lördag 6 oktober 2012

Branschfördelning i portföljen

I diagrammet nedan har visas branschsammansättningen i aktieportföljen. Jag har, som jag tidigare har skrivit, många grafer och tabeller för att följa upp utvecklingen. Jag tycker det är ganska kul att följa hur fördelningen mellan branscher ser ut. Slagsidan är som ni ser stor mot försäkring och bank. Det är inte så konstigt. Dessa branscher är just nu "ratade" och det är låga värderingar och höga direktavkastningar. Jag tycker att det finns stora värden i dessa sektorer och har passat på att köpa in mig rätt ordentligt här.
 
Försäkringsbolagen lider av det låga ränteläget då de en stor del av deras verksamhets vinst uppstår i deras förvaltningsverksamhet. De investerar ju försäkringspremier i statspapper till största delen. Den störta katalysatorn för försäkringsbolagen är en stabilisering av finansmarknaderna och att räntorna återgår till mer normala nivåer. Mitt största innehav är RSA Insurance.
 
Banksektorn i Europa och delvis i USA ser ut som den gjorde i Sverige för några år sedan. Relativt dålig kreditkvalité och värderingar långt under det egna kapitalet. Bankerna kämpar för att minska sin exponering mot "dåliga lån" för att öka kapitaltäckningen. Om bankerna kan reda ut det här med hjälp av centralbankerna och aktivt arbete finns en betydande uppsida här. Jag har valt att köpa in mig i HSBC, JPM och Citigroup samt Banco Santander. 
 
 
 
Energi ger höga direktavkastningar och verkar i en bransch som jag finner intressant på kort och lång sikt.
 
Sen har jag mindre exponeringar mot andra sektorer. Jag skulle vilja öka upp en del i läkemedel. Jag äger Sanofi men skulle gärna plocka in några ytterligare bolag som t.ex. Glaxosmithcline.
 
Kommande månader kommer jag fortsätta att öka i bank och försäkring då jag har lite fler idéer där.
 
Hur ser er exponering ut mot olika branscher?
 
Ha en trevlig helg!
ägamintid
 

17 kommentarer:

  1. jag är rejält överviktad mot telekom med 30% av portföljen. Depressiva värderingar.

    Inom läkemedel gillar jag J&J samt Novartis. Bra finanser och diversifierad verksamhet.

    Jag har 0% bank/försäkring. Det är nog bra köptillfälle men jag förstår inte vare sig balans- eller kassaflödesrapporter för finansbolag. Vill gärna ha både skärp och hängslen:) Har ni kikat på Wells Fargo eller Bank of America? WF är snart Berkshires största position och Buffett köpte väl preferensaktier i BoA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har läst om ditt telekominnehav. Äger själv France Telecom som jag anser vara mycket undervärderad. J&J och Novarits håller jag också ögonen på. Äger i dagsläget Sanofi som har levererat otroligt bra sedan inköp. Japp, jag har kikat på främst WFC och det är hög kvalitet i den banken. Värderingen börjar dock likna en "normal" bankvärdering så det blir ingen överkastning vid inköp av den. Dock är ju risken lägre än i övriga banker. Själv tycker jag Citigroup har lägst risk med tanke på deras breda kundbas. Där finns dock "bad banken" citi holdings som kommer hänga med ett tag till och pressa lönsamheten.

      Vivendi är också ett stort innehav jag har men det ligger som konglomerat ovan. Du kanske redovisar den som telekom?

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. nja gör en grov uppdelning av vivendi i 50% telekom och 50% media, allt för att få ner andelen telekom:p Ska nog dra ihop ett liknande inlägg

      Radera
  2. Har du bra koll på läkemedelsbranchen? själv har jag valt att avstå från den eftersom jag inte kan något om branchen! eller letar du mest efter undervärderade giganter som alltid kommer att finnas kvar i toppen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. pharma liknar teknikbolag i den meningen att de ständigt måste göra nya framsteg i takt med att patent går ut.

      Jag gillar J&J då de kompletterar pharma (40% av vinst) med OTC (Ipren, Nicorette mfl) och Medical Devices. Områden som inte är lika beroende av produktinnovationer.

