lördag 1 september 2012

Månadsbokslut augusti

Dags att uppdatera hur det ser ut per sista augusti! Förmögenheten ökade med 40 000 kr. 32 000 kr sattes av till aktier och 3 000 kr amorterades på lånen. Således är det 5 000 kr som avser värdeuppgång på aktier. Om aktierna går upp eller ner spelar mindre roll. Det viktiga är att fortsätta spara och amortera regelbundet. Jag ser, som jag sagt många gånger tidigare, helst att börsen står på nuvarande nivåer ett bra tag till när jag ska köpa fler aktier.

Den stora skillnaden i år jämfört med 2012 är att vi har ökat våra tillgångar. Vi har minskat amorteringstakten betydligt och bygger nu upp tillgångarna istället. Vi har en soliditet nu på 78,3 % och den ökar stadigt. Vår finansiella ställning är nu stark.

Utdelningen på årsbasis är nu 45 330 kr. Prognosen för 2012 säger nu 53 000 kr. Det avser alltså den utdelning vi kommer få kommande 12 månader om vi behåller de aktier som vi har just nu.

Vi har en årstakt på ca 452 000 kr just nu när det gäller förändring av förmögenhet. Det är en stor siffra. Jag räknar med att vi kommande månader kommer kunna sätta av 30- 32000 kr per månad i aktier och till detta kommer utdelning på ca 5 000 kr per månad i snitt. Det innebär att vi kommer att köpa aktier för ca 35-37000 kr varje månad i och med att vi återinvesterar utdelningarna.

Jag stänger med glädje augusti 2012. Det har varit en bra månad både finansiellt och på det personliga planet.

Trevlig helg!
ägamintid

11 kommentarer:

  1. Inte illa, ägamintid! Det ser riktigt fint ut!

    En fråga:

    Hur kunde 'Utdelning årsbasis' öka med 5627 kr från juli till augusti, när ökningen från juni till juli enbart var 484 kr? Ökningen mellan juli och augusti är alltså större än ökningen mellan juni och juli med en faktor på ca 11,6. Detta trots att förändringen på förmögenheten juni-juli mot juli-augusti "bara" ökade med en faktor på ca 2.5.

    MVH

    Mikael

    SvaraRadera
  2. Tack Mikael!

    Din fråga är berättigad! Det beror på att jag hade likvida medel på aktiedepån som jag använde först i augusti. Så effekten av två månaders sparande blev först synligt i augusti. Jag köpte aktier i början av augusti och i slutet av augusti. Ett bättre mått för att följa min utdelningsutveckling är att titta på prognos utdelning 2013 där jag ger en prognos för utdelningen kommande år. Denna kommer jag uppdatera varje månad och du kommer då se att den rör sig mycket mindre.

    Tack för att du tittade in!

    ägamintid

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Skulle vara kul att veta vilka bolag ni köper!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Henke!

      Jag kommer publicera hela eller delar av vår portfölj under hösten. HÅll till godo!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Hejsan,
    skulle du kunna gå igenom varför du trackar det du trackar och varför?

    Exempelvis snittökning förmögenhet månadsbasis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tony!

      Jag använder en mängd nyckeltal för att på bästa sätt följa utvecklingen. Jag väljer ut de nyckeltal som jag tycker är viktiga och några av dom finns redovisade i tabellen ovan. När det gäller tex snittökning förmögenhet månadsbasis så har jag tagit ökningen sedan jag startade och delat med antal månader (19 st). Jag får då fram hur mycket jag i snitt ökar förmögenheten med. Sen kan jag jämföra månadens utfall vs snittet. Över tid har jag tänkt att snittökningen kommer att stiga eftersom jag får fler och fler utdelninagr och portföljen kommer förhoppningsvis att stiga.

      Yield on cost är intressant då det är viktigt att denna stiger över tid. Det innebär att mina bolag höjer utdelningen och att jag köper bolag till bra kurser.

