torsdag 25 oktober 2012

Konsumtionshysteri - kvällstankar

Jag har haft en riktigt pissig dag idag. Inte på grund av börsen utan bara för att den har varit deppig. En tung dag helt enkelt, en dag när jag har ångest och lite ont i magen utan någon egentlig anledning. Jobbet var tufft och det i kombination med att jag bara känner mig seg och ångestladdad gjorde denna dag till en mindre bra. Dagen är inte slut än. Jag försöker avsluta dagen på ett bra sätt.

Sitter och kollar lite på PSV-AIK och tycker AIK är med ganska bra i matchen. Europa-league är rätt tråkig egentligen. De bättre lagen är inte allt för engagerade men kul för våra blåbärsgäng från Sverige att få känna på lite motstånd.

I pausen slog jag över till tv-programmet "plus" och tittade i ca 20 sekunder. Då säger programledaren ordet "konsumtionshysteri" och beskriver några personer som på olika sätt tar avstånd från detta. Det handlar om att avstå från prylar, för många prylar och att köpa rätt prylar. Jag tänker på mig själv om min sambo. Vi hade en "tjock-tv" fram till för några månader sedan. Jag var av princip emot att köpa en ny "platt-tv" då jag upplever att det är en del i konsumtionshysterin. Ju större tv ju mer framgångsrik? Ibland tycker jag det verkar som att "folk" har den uppfattningen. Jag var jävligt stolt över vår tjock-tv. Jag såg det som ett tecken på att vi var annorlunda. Annorlunda på ett bra sätt. Det var för mig en markering att vi inte ville vara med i konsumtionshysterin. Men nu har vi också en platt-tv. Främst på grund av att den tar mindre plats. Sen att bilden är värdelös får man väl stå ut med. Vad kan man begära av en tv som kostar 13 000 kr??? Hade gärna behållit den gamla tv-n som var både bättre och charmigare. Sen har vi hemma-bion. Det nya modet. Ju fetare högtalare och ju större tv man har desto bättre människa är man... eller?

Jag är inte fulländad när det gäller anti-konsumtion men jag njuter av att inte shoppa. Jag njuter av att åka till New York och komma hem utan att ha handlat mer än några byxor på H&M. Vänner och arbetskamrater undrade om det är något fel med mig när jag sa att jag endast handlat byxor på HM när jag var i New York. Jag tycker det var helt naturligt. Jag njöt av god mat och atmosfären och upplevelsen. Att jag inte handlade en massa prylar bara för att det var billigt är jag stolt över. Jag var inte intresserad av skiten.

För några veckor sedan var jag på after-work. I min lilla stad är det platsen där folk visar upp hur framgångsrik man är genom att bära "rätt kläder", köpa "rätt drinkar" och spela lite teater. Eftersom jag arbetar i kostym så brukar jag åka hem och byta om till lite ledare kläder. Sen skådar jag spektaklet när den ena efter den andra skuldslaven dominerar i baren. Ytligt är bara förnamnet när man är på after-work. Är man där för att ha kul med sina vänner eller är man där för att spela teater? Visa hur framgångsrik man är. Hur fina kläder man har? Hur bra det går på jobbet? Hur mycket pengar man tjänar? Vilken klocka man har?

Det senaste påhittet i mitt anti-konsumtionstänk är att köpa närodlat. Grönsaker inhandlas på torget hos lokala bönder. Ägg inhandlas av en släkting. Diverse andra saker köper jag lokalt. Nästa steg blir att skaffa en ko på balkongen... Nä, skämt åsido, men jag skulle gärna fixa mjölken lokalt också. Jag vill inte hjälpa till för mycket till att köpa långväga mat som inte är hållbar att producera.

Jag njuter av att vara annorlunda. I många fall innebär annorlunda, i dagens samhälle, att man inte har alla de senaste prylarna. Jag skaffade en smartphone för 1 år sedan. Jag var dumförklarad för att jag inte hade en sådan. Man måste ju ha en "apple". Har man en "apple" är man ju framgångsrik och "inne". Jag var inte intresserad av någon så jag körde vidare med min SE från 2008... Sen fick jag telefon med mail i jobbet. Jag valde en HTC. Varför har du inte Apple säger då vänner och arbetskamrater. Jag vill inte vara så alla andra. Jag är inte intresserad av att stå på 5-avenue och trängas i apple-store. Jag är inte intresserad av att ha en telefon som alla andra. Jag känner mig tuffare med min HTC...

Konsumtionssamhället där människor bedöms utifrån vilken bil, vilken tv, vilka kläder, vilken telefon, vilken lägenhet osv är ett skitsamhälle. Jag vill ha ett samhälle där det normala är att inte ha alla prylar, inte tvärt om. Jag vill inte att människor tittar på mig som att jag vore en utomjording för att jag inte handlar när jag är i New York.

Detta är mina tankar, mina ögonblickstankar. Jag har mitt sätt att se på saker och ting. Andra har sina och det accepterar jag. Jag ser mig själv som fullt normal. Jag ser upp till människor med en gedigen utbildning och de som jobbar hårt. Jag ser en hårt arbetande person som mer framgångsrik än en person med en hemmabio.

