söndag 2 september 2012

Finanssektorn i USA - JP Morgan



Jag sitter med mina prognoser och tittar på kommande inköp. Jag har lagt upp inköpen för kommande 18 månader. Jag köper 1-2 aktier varje månad. I september tänker jag köpa ett knippe JP Morgan. Finanssektorn i USA är koncentrerad till ett mindre antal stora banker. JP Morgan, US Bancorp, Citigroup, Bank of America, Wells Fargo, Goldman Sachs och några till dominerar stort. JP Morgan fick sig en smäll tidigare i våras i samband med tradingskandalen och laggar efter övriga banker.

JP Morgan klarade finanskrisen bra tillsammans med Wells Fargo och US Bancorp och värderingen är nu tilltalande. P/E talet ligger runt 7-8 och utdelningen är stigande. Ett återköpsprogram kommer troligtvis att startas under hösten. Det fick tillfälligt läggas på is i samband med tradingskandalen.

Jag bedömer att dessa banker har mycket stora "moats". De har breda verksamheter med flera ben att stå på, de har stora marknadsandelar och enormt god lönsamhet. JP Morgan har jag förtroende för med VD Jamie Dimon i spetsen. Jag är övertygad om att banken kommer leverera över tid. Aktien känns i dagsläget som en badboll som är nedtryckt i vattnet. Jag väntar en återgång mot 45-50 USD som aktien handlades i innan skandalen. Bank och finans är en sektor som jag ser stora möjligheter just nu i. I Europa är det än större möjligheter men jag tycker det är för riskabelt där just nu om vi bortser från t.ex. de svenska bankerna.

Utdelningen ligger på 30 cent per kvartal vilket ger en direktavkastning på ca 3,2 %. Lägre än vad jag har i min portfölj men jag beräknar att de kommer kunna höja den med 10 % per år kommande 5 år. Utdelningsandelen ligger på 25% då de har en intjäning på 4-5 USD per år.

USA:s husmarknad verkar vara på väg att vända och bankerna är till skillnad mot Europa mycket starka. Bankverksamhet är, om den sköts rätt, en väldigt lukrativ verksamhet. När den här krisen klingat av om några år så borde bankerna stå väldigt starka.

Jag funderar även på att köpa mindre poster i Wells Fargo och US Bancorp. Wells Fargo är ju den bank som Buffett köpt in sig kraftigt i under en längre tid. Om jag inte minns fel så är det hans största noterade aktieinnehav efter Coca Cola.

Ha en trevlig söndag!

ägamintid



17 kommentarer:

  1. För just stora amerikanska bolag kan det vara kul att läsa vad Morningstar skriver och vilka betyg de ger (i form av stjärnor).

    Tolkar det som att de gillar bolagen generellt, men också i den ordning som du nämner:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag såg det. Bankerna är intressanta då de genererar bra kassaflöde med litet investeringsbehov. Såg ditt inlägg om "posten". Oerhört osexigt bolag men väldigt intressant! :)

      Radera
    2. Ja, tråkigt är bara förnamnet:-) Men det gillar jag.

      Banker är mer spännande och roligare att läsa in sig på. Men å andra sidan behöver man knappast läsa in sig så mycket på posten... Möjligtvis skulle man kunna se posten som en del av e-handeln, men det blir nog inte spännande ändå.

      Radera
    3. Nä, hur fan du än vrider och vänder så blir det inte så spännande. :) Ungefär som Pitnet bows... Fy fan va tråkigt. Eller Staples som är en aktie jag är intresserad av. Inget man diskuterar i bastun med grabbarna precis... ;)

      Radera
  2. Hej!


    http://beta.fool.com/stockcroc1/2012/08/28/look-canadian-banks-not-jpmorgan-stability/10255/

    Nån som kollat in Bank of Montreal?

    Mvh. Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag har kollat flera kanadensiska banker bl.a. Bank of Montreal. De har inte höjt utdelningen på några år vilket fått mig att tveka. Sen är jag lite skeptisk till deras bostadspriser då Kanada tillsammans med Sverige och Australien inte haft någon sättning i bostadspriserna än. Men jag följer flera kanadensiska banker och kan tänka mig att plocka in någon framöver.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Har själv ca 65% av portföljen i Amerikanska papper (gillar kvartalsutdelningar, och månadsutdelningar) liksom även du verkar ha en del. Doch så tänkte jag inte så mycket på valutarisken när jag som nybörjare köpte mina bolag.... Fick ju en väldigt fin resa det senaste halvåret dock har det dollarn sjunkit det senaste... ur ser du på valutarisken?

