tisdag 30 oktober 2012

BP (British Petroleum) levererar



Idag kom BP med en stark kvartalsrapport. Justerad vinst blev 5,2 miljarder USD mot förväntade 4 miljarder USD. BP höjer utdelningen med 12,5 % vilket är ett styrketecken. Direktavkastningen ligger nu på drygt 5 % och det är bland de bättre i sektorn. Aktiekursen steg knappt 4 % i London.

BP sålde för någon vecka sin 50 %-iga andel i TNK-BP till Rosneft, något som kommer inbringa ca 27 miljarder USD sammanlagt i kontanter och i aktier i Rosneft. Rosneft blir för övrigt världens största energiföretag om man räknar antalet fat olja som de pumpar upp. De passerar Exxon.
BP:s andel i TNK-BP har varit infekterad och har varit ett sänke för aktiekursen.

Nästa besked kan bli uppgörelsen med USA om oljeutsläppet i golfen. Nästan oavsett hur mycket BP ska betala så kommer det vara viktigt att kunna beräkna kostnaden och kunna lägga katastrofen bakom sig.

En annan fundering jag har och som några läsare också har är en eventuell delning av bolaget. Jag vet inte om detta är aktuellt i BP men det har förekommit spekulationer om en delning av BP. Man skulle i så fall dela bolaget i 2 eller 3 delar. Olja och gas en del, raffinaderi en del och "ny energi" en del. Jag tror inte det är så tokigt. Conoco Phillips gjorde detta nyligen och Total och BP kan följa efter.

Jag funderar på att ta in en post i BP den närmaste tiden. Värderingen är lägst bland de stora oljebolagen och utdelningen lär fortsätta att höjas kommande år. Jag gillar att Dudley (ny vd) fokuserar på att sälja lågt presterande tillgångar (låg ROA) och satsar på tillväxtprojekt med högre avkastning på investeringen. Jag ser också några triggers i närtid och en utdelning som jag tror kommer fortsätta att växa kommande år.

Har vinden vänt för BP? Några aktieägare här?

Trevlig kväll!
ägamintid

6 kommentarer:

  1. Jag äger aktier i BP men har egentligen inte gjort annat än att vara nöjd med direktavkastningen sedan jag köpte dem.

    Det är olja, de har ett starkt politiskt stöd från Storbritannien vars pensionssystem är mer eller mindre beroende av BP och en bra direktavkastning. Det räcker för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du rätt i. Storbriannien är mycket beroende av BP:s utdelningar.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Jag äger aktier här. Inköpta efter katastrofen. Otroligt stabilt företag som jag numer ser som ännu säkrare just pga. katastrofen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, då antar jag att du fiskade in dom billigt i samband med katastrofen?! Det ser stabilt ut och framtiden ser bättre ut när de får klartecken för hur mycket de ska betala.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Det kanske är att svära i kyrkan men jag köpte BP bull x 4 efter katastrofen och sålde av med en riktigt bra vinst efter ett tag. Det var innan jag började tänka på värdeinvestering och inte hade någon uttänkt långsiktig plan. Jag jagade snabba vinster med blandad (mest dålig) framgång.... Sedan dess har jag inte tittat på BP men det kanske är dags nu!

    SvaraRadera
  4. Jag sålda hela mitt Ratos innehav idag och köpte BP via Avanza (ADS aktie på NYSE).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...