Ny lyssnar jag på avslappningsmusik och försöker vända en dålig dag till en bra. Det är väldigt skönt att bara sluta ögonen och inse att det finns så mycket mer än prylar. Tänk på allt som inte kostar något. Att gå ut en söndagsmorgon och andas in den friska svenska luften. Känna doften av en nyvaken skog, höra fåglarna kvittra. Komma hem och ta en dusch och läsa en bok. Koka kaffe och njuta av ledigheten. Det är kvalité.

Om ni tycker att det är mycket reklam i bloggen så är det sant. Jag fick tipset av en arbetskamrat som sa att man kunde tjäna pengar på det. Det ser för jävligt ut och jag har inte tjänat en krona. Jag kommer ta bort stora delar av reklamen. Det här är en dagbok och ingen blogg jag driver för att tjäna storkovan. Fan vilken katastrof bloggen blev.

Sen vill jag passa på att tacka er alla läsare för att ni stöttar, ni skriver bra och intressanta kommentarer och gör bloggen levande. Det tycker jag är väldigt roligt och inspirerande!

Sedär, nu hann AIK göra 1-0 innan jag var färdig.

Ha en trevlig kväll!
ägamintid

11 kommentarer:

  1. Finner det komiskt att en blogg du följer skrev om konsumtions hysterin igår med så följer du upp med detta. Men håller fullständigt med. Och lite av en prylnörd är man själv. Men jag har alltid köpt prylar för mig själv dvs gått emot trender som tex äpplet. En annan fördel är att de som inte ligger på toppen av trenden försöker konkurera med bra priser vilket passar mig bättre. Och för att bryta mina dåliga trender själv så är detta nu första gången på vet inte hur många år jag inte är bunden på ett abonomang!! =) små steg är också steg! =)

    Har otroligt mycket tankar om detta får nog bli ett eget inlägg någon dag. Men växla ner äga sin tid och njut av att leva. Han som har flest prylar när han dör är inte vinnaren! =)

    SvaraRadera
  2. Mitt knep när jag vill köpa ngt är att vänta en månad och då känna efter om jag verkligen ville ha det. Mycket ofta är köpsuget borta. Ett undantag var just ett "äpple" som köptes för tre år sedan. Ångrar inte det köpet. Som genuin AIK:are så får man vara nöjd med 1-1, 5-4 och .. Oj, lite skadeglädje smög sig nästan in där.

    SvaraRadera
  3. Känner exakt som du, skönt att det finns andra som också väljer att inte ta del av konsumtionssamhället.

    Även om jag inte är en som shoppar loss varje månad så händer det att jag bjuder mig själv på en lite pryl då och då. När Samsung släppte sin Galaxy S3 så var man bara tvungen at köpa den. Men har man en hel del pengar sparat då kan man unna sig lite då och då.

    SvaraRadera
  4. Själv överväger jag att köpa en samsung för 150 kr och en kontantkort som jag tankar med 100 kr varje månad. Jag behöver helt enkelt inte en smartphone. Jag skiter i aftonbladet, facebook, instagram och hur börsen gick för dagen. Mail är inget som jag använder dagligen heller. Den enda verkliga annledningen till att ha kvar min smartphone är för att det är smidigt att föra över pengar till bankkortet, men det kan jag klara mig utan.

    SvaraRadera
  5. Bra skrivit! Kan inte annat än att hålla med.

    "Jag ser en hårt arbetande person som mer framgångsrik än en person med en hemmabio." Vad ska jag med hemmabion till?

    Keep up the good work!

    //Ingenjören

    SvaraRadera
  6. Mycket imponerande inlägg ! Tänk om tankesättet kunde smitta av sig lite på omvärlden också.
    Ännu värre blir det när folks märkes och pryl tokerier förs över till barn och skola och vissa barn blir mindre värda för att de inte har "rätt" saker. Jag skrev inlägget: är ditt barn en status symbol? Där ger jag föräldrarna skulden, snart får väll alla ett par converse och en Iphone när de föds för att passa in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev fel där, har ingen anledning att vara anonym !

      Radera
    2. Måste ha varit telefonen som krånglade, ursäkta mig.

      Radera
  7. Poängen noterad.

    Sedan måste jag tillägga att för mig är skillnaden i användarupplevelse astronomisk mellan en SE från 08 och iPhone, och samma skillnad mellan en 32" tjocktv och en 46" full-HD LED. Det handlar inte om status.

    SvaraRadera
  8. Bra skrivet! Det är lättare sagt än gjort att inte bli infekterad av prylhetsen och då är det skönt med en sån här text.

    SvaraRadera
  9. Kan bara instämma. Det tråkiga är att även om man är vuxen, så vill man passa in. Hänga med i vad som är "mainstream"/inne. Här finns det folk som försöker rätta in dig i ledet genom att tjata. Totalt ovetandes om att du går din egen väg. Varför kan man inte bara acceptera att vi är olika?

    Din blogg hör till de absolut bästa, vad gäller ekonomisk medvetenhet. Vilken underbar väg du går :)

    Själv startades den efter att varit arbetslös ett kort tag i finanskrisen. Ville veta mer om de grundläggande faktorerna.

    Genom att studera det ekonomiska systemet stod det klart att inte alla människor i världen kommer vara helt fria, pga det monetära systemet. Om inte detta ändras. Vilket är högst osannolikt, så måste man rätta sig efter spelets regler.

    Då delar vi samma dröm, men är själv beredd att göra avkall på det egna målet. För att försöka bygga upp något för framtida generationer. Som förhoppningsvis bedriver det vidare i god regi.

    - Vissa leder och andra följer.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...