      Radera
    2. högre kreditbetyg än amerikanska staten skadar inte heller;)

      Radera
    3. Jag håller mig till de stora beprövade bolagen med breda intäktsbaser. Gärna en konsumentdel som t.ex. J&J har.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Kul att se branschfördelningen!

    De branscher du ratar, såsom verkstad och bygg, beror det på att det är för höga värderingar för tillfället? Eller beror det på att det är svårt att finna bestående konkurrensfördelar i de branscherna. Eller "både och" kanske?

    Tror också starkt på försäkring, men jag är kanske lite subjektiv då jag jobbar inom branschen:-)

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
  4. Hej Gustav! Verkstad delvis för att det cykliskt och jag tycker inte värderingarna är tillräckligt låga. Skulle gärna köpa Sandvik, Atlas Copco och Alfa Laval till lägre värderingar. Har kikat lite på CAT men har andra bolag som kommer före. Verkstad köper jag vid nästa börskrasch. Bygg ska jag köpa in mig i. Ägde tidigare Skanska och utesluter inte ett återtåg i något eller några av byggbolagen.

    Jag har sett att du jobbar i branschen och även äger ett par bolag. Det känns tryggt! :)

    Finns det något specifikt som gör att du tror på branschen?

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, försäkringsbranschen är stabil även i lågkonjunktur, inte så het, och lär inte förändras i grunden genom ny teknik. Floaten är också ett plus.

      Skulle antalet katastrofer öka innebär det att fler vill ha försäkring, och så länge bolagen uppskattar riskerna rätt och tar betalt efter det är allt ok.

      Kanske inte så specifikt men det är vad jag kommer på. Tack för svaret ang verkstad och bygg, då förstår jag.

      Mvh
      Gustav

      Radera
    2. Tack Gustav! Några av anledningarna till att jag också gillar försäkring.

      ägamintid

      Radera
  5. Hej,

    Jag har tittat på RSA ett tag och vill köpa mig en position.
    Dock blir courtage en otroligt stor del av mitt köp ( 740 kr genom avanza om jag försått det rätt). Vet ni något billigare sätt?

    Mvh
    Johannes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt i London och det kostar precis som du säger. RSA är inte noterad ´på andra marknader vad jag vet så bättre än så blird et nog inte, tyvärr.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Hej Ägamintid,
    Jag är intresserad av ifall du har några tips om amerikanska försäkringsbolag som är börsnoterade, samt ifall du har kunskap om var de stora aktörerna, såsom tex rsa, verkar i för regioner. Vad har olika försäkringstyper för betydelser? Sakförsäkringar vs sjukvårds- och livförsäkringar. Påverkar reformerna i USA intäkterna för sjukförsäkringar annat än possitivt? Har du några bra källor att tipsa om?
    Befolkningskurvorna i Europa är om jag minns rätt fördelaktiga nu men de dalar, medan USA kommer att ha befolkningstillväxt längre. Tillväxten går i skov med de demografiska förutsättningarna(därför anser vissa att Sverige skulle käna på att låna pengar just nu). Därför gör jag research på vilka marknader som kontrolleras av vilka aktörer.
    Mvh
    JGM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Det finns en mängd försäkringsbolag i USA. Chubb kanske är det kändaste men även ACE + en mängd andra. Sakförsäkring känns säkrare än pensions- och livförsäkring spontant. Sök på google efter försäkringsbolag i USA eller "screena" på google finance eller financial times efter försäkringsbolag.

      Lycka till!

      ägamintid

      Radera
    2. Berkshire har ju mycket försäkringsverksamhet och verkar ganska lågt värderade ("golv" på 1.1 gånger bok pga återköp vid den nivån).

      Radera
    3. ja, de är intressanta. Tilson har en mycket bra analys på Berkshire där ett betydligt högre pris är motiverat. Jag sätter ett frågetecken för några av aktieinnehaven i Berkshire även om den största delen av värdet numera finns i operativa bolag och inte i den passiva förvaltningen.

      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...