måndag 1 oktober 2012

ägamintid-prognosen


Så här ser den långsiktiga prognosen ut för när vi kan äga vår tid. Det är ett grovt försök att försöka kalkylera hur utdelningen kommer utveckla sig för oss utifrån våra nuvarande förutsättningar. 2011 är utfall och 2012 och framåt är prognoser. Jag har gjort hyfsat detaljerade prognoser tom 2014. Från 2015 och framåt är det mer grova antaganden. Jag räknar alltid 1-2 år framåt för att få ett hum om hur kommande år ser ut.
 
 

 
 
Som synes så ligger vi något efter prognosen för 2014. Det kan dock ändras i takt med att vissa av aktierna höjer eller sänker utdelningen. Det kan också förändras om börsen sjunker och vi kan köpa fler aktier för samma peng och därmed få en högre direktavkastning vid inköpstillfället.
 
Runt 2018 så ska vi bryta över den gröna linjen och det indikerar att vi täcker våra levnadskostnader med en passiv inkomst. Därefter blir stigningen brant beroende på att utdelningarna, som återinvesteras, är ca 300 000 kr per år. När dessa 300 000 kr återinvesteras så ökar det utdelningen i en hög takt. Till detta kommer ytterligare insättningar från våra förvärvsinkomster.
 
Det är ganska lätt att hålla uppe inspirationen och energin när man ser att det "bara" är 6-7 år kvar innan vi täcker våra levnadskostnader! Att utdelningen blir en allt större del av vårt kassaflöde gör att våra egna insättningar blir allt mindre viktiga. Vi kan slå av något på insättningstakten och istället återinvestera utdelningarna. Det är viktigast att satsa hårt i början för efter ett tag kommer kapitalet att göra en allt större del av jobbet. Det är viktigt att hålla disciplinen uppe nu för att kapitalet snabbt ska nå upp till en kritiskt nivå då man kan släppa loss dess fulla potential.
 
I dagsläget sätter vi in ca 360 000 kr per år i aktier och får utdelningar på ca 50 000 kr. Det innebär att vi får ca 15 % i utdelningar i förhållande till vad vi själva sätter in. Om 2 år så kommer utdelningarna ligga på ca 120 000 kr vilket gör att vi får 33 % utdelningar i förhållande till vad vi själva sätter in. Det är denna effekten jag vill åt. Pengarna som sattes in för några år sedan gör jobbet och nya insättningar blir allt mindre viktiga. 2017-2018 kommer utdelningarna vara lika stora som våra egna insättningar. Då kommer vi få ut ca 300 000 kr i utdelningar och själva sätta in ca 300 000 kr.
 
Ja, man kan skriva länge om matematik och prognoser. Det viktiga är att vi tar en månad i taget och inte drömmer oss bort i prognoser 7-8 år framåt. Dock är det skönt att ta fram den här typen av beräkningar ibland när det känns som att det står still. Det står inte still utan bolagen jobbar för oss 24-7! Varje dag tjänar de pengar för att göda oss med utdelning år efter år efter år. Pengamaskinen tar aldrig semester - pengamaskinen sover aldrig. Den jobbar åt oss och över tid kommer den ge oss en tillräckligt stor portion passiv inkomst för att vi ska kunna ägna oss åt att äga vår tid.
 
Trevlig kväll!
 
ägamintid
 
 
 



28 kommentarer:

  1. Hej, Jag undrar när ni började eran resa mot total fritid? Min började i våras :) Lyckatill!
    mvh Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag startade i slutet av 2010 så jag är bara i början. Men det har gått snabbare än förväntat och jag har lärt mig massor! Lycka till själv! Hur har starten varit? Vad har du för mål?

