måndag 29 oktober 2012

Nackdelarna med att sätta upp mål


Jag sätter upp mål för vår privata ekonomi och mäter utfallet på regelbunden basis. Att sätta upp mål som är tydliga, lätta att mäta och är uppnåbara är viktigt (jag har tyckt det har varit viktigt). Målen ska också vara realistiska att nå men det ska krävas en bra prestation för att nå dom. Delmål måste kopplas samman med de långsiktiga målen för att man inte ska styra i fel riktning.

Det bästa med mål är att man mår otroligt bra när man nå dom. Det är en skön känsla att veta att man är på rätt väg. Det ger energi att nå ett mål. Får man mer energi så kan man sätta ännu högre mål. Sätter man också delmål som är kopplade till ett långsiktigt mål så styr man skeppet i rätt riktning.

Den senaste tiden har jag dock börjat fundera på nackdelarna med målen. Jag märker att jag når mina mål lättare om man köper en viss typ av aktie. I alla fall kortsiktigt når jag högre. Ett typexempel är att jag når mina kortsiktiga mål fortare om jag köper en aktie med hög direktavkastning än om jag köper en aktie med lägre direktavkastning men med en högre utdelningstillväxt. Ibland kommer jag på mig själv att jag "jagar" det kortsiktiga målet men kanske istället flyttar det långsiktiga målet längre bort i horisonten. Människan fungerar ju så att man vill ha snabb belöning snarare än att jobba långsiktigt.

Ibland är jag rädd att jag påverkas att ta ett visst beslut för att jag vill nå årets mål (2012 års mål) så mycket så att jag inte tänker långsiktigt. Målet är att bli ekonomiskt oberoende, att äga vår tid, om 10-15 år. Jag behöver därför inte stressa med att nå 2012 och 2013 års mål utan istället lyfta blicken 5-10 år framåt.

Nu är våra mål uppsatta så att de ska leda oss vidare mot våra långsiktiga mål och de aktier som jag köper ska generera den avkastning som krävs för att nå vårt långsiktiga mål. Men ändå har jag en känsla av obehag ibland. Gör jag rätt nu? Gör jag fel? Är jag så påverkad av årets mål att jag tar fel beslut?

En annan sak som är negativ med mål är att jag upplever en stress när jag tittar på målet. Kanske är det för att jag har satt upp ett för högt mål? Eller så är det helt naturligt... Jag vet inte. Stressen är dock jobbig.

Jag måste sätta mig ner och fundera igenom hur jag bygger upp målen för 2013 och vilka mål jag ska ha. Jag vill inte ha känslan av stress för att jag bommar ett mål. Sen vill jag inte luras att ta kortsiktiga beslut som påverkar mina långsiktiga mål negativt.

Kanske ska jag slopa målen? Kanske ska jag sätta en helt annan typ av mål?

Hur känner ni? Har ni mål? Känner ni stress? Känner ni igen er?

Det gäller att vara målmedveten...

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Jag tror det är viktigt att sätta upp mål som man har makt att påverka, vilket är anledningen till att jag aldrig sätter mål som Cost on Yield, utdelningsmål eller liknande. Istället sätter jag bland annat ett mål av typen att jag skall investera en viss summa varje månad till portföljen (har buffert på andra konton för att kunna uppfylla målet vid kostsamma perioder). De huvudsakliga målen handlar dock om att jag skall lära mig mer och förbättra processen kring vilka bolag det skall investeras i. Tanken är att om jag konsekvent sätter in pengar varje månad och hela tiden blir bättre på att välja aktier så kan jag lita jag på att 10-15 årsplanerna löser sig av sig självt. Jag kommer inte att göra bättre investeringar om jag har mål som gör mig stressad vid börskrasher och sämre tider.

    /D

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att det kan bli problematiskt när du tittar på det kortsiktiga och jämför med det långsiktiga målet.
    Det kommer att komma dåliga år. Utdelningar kan sänkas. Bolag kan gå i konkurs. Shit happens.

    Försök att fokusera på det långa målet och kör på!
    Stirra inte dig blind på att du måste klara 2012 målet. Det är inte det viktiga. Det viktiga är att nå ert gemensamma långsiktiga mål.

    Mvh Mange.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte hur din portfölj ser ut men överlag gick utdelning ner i storleksordningen ca 40% vid senaste börsnedgången.
    Känner du dig stressad över vad som skulle hända din portfölj/måluppfyllelse i ett sådant scenario? Om det kortsiktigt är stressande men att du samtidigt vet (mitt antagande) att du kan köpa fantastiska bolag till mycket bra priser så är det antagligen dags att omformulera dina mål.
    Som /D nämner ovan, dina mål kanske ska relatera till vad du kan påverka och inte vara (så) beroende av marknaden?

    SvaraRadera
  4. Du bör enbart ha långsiktiga mål. Som jag har förstått det har du bara hållit på med detta ett par år och därmed inte varit med om någon rejäl nedgång på börsen. Sådana år blir det omöjligt för dig att hålla mål om ökande utdelning o.s.v. och då gäller det att du inte blir stressad.

    Skall du ha något kortsiktigt mål så skall det i så fall vara något som är relativt marknaden t.ex. att du jämför dig med något relevant index.

    SvaraRadera
  5. WB. Har sa en gång att det bästa sättet att mäta sin depås framsteg med är att se vilken "Owners Earnings" den gav till innehavaren och utvecklingen av den.

    Jag försöker leva efter det och tycker att det är den mest logiska sättet att bedömma sina framsteg.

    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalle! Förstår inte riktigt vad du menar. Vilken owner earnings man har vet man ju när man köper. Menar du att man ska se hur denna utvecklas efter köpet? Det är ju i så fall samma sak som att mäta hur bolagets vinst utvecklas. Förklara gärna lite mer hur du menar.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Vad han menar är att du inte ska döma dina investeringar efter hur aktiekurserna utvecklas eller hur stor utdelningen är.

    Du ska se på din depå som ett onoterat företag där det är summan av "Owners Earnings" i bolagen som avgör din avkastning och hur bra investeringen utvecklas.

    Det är ju en viss men väsentlig skillnad mellan fritt kassaflöde och "Owners Earnings"

    Skulle föreslå att du läser boken "THE ESSAYS OF Warren Buffett Lessons for Investors and Managers" av Lawrence A. Cunningham.
    mvh kalle

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...