måndag 15 oktober 2012

Ändrad layout på bloggen


Jag är ingen "datagud" ska sägas men jag har försökt att ändra layouten lite på bloggen för att få den något trevligare. Resultatet vet jag inte om det är bra. Vi får väl se om ett tag hur det känns.

Jag har också lagt in lite reklam i bloggen. Mest för att se hur google-adsense fungerar. Jag hoppas att det inte stör för mycket. Det som stör mig är att jag får upp irrelevant reklam. Dejtingsidor mm är inget jag vill ha på bloggen. Jag ska försöka få bukt med den typen av annonser och se om jag kan få reklam som speglar läsarnas intresse istället.

Ett problem som dök upp var när jag vill spärra en del teman, för reklam, så går inte detta! Jag vill inte visa innehåll som dejting och spel och dobbel mm på bloggen. Hur gör jag för att bli av med detta?

Jag läser på google-supporten att man kan spärra vissa områden genom att trycka på "allmänna kategorier" och sedan blockera de typer av annonser man inte vill visa. Men när jag går in och kikar på google-kontot så finns inte ens rubriken "allmänna kategorier" hos mig. Därav kan jag inte spärra innehåll i annonser som jag inte vill ha. Jag har en rubrik som heter "känsliga kategorier" och där är "hazardspel och vadslagning" blockerad men i övrigt kan jag inte göra något där. Finns inget övrigt att välja på.

Jag skulle behöva hjälp av någon kunnig hur jag kan bli av med icke önskvärd reklam på bloggen

Någon som vet?

Ha en trevlig kväll!
ägamintid

10 kommentarer:

  1. Jag upplever nuvarande layout som sämre. Den vita bakgrunden du hade tidigare gav ett behagligare intryck. Nu experimenterar du kanske med just detta, men feedback är viktigt eftersom det är vi läsare som ska attraheras.

    Trevlig kväll
    //Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback! Jo, jag testar lite olika varianter för att få en känsla för vad som känns bäst. Ibland tar det några dagar innan man känner om det är rätt eller fel.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Det finns något som heter "annonsgranskningscentret" där annons ligger i kö 24tim. Där kan specifera att blockera varje enskild reklam. Du måste registrera dig för tjänsten. Jag själv har inte gjort det, jag är nybörjare med.

    Själv hittar inte jag "almänna kategorier", bara "känsliga"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Booban! Ska kolla på detta. När det gäller känsliga hittar jag bara än och det är "hazardspel och vadslagning"...

      ägamintid

      Radera
  3. Hej! Vad ser du för valuta risker/fördelar med att äga aktier som handlas i dollar och euro? Är själv sugen på både Fortum och Citigroup. Men är rädd för att missa en stor uppgång pga av valutaeffekter trots bra bolagsanalys.

    Vill också passa på att tacka för en bra blogg.

    Mvh Anton

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag försöker köpa de bästa bolagen oavsett vart de är noterade. Det viktiga, enligt min mening, är i vilka världsdelar de har verksamhet. Exempelvis är Citigroup noterad i USD men har en stor del av sina intäkter i andra valutor än USD. Det innebär att ju mer USD sjunker ju högre blir deras vinst i USD. HM har t.ex. största delen av försäljningen i EUR och därför sjunker deras vinst i SEK nu när SEK förstärks mot EUR. Sen sysslar många bolag också med valutasäkringar.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Kommer kronan bli en safe-heaven? kommer en svagare svensk konjunktur försvaga kronan? Kommer stimulanspaketen urholka euron och dollarn? Vad händer med euron om grekland lämnar? Vad tror du?

    /Anton

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte en aning rörande valutor. Det är så mycket politik inblandat i det här och centralbankerna är också med i spelet. Grundtron är att bra bolag överlever oavsett utgång i krisen, valutarörelser mm. Köper man ett bolag till rätt pris så kommer man bli vinnare över tid.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Tjena, jag läser din blogg regelbundet och gillar den skarpt, dock är den nya layouten ett nerköp jämfört med den tidigare. Men inget fel i att testa runt lite, jag fortsätter läsa ;-)

    Ha det!

    SvaraRadera
  6. Jag är absolut inte duktig på data men just det här har jag testat en del på grund av att jag stött på samma problem som dig, annonser som speglar läsarnas intresse verkar vara svårt att få till helt perfekt men att slippa några av de värsta annonserna kan vara skönt. Jag som skriver mycket om skuldfällan och annat fick spärra flera sms låns företag varje dag i början !
    Nu till saken.
    När du är inloggad i adsense
    Tryck på tillåt & blockera annonser (en av flikarna längst upp)
    Tryck på blockeringsalternativ.
    I det stora vita fältet som det står blockera webbadresser under skriver du in adressen till den webbplats du inte tycker om och den kommer snart att sluta visas på din sida. sedan syns det under fältet vilka annonser du har blockerat.
    Jag vet inte om det finns bättre sätt eller så men detta har fungerat för mig i alla fall, hoppas att det hjälper dig också !
    Med vänliga hälsningar/stabilekonomi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...