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Ja de verkar gå riktigt snabbt för er :) Starten har varit väldigt lugn, ja pluggar nu och köper "bara" för 5k varje månad genom aktieinvest andelsorder. Målet är att jag inte ska behöva jobba för pengar.

      mvh Magnus

      Radera
    3. 5 k är inte dåligt! Det finns många i det här landet som inte sparar så mycket på ett helt år! Lycka till med plugg och sparande! Återkom gärna och berätta om hur det går för dig.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Hej, ser trevligt ut! Jag har ett par kontrollfrågor: har du med skatt i beräkningen? Ser ni ingen familjeförändring framåt? Kostnaderna stiger en del om man expanderar :-)

    Kul att läsa om folk som har koll på sin ekonomi, det brukar vara lite tveksamt med det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja, det ser trevligt ut. Men en prognos är en prognos och vi behöver tålamod och uthållighet för att uppfylla den :)

      Skatt är inte med, det kommer utgå skatt på ISK. Men inte en alltför stor summa även om den kommer öka med tiden.

      Expansion är planerad förr eller senare och kommer givetvis att påverka. Dock har jag alltid plan b :).... dvs dra ner på resekostnader blir naturligt och kan ersätta inkomstbortfall och ökade driftskostnader. Även om vi kommer behöva slå av lite på takten så ska det nog bli en del pengar över ändå.

      Tack, kul att du uppskattar inlägget!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Väldigt imponerande att du har en sådan planering. Förstår att vissa har invändningar samt påpekar att det är orealistiskt men jag skulle hellre satsa mina pengar på dig än på alla de day traders som skall göra en miljon på ett år genom att investera i gruvor, olja och forskning...

    Fortsätter följa dig till 2025!

    SvaraRadera
  4. Hej, hur får man 50k utdelning på 360k insatt? Vad investerar man då i för aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du bara väntar tillräckligt länge så :-). Nej, men 50k är på totalt insatt kapital.

      Radera
    2. Hej!

      Det är 50000 kr på insatt kapital hittills vlket ger en yield on cost på drygt 6 %. Det bliev lite otydligt skrivet!

      ägamintid

      Anonym

      Tack för hjälpen, du har helt rätt! :)

      ägamintid

      Radera
  5. Hej!
    Har läst tidigare att du gärna satsar på företag som ständigt ökar utdelningen från år till år. Jag undrar hur mycket du räknar med att de ökar procentuellt varje år? Och räknar du med det i prognosen? Kan man räkna med ca: 5-10%?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bedömer varje bolag hur stor utdelningshöjning jag kan förvänta mig och sen tar jag ett snitt på detta för att få fram beräknad ökning varje år. Ja, runt 5-10 % är ju rimligt beroende på vilka bolag du äger.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Hej ägamintid!

    Snygg graf!
    Det ser ut som det är ca 2 år mellan 20k linjen och 30k linjen, stämmer det? Det är ju ruskigt snabbt i så fall.

    Tack för en bra blogg!
    P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer, det går mellan ca 20 000 - 30 000 kr. Matematiken ser ungefär ut så här:

      Jag sätter in 360 000 kr till aktiedepån. Utdelningar inkommer med 20 000 kr per månad vilket blir 240 000 kr. Totalt inkommer därmed 600 000 kr år 1. Om jag investerar dessa till 6 % direktavkastning så blir det 36 000 kr ytterligare i utdelning. Sen räknar jag med att utdelningen höjs med ca 5 % i snitt vilket gör ca 12 000 kr (5 % * 240 000 kr). År 1 får jag därmed 240 000 kr + 36000 kr + 12000 kr = 288 000 kr = 24 000 kr per månad

      År 2 sätter jag in 360 000 kr och får 288 000 kr i utdelning, dessa investeras i nya aktier och ger då 39 000 kr ytterligare i utdelning. Sen höjer bolagen utdelningen med 5 % i snitt vilket ger ytterligare 15000 kr i utdelning. 288 000 kr + 39 000 kr + 15000 kr = 343 000 kr = 28 500 kr i utdelning.

      Jag har en lite annorlunda beräkning själv men gör så här för att enkelt visa hur det är tänkt att fungera.

      Mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Tjena hur har du räknat på levnads grafen? Hur är din tanke på utgifter som kommer höjas med tiden
      M.v.h
      Stefan

      Radera
    3. Jag har gjort det lätt för mig och höjt mina årliga levnadskostnader med 3 % (inflation). Det kan bli ett helt annat utfall men jag har valt att inflationsjustera kostnaderna i det här läget. Barn är ju en faktor som kan öka detta. En annan faktor är att jag försöker hålla kostnaderna på samma nivå varje år trots inflation.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Grymt! Bra jobbat! Ska bli kul att följa detta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är bara att följa med så får vi se hur det utvecklas!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  8. Bra jobbat ägamintid.

    Fler borde tänka på det här sättet. Även i de fallen där man bara kan sätta undan mindre summor varje månad så blir det bra pengar på sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, absolut borde fler göra det. Egentligen spelar beloppen ingen roll. Det intressanta är ökningstakten som visar sig i grafen ovan. Det blir mycket pengar över tid.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  9. Visst är det roligt att bygga en pengamaskin!
    Jag jobbar också på min, den byggs på den med ca. 10k per månad (exkl. återinvestering av utdening) och för tillfället ger den mig knappt 8000 kr i månaden före skatt i utdelningar. Jag och min familj har lite högre levnadskostnader än er och min nuvarande prognos ger att vi kommer att kunna täcka ca. 60% av våra utgifter med utdelningar om 10 år. Möjligen har jag varit lite defensiv i min prognos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att höra att det finns fler! Det kommer gå fort med din takt. 10 k + 8 k varje månad, om återinvesteras, blir mycket pengar över tid! Jag tror du har varit för defensiv med tanke på att du idag redan ligger på 8 k. återkom gärna och berätta hur det går.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  10. Har ibland funderat på att "jobba hetid att bygga min pengamaskin" har fått ett arv på 4 miljoner, det borde ju gå snabbt att bli oberoende eller? och då menar jag att räntan på pengarna skall täcka levnadskostnaderna, så kapitalet skall vara kvar, för slutar jag jobba helt blir det ingen pension så det gäller att avkastningen blir bra på pengarna, men ränta på ränta effekten är effektiv helt klar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med 4 miljoner i botten så borde det gå snabbt. Kör några år och lev sedan på räntan. Det är en mycket stor skillnad att kunna leva på räntan jämfört med att behöva använda pengarna du ärvt. Det är en trygghet att inte låta arvet minska utan ha det kvar.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Blir väldigt inspirerad av din blogg och andras gällande värdeinvesterringar och passiv inkomst. Precis vad jag hade tänkt isåfall att ge det 3-5 år och försöka dubbla kapitalet. Och sen gå ner i risk och leva på räntan. Sen skulle jag ju kunnat jobba halvtid så jag inte missar den sociala biten. Är finns där någon här som gjort detta? Sluttat jobba och lägger all tid på att låta kapitalet jobba istället?

      Radera
  11. Är möjligt att göra på relativt kort tid. Grunden är begränsad konsumtion (för en normalsvensk kanske extremt begränsad) och konsekvent sparande och investerande. Därefter fortsatt modest konsumtion. Den svåraste biten är förmodligen att inse vad som verkligen är viktigt i ens liv, som för många skyms av irrelevant och socialt styrd konsumtion.

    Se t.ex. dessa webbsidor:

    http://financialmentor.com/retirement-planning/early-retirement/smart-alternative/8543

    http://financialmentor.com/retirement-planning/early-retirement/how-anyone-can-retire-in-10-years-or-less/5474

    http://earlyretirementextreme.com/

    Kan av egen erfarenhet säga att det verkligen funkar. Har oavsiktligt gjort en motsvarande resa och arbetar nu med att sätta de sista pusselbitarna på plats.

    SvaraRadera
  12. Tack för bra länkar. Skulle jag sluta jobba, hade jag kunnat spara mycket pengar, vi hade sålt 1 bil lagat mer mat hemma, planerat inköp av mat, haft mer tid för att hitta bra avtal på lån ,el osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men slutar man verkligen jobba för att få tid att leta el-avtal på nätet?
      Åtminstone för mig som gillar en aktiv fritid går det åt betydligt mer pengar när jag är ledig än när jag jobbar.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...