofens blogg och han har inte skrivit om Vitec.

      Menade du möjligtvis en annan blogg? ;-)
      http://aktieingenjoren.blogspot.se/2012/08/normal-0-21-false-false-false.html

      Radera
    4. Du måste helt enkelt ändra bloggnamnet till Järnvargen!

      Radera
    5. Jag var lite förvirrad, sorry! Aktieingenjören är givetvis det jag menade :-)

      Kolla även om bolaget här:
      http://www.remium.com/resources/files/VITB_2.012_.uppdatering_.pdf

      Mvh
      Gustav

      Radera
  7. För de företag du nämner verkar det enligt dina motiveringar att döma endast vara en fråga om pris: min fråga till dig blir då närmast - vid vilka priser anser du att dessa bolag vara "köpvärda"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, priset är självklart viktigt men även att bolagen har bestående konkurrensfördelar. Jag har ännu inte kommit fram till vilket pris jag kan tänka mig att betala för bolagen. Men spontant känns Kungsleden och byggbolagen lågt värderade.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  8. Varför inte köpa en mix av Svenska småbolag? Ett investmentbolag med 100% soliditet, utan några heliga kor som hindrar dom att hoppa in där värde finns. En värdering av 70% av det underligande värdet. Inget för någon som söker snabba klipp men jag brukar pensionera en del kapital i bolaget när jag tycker jag har för mycket pengar att ta ansvar för själv.
    Bolaget ja. Det heter Traction
    Mvh kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Traction är ett spännande mindre investmentbolag. Har inte koll på vilka bolag de äger nu men vet att de har en god historik med en bra och långsiktig filosofi.
      Ska kolla lite mer på Traction. Tack för tipset!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  9. Har för tillfället AstraZeneca, HM, Skanska och Handelsbanken som svenska kärninnehav. Hade SCA innan också, men när de gick från 90 till 125 så cashade jag ut.

    SJR in Scandinavia tror jag du hade gillat. Låg omsättning, men har nettokassa och delar ut i stort sett hela det fria kassaflödet. Runt 10% yield på förra årets utdelning. Detta året har gått sämre, så utdelningen kanske sänks, men borde ändå bli 7-8%

    Personligen så har jag inte köpt något på den svenska börsen på säkert 6 månader. Har bara blivit Fortum och amerikanska aktier på sistone.

    Mvh,
    Niklas J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtliga dina kärninnehav är fina bolag. Gillar Handelsbanken starkt. Det är ett otroligt starkt företag!

      SJR känner jag inte till men jag vet att det är ett bemanningsföretag. Ska kolla upp. Det fina med bemanningsföretagen är ju precis som du skriver att de inte kräver några investeringar och kan därför dela ut hela årets kassaflöde. Fortum vet jag att lundluppen gillar men jag har inte hunnit kika på bolaget.

      Tack för tipset!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  10. Jag kan tycka att Beijer Alma är ett fantastiskt bolag, de har en lönsamhet få andra kan drömma om. Det skrämmande är prispressen inom Lesjöfors chassifjäderdivision. Nu har man 50 % av marknaden och konkurrenterna kastar sig in i leken efter att ha sett Lesjöfors marginaler på en bra bit över 20 %. Det känns mycket svårt att bedöma Lesjöfors chanser att vinna ett priskrig som kan komma att bli utdraget. Chassifjädrar är inte hela Lesjöfors, men osäkerheten där gör att Beijer Alma måste handlas med en viss rabatt för att betala investerarna för denna osäkerhet.

    Mvh // I. Kahn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant skrivet. Är du så insatt i branschen så att du kan bedöma att prispressen har med konkurrens att göra. Jag får tanken, när jag läser deras delårsrapporter, att marginalpressen har med den lägre omsättningen att göra. Det är ju inte konstigt att marginalerna sjunker när omsättningen sjunker. Självklart kommer ju konkurrenter att jaga bolaget då de har så bra marginaler, konstigt vore annars. Det är ett orosmoment att marginalen pressas.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Jag är inte insatt alls och det är därför tycker jag det är skrämmande. Hade jag varit insatt hade jag kunnat ha bättre koll på ifall Lesjöfors kommer kunna att resa sig igen inom chassifjäderverksamheten. Det här är VD:s egna ord: http://bors.aktiespararna.se/aktiespararna/site/news/newsdetail.page?magic=(cc%20(news%20(id%20urn:newsml:six.se:20120113:SIXN_749942:1)%20(src%20TIC)))

      Lägre omsättning och resultat är i sin tur givetvis följder, då man tvingas sänka priser för att inte tappa kunder. Eftersom så är fallet kan man fråga sig hur fästa kunderna är vid varumärket. Tydligen är pris en viktig komponent när kunderna gör sina inköp. Om man kunde köpa Beijer Alma till ett pris som är lågt även i det fall chassifjädrarverksamheten får halverade marginaler, då är det betydligt mer intressant. Som det ser ut i dag verkar marknaden räkna med en snabb återhämtning 2013.

      // I. Kahn

      Radera
    3. Intressant skrivet Kahn! Jag har inte kommit fram till om marginalpressen är tillfällig pga lägre efterfrågan eller om den nu går ner till en ny "normal nivå". Jag ska gräva vidare i detta.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  11. Vill först tacka dig för en grym blogg. Du skapar motivation!

    Jag tycker att du borde kolla på Intrum Justitia. Mycket fin utdelningshistorik, trygg att ha i konjunktursvängningar och förhoppningsvis en relativt låg kursutveckling, vilket gör att man kan göra kontinuerliga inköp på nuvarande nivåer framöver.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att höra!

