lördag 27 oktober 2012

Konsten att hålla sig till sin strategi

Jag har signat upp mig för en kredit som är kopplad till aktiedepån. Jag har nu alltid tillgängliga medel. Tanken är att "krigskassan" ska användas vid exceptionella händelser. Exempelvis vid "flash-krasch" eller liknande eller vid andra kraftiga nedgångar för börsen eller enskilda aktier. Det är inte meningen att krediten ska användas för att trada eller handla aktier på månatlig basis.

Nu gäller det bara att hålla sig till denna strategi och inte falla för frestelsen att trada eller att köpa aktier för dessa pengar löpande under månaden. Detta är krigskassa och inget annat. Det är dessutom hög ränta vid belåning så det gäller att investera pengarna mycket väl om de används.

Jag har funderat mer på det här med att ha en likvid-andel på depån. Jag ska bygga upp en buffert på ca 10 % av portföljvärdet med likvida medel som kan användas vid större nedgångar. Det är bra att ha torrt krut när saker och ting inträffar. Jag kommer köpa aktier varje månad även fortsättningsvis men bara för 90 % av det som jag avsätter till aktier. De sista 10 % kommer gå till reserven som ska användas vid större nedgångar.

Med tanke på att portföljvärdet nu är ca 750 000 kr så ska jag jobba upp ca 75 000 kr i likvida medel i ett första läge. Det kommer gå ganska snabbt om jag låter delar av mina utdelningar bygga på reserven. Att bygga upp reserven kommer göra att utdelningsökningen går något långsammare då jag bara sätter 90 % av pengarna i arbete. Dock så kommer reserven ge en ökad flexibilitet att kunna agera när köplägen dyker upp.

Jag är positiv till månatliga köp av aktier då jag inte tror mig ha kapacitet att tajma upp- och nedgångar på börsen så jag kommer fortsätta att köpa regelbundet. Jag får med min likviditetsreserv också möjligheten att öka köpen lite ytterligare när mina bolag sjunker mer än vanligt. På detta sätt hoppas jag kunna köpa mer när det går ner än när det går upp.

Det som är bra med att köpa varje månad är att det blir en mekanisk strategi och man kan lägga bort känslorna. Ett eller två köp varje månad är enkelt att genomföra. Att köpa oregelbundet innebär en risk att man missar uppgångar genom att inte köpa alternativt att man köper allt på en gång vid fel läge och tajmar marknaden fel. Nu kommer jag köpa för 90 % av beloppet varje månad enligt en mekanisk strategi och samtidigt ha pengar kvar när det smäller till ordentligt. Givetvis kommer köp endast ske i bolag som jag anser ha en värdering som tillåter köp.

Att inte utnyttja min kredit blir en utmaning. Jag måste ha tålamod och hålla mig till min strategi och inte frestas av snabba klipp med belånade pengar. Jag har suttit i rävsaxen med lån en gång och det räcker. Det känns dock skönt att ha torrt krut när det smäller ordentligt.

Hur mycket likvida medel har ni normalt? Är ni alltid fullinvesterade? Hur tajmar ni inköpen?

Ha en skön helg!
ägamintid

10 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg!
    Jobbar ungefär likadant.

    Köper varje månad, OM det finns något att köpa.
    Jag diversifierar inte speciellt mycket och har ungefär 8 aktier. Självklart om något fantastiskt dyker upp kan även det få en plats i portföljen, med det sker extremt sällan.

    Istället för att agera mekaniskt med mina köp, tittar jag på vad som är billigast.
    Jag inbillar mig att i längden kommer detta ge mig bättre GAV samt bättre avkastning.

    Men in grund och botten har jag en utdelnings-strategi. Jag bara gillar att handla billigt :)
    Och som du, har jag tillgång till kredit och sparar till ev reor på börsen. Men har inte behövt använda dem än.


    Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för att du delar med dig! Det är svårt det här med tajming...

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Håller med, det är bra att ha likvida tillgångar av många orsaker. Jag har alltid en stor andel av mitt sparande på bankkonto. Just nu 25% på konto, lägger hälften av mitt nysparande på konto och hälften på aktier.

    Vid börsnedgångar finns det utrymme att köpa aktier, vilket jag gjorde 2009. Om jag behöver något till bilen eller lägenheten (eller om jag hittar ett bra fritidshus till rätt pris) så ska jag inte tvingas sälja aktier i ett ogynnsamt läge för att få loss pengar. Någon mekanisk strategi har jag inte, mer än att hålla en god riskspridning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klokt av dig att ha torrt krut om vi får en större sättning framöver.

      tack för att du delar med dig.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Jag har letat på din blogg efter en nedskriven strategi men jag har inte hittat någon - jag kanske inte har sökt tillräckligt noggrant?

    I ditt inlägg om France Telecom skriver du att de meddelat att de tänker sänka utdelningen i två år framåt (fr €1.2 till €0.8, dvs -33%) och du säger att du behåller aktierna.
    Många (utländska) utdelningsinvesterare har som exit-kriteria att sälja om tex utdelningen sänks eller t.o.m. om den behålls, dvs om utdelningen inte höjs varje år.

    Så min fråga är enkel, men däremot svaret kanske inte är det: hur ser din strategi ut och specifikt, hur ser dina kriterier ut för att sälja ett innehav av ett bolags aktier? Du verkar vara väl genomtänkt i ditt placeringstänk och målsättning så du har väl sådana exitkriterier?

    Kanske värt ett separat blogginlägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus, det var en intressant fråga/frågor. Jag gör nog ett separat inlägg om detta. Jag har inte samma strategi som vissa andra som säljer när utdelningen sänks. France Telecom tror jag prioriterar rätt just nu genom att sänka skuldsättningen. Det viktigaste för mig är att bolagens värdering är korrekt och att deras rörelse är frisk. Således får jag återkomma med mer information kring hur jag tänker avseende köp och sälj.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Min strategi är att skapa en portfölj med c.20-30 aktier som
    jag är beredd att hålla i 20 år, om inget riktigt extraordinärt händer.Har målkurs på alla dessa aktier och kan vänta fast i ett år eller mer, men när kursen är där köper jag mycket och väntar på nästa "kap".Däremellan sitter jag under min ek och luktar på blommorna och väntar på årets dividender!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en väldigt bra strategi. Att sätta upp målkurs där man köper och säljer är vettigt.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Det är väldigt viktigt att gå back to basic och hålla sin strategi. Givetvis är det dock viktigt att ha en del av kapitalet öronmärkt till annat men missa inte det fundamentala.

    Precis som Anonym sade ovanför: "Köper varje månad, OM det finns något att köpa." Håll strategin men var en bråkdel flexibel, i båda riktningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, strategi är viktigt. Det svåra är att vara lagom flexibel.Att hålla sig till en strategi är nog också enklare om den är nerskriven på papper.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...