      ägamintid

      Radera
  5. Hej,

    har några frågor kring Yield of Cost: den ser ut att öka med ca 1/10% per månad för de senaste tre månaderna och är nu ca 6.6%. Eftersom den är ökande borde det innebära att för varje månad ni köper aktier köper ni aktier som har en direktavkastning på mer än 6.6% annars skulle inte genomsnittet öka?
    Då du tidigare har nämnt att ni har många utländska innehav undrar jag naturligtvis tex vilka amerikanska aktier som har en direktavkastning som motsvarar kravet om högre än 6.6%?
    Om jag tex antar att ni satsar på bolag som har en god avkastningshistorik; tex bland Champions finns 2 bolag som nu ger mer än 6.6% i direktavkastning, bland Contenders finns det 8 bolag varav 5 st är MLP i olja, kol och gas, två är REITs i healt care och ett bolag är tobaksbolag. Är det inte begränsande om ni vill ha en väldiversifierad portfölj?
    En förklaring kan ju naturligtvis vara att era innehav höjt sina kvartalsutdelningar under denna period, en annan att ni inte köper bolag som återfinns på dessa två listor?

    Gör jag en snabbscan på FT på largecap och yield >6.4% och P/E < 50 får jag upp 19 bolag varav minst 14 bolag är icke-amerikanska. En förklaring kan vara att ni köper small cap och mid cap? En annan kan vara att ni köpte stora, stabila amerikanska bolag under slutet på 2008 och början på 2009 då aktiepriserna var väsentligt lägre än de är nu och därmed direktavkastningen högre än idag. Ytterligare en förklaring kan vara att ni köpte aktierna för 10 år sedan och då utdelningarna har höjts under åren så är dessa aktiers YoC uppe i 10% eller mer?

    Eller det kanske är så enkelt att ni inte gör några nyinköp i amerikanska aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Mycket spekulation om vilka aktier de äger. Han har nyligen tidigare nämt att han varit intresserad av att, eventuellt, köpa France Telecom inom kort och de har en yield på en bra bit över 10%. Han har också nämnt att han befarar att yielden kommer att sänkas för FTE, men att den ändå kommer ligga en bra bit över 10%.

      //A

      Radera
    2. Hej Frank!

      Att yield on costen ökar beror på att några bolag har höjt utdelningen och sen har vi köpt bolag med rätt hög direktavkastning. T.ex köpte vi France Telecom som ligger en bit över 10 % vilket höjer snittet. Jag har även köpt RSA som har 8,2% just nu. Jag försöker inhandla en blandning mellan högutdelare och bolag som har en lägre men stigande utdelning.

      Jag kommer under hösten publicera hela eller delar av portföljen och då kan du se alla bolag. Vi äger bolag både i USA, Europa och Norden. USA är intressant då många bolag har en filosofi av årliga ökningar av utdelningen. Det är något jag tycker om. Som du ser i tabellen ovan så kommer yield on costen sjunka mot 6,4 % i slutet av 2012 beroende på att jag ska köpa in bolag med ett lägre snitt än 6,59% kommande månader. Under 2013 beräknas den öka igen om nuvarande aktiekurser står sig för de bolag jag tänker köpa. Vet redan idag vilka bolag jag ska köpa kommande 18 månader.

      För övrigt ett mycket välskrivet inlägg av dig. Du kanske borde bli analytiker! :)

      A

      Du har helt rätt. Har köpt France Telecom nyligen vilket höjer min yield on cost. Kul att jag har läsare som hjälper till att reda ut begreppen! :)

      Tack för att ni tittade in!

      ägamintid


      Radera
  6. Tack för en trevlig blog!

    Jag antar att en bidragande orsak till att Yield-on-cost ökar är dels bra köp, men också att den fina utdelningen återinvesteras. Eller väljer du att räkna upp "kostnaden" med utdelnings beloppen?

    Är även lite nyfiken på hur du räknar ut utdelningsprognosen för framtida år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Den ökar främst genom ökade utdelningar och inköp av aktier med högre direktavkastning. Jag räknar upp kostnaden med utdelningen som återinvesteras. Dock mäter jag även "yield on insatt kapital" där jag enbart mäter min utdelning på de pengar jag själv har satt in. Detta är nog det bästa sättet att mäta effekten av återinvesteringar av utdelning.

      Prognosen för framtida år är byggd genom att jag har lagt in de aktier som jag kommer att köpa kommande 18 månader. Jag vet ju hur mycket jag kommer köpa för (30 000 kr per månad). Sen har jag en "snurra" där jag ser när mina utdelningar inkommer och med vilket belopp. Dessa lägger till jag till på de 30 000 kr som jag själv sätter in. En gång i månaden uppdaterar jag aktiekurserna på de bolag som jag ska köpa och då förändras också min prognos för framtida utdelning då yield on cost ökar och minskar beroende på om kurserna har ökat eller minskat eller om utdelningen har höjts eller sänkts.

      Hoppas detta förklarade hur jag gör!

      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...