lördag 29 september 2012

Månadsrapport september

 
September månad har gått fort! Har haft fullt upp på jobbet vilket gör att inläggsfrekvensen sjunker. När jag summerar ytterligare en månad ser jag att vi har tagit ytterligare ett steg framåt. Portföljen fick sig en ordentlig smäll i slutet av månanden men vi ökar ändå det egna kapitalet med 46 000 kr, vilket är bra.
 
Nedgången de senaste dagarna är välkommen och öppnar upp för nya inköp till bättre priser. Som långsiktig nettoköpare de kommande åren är nedåtgående eller stillastående börs optimalt.
 
Av ökningen av det egna kapitalet så står insättning av pengar för 32 000 kr, amortering för 3 000 kr och kursuppgångar i befintliga aktier för 11 000 kr. Soliditeten närmar sig 80 %. Ytterligare en skön psykologisk nivå att gå över. Yield on cost sjunker något för månaden vilket beror delvis på nya inköp och delvis på valutaförändringar.
 
Vi ligger efter våra utdelningsmål för 2012-2014 men jag är inte så bekymrad för det. Allt går enligt plan men jag köpt ett antal bolag med något lägre direktavkastning vilket påverkar yield on cost negativt kortsiktigt. Jag räknar med att vi närmar oss målet över tid när utdelningshöjningarna kommer att slå igenom och öka både utdelning i kronor och yield on cost. 
 
"Prognos utdelning 2013" avser hur mycket vi kommer få i utdelning i december 2013 (dvs utbetalt 2014) och byggs upp genom att jag kalkylerar hur mycket vi kommer sätta in till aktiedepån och köpa aktier för år 2013. Sen lägger jag till återinvestering av erhållna utdelningar vilket ökar utdelningen en skvätt till. Utdelningshöjningar eller sänkningar är inte med. Prognosen uppdaterar jag månadsvis. Att den förändras månad för månad beror på vilka bolag som jag köper in samt om aktiekurserna går uppåt eller nedåt i de bolag som är tänkta att köpas in. Om börsen sjunker kraftigt kommer därför prognosen att öka då man får fler aktier för samma belopp och mer utdelning för samma belopp.
 
Jag adderade JP Morgan i september till vår portfölj vilket gör att yield on cost och utdelning i kronor minskar men tanken är att utdelningstillväxten istället ska öka vilket över tid kommer göra att vi närmar oss målet. Nästa inköp blir troligen Citigroup. Tycker nivån nu är mycket intressant, se mitt tidigare inlägg om bolaget.
 
Vi täcker drygt 18 % av våra kostnader med nuvarande utdelningar. Det är skönt att se att procentsatsen ökar månad för månad. En dag hoppas vi kunna nå 100 %. Det är ett intressant mål och en rolig resa vi gör!
 
Utdelning i september summeras till 4907 kr vilket är något högre än snittet som ligger på knappt 4 000 kr i dagsläget.
 
September har varit en bra månad och jag hoppas oktober blir lika lyckosam.
 
Tålamod tålamod tålamod är receptet!
 
Trevlig helg!
 
ägamintid
 
 
 
 
 
 

10 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat ! Snart når ni miljonen i tillgångar. Kör ni kapitalförsäkring, vanlig depå eller investeringssparkonto ? Och isåfall varför ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kör ISK. Bytte tidigare i år från "vanlig depå" till ISK. Det finns stora fördelar då utdelning är skattefri (dock källskatt på utländska innehav). Sen är ju vinster och förluster skattefria vilket över tid borde gynna en långsiktig investerare.

      mvh

      Radera
  2. Skulle vara intressant att läsa om sämre aktieaffärer du gjort också, eller gör du inga blunders? En annan gör sådant lite nu och då. Har nu ett tag haft en backande portfölj mycket pga stort innehav i SSAB, och sålde nyligen mina Fingerprint-aktier i helt fel läge. Kunskapsbrist förmodligen men..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har gjort många dåliga affärer genom åren. Dock så ser det nu stabilt ut då jag äger stora etablerade företag. Visst kan aktierna gå ner nu också men jag ser det över en längre tid och bryr mig inte om kursrörelser en kortare tid. Så länge bolagen går bra och levererar sina utdelningar så är jag inte orolig. Jag äger inga förhoppningsbolag likt Fingerprint och ganska få cykliska bolag (och hårt skuldsatta) likt SSAB.
      Portföljen lär aldrig bli årets raket men kommer heller inte att klappa ihop.

      mvh

      Radera
  3. Imponerande utveckling, keep up the good work! :)
    /Vat

    SvaraRadera
  4. Hur kommer det sig att du amorterar? Har du väldigt höga räntor på dina lån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Nej, vi har inte så höga räntor men vi vill bli av med lånen. Tidigare amorterade vi ca 15 000 kr per månad men nu bara 3000 kr. Vi sätter in ca 30 000 kr i aktier så amorteringen är en liten del av vårt sparande. Vore skönt att bli av helt med skulderna.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Hittills verkar det som om du får bättre avkastning på dina pengar genom att investera dem som du gör istället för att amortera. Har du räknat på detta? Är det ekonomiskt försvarbart att amortera, eller är det endast för feelgood känslan av att vara skuld fri som gör att du amorterar?

      Tack för en bra blogg!

      Radera
    3. Jo, jag har ju en ränta på befintliga innehav som överstiger min låneränta så det är klart bäst att fortsätta köpa aktier. Räntan är dessutom avdragsgill och utdelningen från aktierna skattefri. Men jag tycker ändå att en symbolisk summa på 3000 kr känns bra. Vill uppnå känslan att vara skuldfri efter så många år! Sen kanske jag gör en extraamortering för att bli av med lånen om några eller någon aktie skulle sticka iväg ordentligt.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...