    /Kristian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bryr mig inte så mycket om valutan då den rör sig upp och ner över tid. Många av de större bolagen är multinationella med intäkter och kostnader i en mängd valutor. Vilken börs de är noterade på är därmed ganska oväsentligt. Exempelvis har H&M största delen av sin försäljning i EUR vilket innebär att intäkterna sjunker i SEK när försäljning ska omräknas från EUR till SEK. Sen valutasäkrar många bolag inköp och försäljning vilket ytterligare neutraliserar valutaeffekter.

      Jag har ytterligare en faktor som gör att jag gärna äger utländska multinationella bolag. Jag får min lön i svenska kronor och kommer nog ha hus och lån i svenska kronor om några år. Det är också en risk att bara ha svenska tillgångar. Bra att sprida riskerna till andra valutor och globala företag för att inte riskera att bara sitta med SEK om vi någon gång får problem.

      Jag har som mål att ha 25-35 % av mina tillgångar i SEK och resten i andra valutor. Jag ser ett starkt multinationellt företag som säkrare än att ha mina pengar på banken.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Ok!

    Har börjat kolla in banker "over there", får se vilken man fattar tycke för. Har dock 2 andra bolag, som jag funderar på att ta in, Seadrill och Vale, påläst på nån av de?

    Känner igen det där med volatil US dollar, då största delen av min portfölj är i US, ca 80%.

    Mvh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kollat på Seadrill och känner mig frestad... Vale har jag inte läst in mig på.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Hej, bra blogg detta.
    Hur ser du på goldman sachs och citygroup som ju tex skagen fonder investerat i och som inte heller återhämtat sig?
    Mvh
    JGM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Goldman är intressanta som ledande investmentbank. Citigroup känner jag inte till tillräckligt. Men jag har också läst att Skagen köpt bl.a. Citigroup. De brukar veta vad de gör!

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Hej!
      Tack för svar!
      Mvh
      JGM

      Radera
  6. Hej ägamintid!

    Jag undrar hur du gör med din källskatt på utdelningarna från alla dina
    utländska bolagsinvesteringar i din ISK resp. K.F.?
    Du uppdaterar hela tiden din totala utdelning per år, har
    du redan fått tillbaka källskatten av Nordnet eller Avanza?
    Tar det inte några år att få tillbaka källskatten?
    Vad tror du om Nordnets och avanzas framtid, är du orolig
    för konkurs nu när handeln är extremt låg?
    Vad händer vid Konkurs av Nordnet eller Avanza?
    Warren B. investerade stort i Bank of America ( ca 35 iljarder), investerade han i Wells Fargo?
    mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ISK och det dras källskatt på utdelningen. Delar av detta får jag tillbaka när jag deklarerar men inte allt. 2012 års källskatt får man tillbaka sommaren 2013.
      Nej, jag är inte orolig för konkurs för dessa bolag. De har lönsamhet och rörliga kostnader. Sen äger man ju sina aktier i en ISK så en eventuell kk spelar ingen roll för min del.

      WB har investerat i både Bank of America och Wells Fargo men största innehavet är i Wells Fargo.

      Mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Hej!

    Upptäckte din blogg igår och tyckte den var riktigt intressant. Är själv inne en del på att köpa försäkringsbolag. Köpte Aviva för inte så längesedan. Hyfsad direktavkastning där.

    Har du kollat något på Holländska ING Group? Vet när dem kommer börja dela ut igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker om bloggen!

      Aviva känner jag väl till. ING har jag inte kollat på men jag har kollat på Delta Lloyd som till stor del ägs av Aviva men Aviva håller på och säljer ut innehavet för att stärka sin balansräkning. Vet ej när ING ska börja dela ut igen men tittar på att det sker i år eller nästa år. Enligt 4 Traders är konsensus att de ska dela ut rätt bra kommande år.

      Lycka till!

      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...