      Jag ska kolla in bolaget. Det låter onekligen som ett bolag som alltid kommer att behövas.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  12. Hej

    Svenska aktier som jag äger är

    Betsson B 50 Roligare än bankboken
    DORO 1 000 tror på ägarna och bolaget
    Hennes & Mauritz B 300 stabilt, bra utdelning
    HomeMaid Hemservic.. 550 bra utdelning, politiskt sårbart
    Intrum Justitia 200 bra i sämre tider
    Kinnevik B 150 spännande branscher, hyffsad utdelning
    Loomis B 200 kommer gynnas av panaxiakonkursen
    Meda A 400 hyffsat stabilt, uppköpskandidat?
    Ratos B 100 bra utdelning, kommer den hålla?
    SCA B 200 stabilt, bra omvandling av bolaget på sitone
    SinterCast 2200 gör CGI som gör motorer lättare och effektivare
    Swedish Orphan Bio.. 3 000 lyckad forskning inom blödarsjuka tror mycket på detta boolag
    Tele2 B 200 bra utdelning



    SCA - gillar omvandlingen de gör och den stabila verksamheten
    H&M - Köpte precis aktien runt 230kr inte billigt men roligare än bankboken.
    Intrum justitita - Har en verksamhet som passar bra i sämre tider.
    Loomis - tror de kommer lyfta efter Panaxia konkursen
    Sobi - Ett spännande företag som har gjort bra forskarstudier inom blödarsjuka. aktien har stigit kraftigt på sistone, har köpt på mig ännu fler aktier efterhand för jag tror där kommer komma mer positiva nyheter framöver. Investor är storägare i bolaget
    Sintercast - jobbar med CGI teknik som gör motorer lättare och effektivare, är lång i denna aktie, har börjat dela ut på senare tid också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ber om ursäkt för dubbla inlägg, blev fel helt enkelt

      Radera
    2. Kul att du delar med dig! Du har en mycket fin spridning i många intressanta bolag. Loomis, SOBI och Intrum känns intressanta. SOBI har jag läst om senaste veckorna. Dock har de inte den stabilitet som jag vill åt. Loomis är urtråkigt men stabilt. Likaså Intrum ska jag ta mig en bra titt på!

      Tack för ett intressant inlägg!

      ägamintid

      Radera
  13. Vet att du inte gillar industri, men du borde kanske ta en kik på Autoliv. Med lite tur kan du komma in ännu billigare nu när rapporten kommer. Delar ut kvartalsvis (3,12 tror jag)

    Tack för en bra blogg, har följt den en längre tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att den uppskattas! Jo, jag kan tänka mig industri men gillar inte allt för cykliska bolag. Autoliv har jag tittat på tidigare. Det handlar om pris. Går den ner så kan jag tänka mig att handla. Det gäller för övrigt också många andra verkstadsbolag. Jag tycker det är mycket spännande bolag men värderingarna är, enligt mitt tycke, för höga just nu.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  14. Ratos - bra trackrecord, känns nerpressad i dagsläget.
    Kinnevik - spännande på telekomsidan.

    Kanonblogg, kul läsning som jag följer med glädje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du uppskattar det jag skriver!

      Ratos.... Denna omdiskuterade aktie. Jag har en syn på Ratos som skiljer sig från mitt uttlande utdelningsjaganade. Jag tycker de delar ut för mycket pengar. De borde återinvestera mer pengar då de har förmågan att få pengar att växa. Jag tror de kommer sänka utdelningen nu i vår och hoppas också de gör det. Om Ratos sänker utdelningen och ligger kvar på nuvarande nivåer kan jag tänka mig att köpa.

      Kinnevik är på radarn efter nedgången i samband med delårsrapporten!

      tack för tips!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  15. Hej!
    Jag har frågat Riksgälden ang. konkurs för Avanza resp. Nordnet och det är inget roligt besked de kommer med.

    Vid konkurs av dessa 2 nätmäklare får man bara ut 250 000 kr. som
    är investerarskyddet.

    Jag har själv ca 2,6 miljoner kr. sammanlagt i ISK i dessa bolag.

    Vad anser du om detta. är du orolig för konkurs och bli av med en betydande summa?

    tacksam för svar från en orolig investerare

    tack för en mycket bra blogg
    mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. I en ISK äger du aktierna vilket gör att du kommer äga aktierna även om Nordnet och avanza skulle gå i konkurs. Således ingen risk. Hur det är med likvida medel i depån vet jag inte. Är dock inte orolig för konkurs i dessa bolag då deras risker för detta är mycket begränsade.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  16. Du får ut 250000 per institut, så skulle båda gå i KK samtidigt
    så får du ut 500000. Detta är anledningen till att jag kör flera banker.Jag jobbar upp depåerna på varje bank till ca 300000 sedan börjar jag på nytt institut.

    Mitt mål är att sprida mina tillgångar överminst 6 banker.

    SvaraRadera
  17. Men insättningsgarantin gäller på både nordnets och avanzas sparkonton. Sen är det väl så att i ISK så äger du själv tillgångarna, aktier osv och behåller dom oavsett konkurs. Ovan gäller bara vid konkurs i samband med kapitalförsäkring. Mvh Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har rätt. I en ISK äger man aktierna själv och behåller aktierna i en eventuell konkurs. Således ingen risk här. Om man har kapitalförsäkring tror jag dock att risken finns.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Förutsatt att konkursen är ren och inga klientmedel har förskingrats (Panaxia!)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...