lördag 13 oktober 2012

Ökade i Kinder Morgan Inc (KMI)

Igår ökade jag upp mitt innehav i Kinder Morgan Inc (KMI) till 34,30 USD.

Jag passade på när kursen backade ett par procent i början av handelsdagen. KMI är en av få aktier som inte gått så där lysande den senaste tiden. Det är ett defensivt bolag och går i regel bättre när börsen är svag och sämre när börsen är stark.

Direktavkastningen ligger på drygt 4 % och bolaget har kommunicerat ut att man avser höja utdelningen med 12 % årligen till och med 2015. Det är en mycket hög utdelningstillväxt och kommer höja min yield on cost till 5,6-5,7% 2015.

KMI är ett av mina favoritinnehav då de har en mycket stabil verksamhet. De tillhandahåller pipelines och lagringsterminaler för olja och gas. De tar betalt på flödet som genomströmmar deras pipelines. De är ganska oberoende av oljeprisets utveckling utan mer beroende av användningen av olja och gas. Gassektorn i USA ökar enormt då man har hittar stora fyndigheter av gas de senaste åren.

KMI har det största systemet av pipelines i USA och finns över hela landet i de viktigaste områdena. De är även så stora så att de kan vara med och bygga nya piplines till nya stora olje- och gasfält.

Nästa köp kommer bli ytterligare aktier i Citigroup. Jag sitter och hoppas på en rekyl så jag kan köpa fler.

Ha en trevlig helg!
ägamintid

10 kommentarer:

  1. Hej Ägamintid,

    Spännande bolag! Har likat lite på dem och på
    Kinder Morgan Partners. Själv har jag avvaktat på grund av hög skuldsättning (men är petig när det gäller den saken). Antar att du inte ser några problem där?

    Vad tror du förresten om Spectra Energy?

    Trevlig helg!
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej, jag har inte tittat på Spectra men kanske får göra det när jag får tid. Angående skuldsättningen som ser den ut som branschen i stort så det är inget jag har några problem med. Deras stabila verksamhet gör att de kan ha en hög skuldsättning och verksamheten kräver också detta då det görs mycket stora investeringar. Dock skrivs ofta långa avtal vilket gör att bolaget kan säkra intäkter för lång tid framöver på de investeringar som görs. I ärlighetens namn är det ganska svårt att analysera den här typen av bolag finansiellt men jag går en del på vad andra skriver och försöker analysera verksamhetens moat. Jag bedömer moaten vara enormt stor och verksamhetens styrka är stor.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Det finns inte många företag jag kan tänka mig att investera i som arbetar med fossila bränslen men kinder morgan är ett undantag. Med stabil verksamhet och växande utdelning ser jag inte hur det ska kunna gå fel på lite längre sikt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Visst kan det alltid gå fel men som du säger så är risken relativt lågt i verksamheten. Miljörisker och politiska risker finns.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Hej och tack för en intressant blogg!

    Hur fungerar det med skatt på utdelningen när man kör KF från Limited Partnership bolag som Kinder Morgan. Jag har förstått att det är extra skatt på utdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      På avanza kan man inte köpa LLC och MLP längre själv utan måste ringa in. KMI är en ett Inc. och skattas precis som alla andra bolag i USA. Det går också att handla bolaget på egen hand via avanza. Det är 15 % källskatt på utdelningen från KMI i ISK.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Hej Ägamintid!

    Hur kommer det sig att du köper KMI istället för KMP?
    Att ringa in en order är ju enkelt och kostar inte mer. KMP ger betydligt större dierktavkastning.

    Hälsningar
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Befogad fråga!

      Det beror på utdelningstillväxten är dubbelt så hög i KMI och på sikt kommer överstiga KMP.

      mvh

      Radera
  5. Känner mig lite förvirrad. Du ökade ditt innehav till 34$. Låter inte mycket? kostar det typ inte multum att bara köpa US aktier ifrån början?

    ( Min begränsade erfarenhet kommer ifrån ett mycket litet konto på avanza )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, priset i antal USD för varje aktie är ointressant. Det intressanta är hur mycket pengar bolag tjänar i förhållande till vad man betalar. Courtage för att köpa i USA är inte dyrare än i Sverige om du använder avanza.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...