tisdag 4 september 2012

Utdelning - årsöversikt

Det här med utdelning intresserar mig, det har nog inte undgått någon som läser den här bloggen. Varför är det så intressant? Jo, det är en passiv inkomst som dimper ner på kontot utan att jag behöver lägga ner 1 minuts arbete. Dessutom ger en investerning, per idag, rätt till utdelning i all evighet (jag tycker det är fantasiskt) och förhoppningsvis också en stigande utdelning om företaget spelar korten rätt.

Jag har en mängd beräkningar som har med utdelning att göra. Mest för att jag älskar att göra grafer och tabeller men även för att kunna spåra vår framgång (hoppas jag inte får äta upp det...) och få en översikt över hur det ser ut framöver.


 
Ovan visas utdelningarna som har inkommit, och beräknas inkomma, fördelat per kvartal. 2011 är utfallet för året och 2012-2014 är prognoser. 2013 och 2014 kommer öka drastiskt eftersom vi köper fler aktier. Utdelningen 2013 är en rullande prognos och 2014 blir en rullande prognos när 2013 har startat. Det är ju så att om jag köper en aktie i juni 2013 så kanske utdelningen kommer först 2014 och då kommer den med i min rullande prognos för 2014. Som man kan utläsa så har vi slagsida i kvartal 2. Många utdelningar sker då, inte bara av nordiska bolag utan också av många europeiska bolag. Amerikanska har som bekant kvartalsvis utdelning och engelska ofta två gånger per år. Jag vill försöka nå en hyfsad fördelning över året och inte ha allt för mycket utdelning vissa månader. Det är bra att ha en ganska jämn ström av kassaflöde som kan återinvesteras när tillfällen dyker upp.
 
 
Ovan visas samma diagram men fördelningen är per månad istället. Kraftig slagsida i maj "stör" mig något men det spelar egentligen ingen större roll. Hoppas kunna öka utdelningarna första kvartalet där det ser knapert ut just nu.
 
Finns det något bättre än att komma till jobbet, lite småtrött en morgon och ta en kopp kaffe, logga in på depån och se att det har kommit in några hundralappar i utdelning? Det är definitivt en fröjd... Det är lätt att bli blind när det bara är en massa siffror på en dataskärm. Men tänk er om någon skulle ringa på dörren 1 gång i veckan och ge dig 1000 kr! Vilken känsla det skulle vara. Eftersom vi nu är uppe i ca 48 000 kr i utdelning på årsbasis så innebär det just 1000 kr per vecka.
 
Ha en trevlig kväll!
 
ägamintid
 
 

17 kommentarer:

  1. Hallå!

    Följer bloggen i princip dagligen. Kanonbra och inspirerande läsning!
    Min fråga gäller vilken typ av depå du har? Kapitalförsäkring, ISK eller vanlig depå? Också om vilken bank/mäklare du använder? Själv använder jag Nordnetdirekt för mina svenska aktier men har då begränsade investeringsmöjligheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker om bloggen! Jag kör ISK. Har flera depåer hos olika nätmäklare. Köper där courtaget är lägst. Avanza har bra utbud men courtaget är högt om man vill gå utanför norden och USA.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Jag har också flera depåer. Nordea och Avanza.

      Nordea är klart billigast för Sverige men Avanza slår Nordea utomlands pga av enormt mkt bättre växlingskurser.

      Iaf för flertalet av de utländska marknader som finns tillgängliga hos Avanza.
      Nordea har dock ett bredare utbud.

      Jag är väldigt noggrann med avgifterna - courtage och växlingskurserna - har du nån annan nätmäklare du rekar?

      Radera
    3. Slår ett slag för nordnet som har låga courtage på tyska börsen. Finns förvånansvärt många storbolag noterade där

      Radera
  2. Jätteinspirerande! Jag har inte följt dig så länge. Redovisar du hur mycket du investerat totalt och vilka innehav du har?
    Vore intressant att veta ungefär hur mycket man behöver satsa för så bra utdelning.

    SvaraRadera
  3. Håller med, vore kul att veta innehavet i en sån stor årlig utdelning!

    SvaraRadera
  4. Underbart sätt att se på utdelning.
    Min dörrknackning ger bara en femhunka i veckan, men det går uppåt.

    SvaraRadera
  5. Ok såg nu att det rör sig om ca 700kkr. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Hade varit kul att se ditt innehav som sagts tidigare! kanske vill berätta några aktier som har bra direktavkastning just nu i ditt innehav?

    Tack för en intressant blogg!

    // Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Några av er frågar efter mina innehav. Jag har planer på att presentera delar eller hela min portfölj nu under hösten! Så håll till godo!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Tycker fokuset på att ha jämn utdelning över hela året är överskattat. Jag skulle aldrig investera med hänsyn till när X-dagen ligger. Oavsett om horisonten är fortsatt investering eller då man äger sin tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen överskattat. Jag investerar inte med hänsyn till betaldag på utdelningen. Nr 1: Köp rätt bolag till rätt pris sen får utdelningen komma när den vill. Dock är det roligt med ett jämnt flöde av utdelningar.

      Mvh
      ägamintid

      Radera
  8. Passiva inkomster är underbart. Svårt att förstå varför inte fler människor köper aktier, behåller och bara låter utdelningarna växa med tiden. Antar att många inte har tålamodet.

    Gäller att rulla igång några snöbollar och sen kan man bara se de rulla o växa..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittar in Erikslust! Jag har läst lite av dina tankar på börssnack och tycker du har en väldig sund inställning till investeringar! Snöbollen är lite i början men över tid växer den och när det växt till sig så går det snabbare och snabbare!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  9. Hej och tack för en underbar blogg! Intressant läsning, undrar lita kort hur gör du dina grafer? Tack!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...