tisdag 16 oktober 2012

Nordeas kundservice är under all kritik

Jag har läst Gustavs (gustavs aktieblogg) inlägg kring nätmäklare och avgifter samt bemötande och service. En mycket intressant serie som Gustav skrivit!

Nu är det så här att jag har en del innehav hos Nordea och är inte särskilt nöjd. Courtaget på vissa aktier är lägre än hos t.ex. Avanza men Nordea service är under all kritik.

Jag har ställt frågor kring källskatt på utdelning i utländska aktier utan att få korrekta svar. Kundservicen svarar inte ens på min fråga utan svarar på en helt andra frågor. Nordea tar inte sina kunder på allvar och det stör mig något förbannat mycket! Om de inte har svar på en fråga så ska de låta bli att svara och återkomma när det tagit reda på svaret. Nedan ett exempel som rör Vivendi där jag inte får svar på min fråga. Jag har haft en del andra diskussioner kring olika saker med liknande bemötande. Nu kommer jag att flytta mina aktier från Nordea till en annan nätmäklare. Jag anser att avanzas service är mycket bra och jag är väldigt nöjd över att vara kund där. Därför kommer jag troligen flytta mina aktier från Nordea till avanza.

Mina frågor är i fet stil nedan, börja längst ner.

Hej XXX

Den skatt (källskatt) som dras på utdelningen av utländska aktier kan avräknas mot schablonintäkten för Investeringssparkontot. Detta görs genom att du i din deklarationsblankett nästa år registrerar önskemål om avräkning.

Med vänlig hälsning
Nordea Bank AB (publ)

Men jag har ju ett ISK! Och då ska endast utländsk källskatt dras av.
Mvh

XXX

Hej XXX

Vad vi kan se ligger din skatteskyldighet i Sverige. Därför beskattas dina aktier enligt svensk skatt.

Med vänlig hälsning
Nordea Bank AB (publ)

Hej!

Ni drog 30 % skatt på min utdelning på
mina aktier i Vivendi som är noterad i
Paris. Varför? Enligt dubbelbeskattningsavtalet (se nedan) så borde det vara 15 %. Tacksam för svar.

Mvh

XXX

Ha en trevlig kväll!
ägamintid

4 kommentarer:

  1. Goddag yxskaft, det är sorgligt att se att det är så dålig kompetens på en av Sveriges största bank.
    Du gör helt rätt att byta bank. Jag gör så i alla mina ärenden bank, försäkring och annat där jag förväntar mig en viss nivå av service. Tänker inte betala till klåpare.

    SvaraRadera
  2. Tycker att du ska vända dig till Finansinspektionen så att de får utreda varför Nordea gör fel, samt att de rättar till de fel som de gjort. Det är inte du som ska behöva visa för Nordea vilka paragrafer som är tillämpliga. Och det är inte du som ska behöva lägga (arbetstid på att korrigera Nordeas misstag). Som sagt - vänd dig till FI.

    Det är synd att det inte även kan polisanmälas - problemet vid en eventuell polisanmälan mot Nordea är antagligen att polisen lägger ner ärendet omedelbart.

    SvaraRadera
  3. Håller helt med, och tack för referensen. När jag anmält mitt ärende till kundombudsmannen fick jag för första gången ett vettigt svar från kundservicen. Men så ska man givetvis inte behöva hålla på. Tid är pengar, och det är inte heller värt frustrationen: Byt bank!

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
  4. Det är aldrig "fel" att dra för hög skatt. Däremot medför detta extra besvär för dig. Om du vill ha tillbaka pengarna, måste du själv kontakta det franska skatteverket.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...