söndag 16 september 2012

Citigroup - Tiden talar för köp

Citigroup är en aktie som jag analyserat ordentligt de senaste dagarna. Måste säga att jag är oerhört frestad att trycka till ordentligt på köpknappen. Citigroup har idag ingen utdelning att tala om. 4 cent om året ger en direktavkastning på hissnande 0,12 %.... Så det blir inte för utdelningen jag köper aktien, inte utdelningen som den ger idag. Snarare för att vinst och utdelning kommande år kan bli betydande.

Så här ser mina korta tankar ut. Citigroup är en av världens största banker med verksamhet i hela världen. Omsättningen är fördelad ganska jämt över världen med en något högre andel i USA än övriga regioner. Moaten bedömer jag vara stor och stabiliteten god.

Hälfen av intäkterna kommer från konsumentlån som är en mycket stabil verksamhet. Sen har de investmentbanking och transaction services som står för ca 25 % av intäkterna vardera.

Till detta kommer Citi Holdings som är en "bad bank" där tillgångarna monteras ner med stora förluster som följd. Andelen är nu 10 % av totalen och sjunker stadigt.

Eget kapital per aktie ex goodwill var i utgången av andra kvartalet 2012, USD 52. Idag handlas aktien till 35 USD vilket ger en kraftig rabatt mot nettotillgångarna.

Jag ponerar att bolaget över tid kan avkasta 10 % på eget kapital vilket skulle ge en vinst ca 5,20 USD per aktie i dagsläget. De borde de kunna avkasta mer än så men jag nöjer mig med detta. Egna kapitalet växer just nu med ca 10-12 % per år vilket gör att jag räknar med att Citigroup vid utgången av 2014 har 65-75 USD i bokfört värde per aktie.

Min tes är att Citigroup kommande 12-24 ska närma sig en värdering kring 1 gånger TBV. Det ger en motiverad aktiekurs på ca 50-55 USD. På ett par års sikt borde de kunna nå högre då det egna kapitalet kommer att växa.

Bolaget har flaggat för kraftigt höjd utdelning och återköp av egna aktier i slutet av året. Kraftiga återköp av egna aktier skulle troligen sätta raketfart på aktien då man kan makulera aktier som köps för halva bokförda värdet.

Man kan också tänka sig att utdelningen skulle kunna vara ca 30-50 % av vinsten om några år och det det skulle innebära en utdelning på 2-3 USD (räknat på en vinst på 6 USD per aktie). Detta ska ställas i relation till dagens kurs på 35 USD.

Riskerna är att det egna kapitalet är övervärderat och att det inte kommer stiga i samma takt som jag tror och hoppas. Det är också ganska troligt att det är så. Dock kommer det egna kapitalet fortsätta att stiga trots nedskrivningar då det finns en sådan kraft i de underliggande tillgångarna.

Citigroup har en ruggigt intressant marknadsposition och befinner sig i en hatad och ratad bransch. En värdering av aktien i nivå med JP Morgan ger en uppsida på 50-75 % och en värdering i nivå med Wells Fargo och US Bankcorp ger en potential på 150-200 %. Vägen dit kan ta tid och bli volatil men nog ska ett friskt Citigroup över tid värderas betydligt högre än vad den gör idag.

Jag kan tänka mig att köpa en post och hålla i 3-5 år. När jag läser om deras breda och stabila underliggande verksamhet så har jag svårt att tro att aktien kommer handlas till 50 % av BV någon längre tid.

Läste en intressant kommentar från en analytiker. Han hävdade att en "spin-off" av deras transaction services skulle påvisa hur undervärderad banken är. Om jag själv räknar på det så förstår jag vad han menar. Transaction services gör ett resultat på ca 4 miljarder USD per år. En separat notering av den här delen skulle troligen värderas till ca 50-60 miljarder USD. Citigroups börsvärde är idag 100 miljarder USD. Man skulle med andra ord få hela deras konsumenlånedel med en värdering på 40-50 miljarder USD. Det kan bara kallas århundradets kap.

Jag tror på affärsmodellen och ser en avkastning på eget kapital på minst 10 % över tid. Det räcker för att jag ska kunna tänka mig att köpa in en väsentlig post av Citigroup till min portfölj.


Diagrammet ovan visar utvecklingen av Citigroups egna kapital per aktie exkl. goodwill sedan Q4 2010. Fram till Q2 2012 är det "faktiskt utfall". Från Q3 och framåt har jag uppskattat ökningen av det egna kapitalet. Aktiekursen borde över tid närma sig de blåa staplarna eller tom överstiga dom. Tidsaspekten på detta är dock svårare att sia om.

Tankar och funderingar? Några ägare här?

Trevlig söndag!

ägamintid





22 kommentarer:

  1. Too big to fail. Bankerna äger i princip hela USA och bestämmer vem som ska bli president. Vad kan gå fel för en investerare som investerar i banker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stora är bankerna allt och visst har det gått fel för många som investerat i bankerna. Inte minst med Lehman i åtanke och kursslakten i många av de andra bankerna.

      mvh

      Radera
  2. Ta och gör en jämförande värdering med vad man skulle kunna kalla Citigroups motpol inom bankvärden. Nordjyske bank. Bör ge en del intressanta aha upplevelser.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kollat in Nordjyske, intressant helt klart. Men jag är ute efter en global bank och inte en lokal bank. Nedsidan i Nordjyske är inte stor men inte heller i Citigroup. Har följt dig och Barts tankar kring banken länge!

      mvh

      Radera
  3. Låter klokt att ge sig in i en riktigt ratad bransch, det skulle nog t.ex. Skagen och Peter Lynch gilla.

    Citygroup verkar också ha en "moat", vilket alltid är trevligt:
    "As the largest credit card issuer in the world, Citigroup (C) is one of the beneficiaries. It is also worth noting that Citigroup enjoys switching costs across a large number of its other financial services businesses, making for an impressive firm wide moat." Länk: http://www.safehaven.com/article/19099/investment-basics-course-205-economic-moats

    Sedan ett tips: du kan kan testa free-trial på morningstar i 14 dagar och läsa deras rapport och riktkurs för Citigroup (och alla andra stora bolag). Kan alltid vara kul att jämföra med, särskilt ifall du funderar på att gå in stort. Visst är egna analyser bäst, men de kanske har någon infallsvinkel man ev missat.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Gustav!Alltid bra att jämföra med andra. Jag ser dock investeringen här som ett bet på att de över tid kan uppnå en avkastning på eget kapital på 10 % och nå P/B på 1. Deras verksamhet är sanslöst imponerande med en täckning över hela världen. Skagen global äger en ansenlig andel i Citigroup som är ett de största innehaven i fonden.



      mvh

      Radera
  4. Vet du vilka marknader Citygroup är exponerade mot? Många talar om att stora amerikanska företag är övervärderade i relation till det reala läget. Hur påverkar detta amerikanska banker? Banksektorn i usa är väl dock överlag ganska lågt värderad. Mycket intressant blogg och tacksam för svar på dessa funderingar.
    Mvh
    JGM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citigroup har lika delar verksamhet i Asien, USA, Sydamerika och Europa och mellanöstern men något högre andel i USA. Jag bedömer deras konsumentlånedel som mycket stabil. Bad banken monteras ner och jag hoppas att det inte blir allt för stora förluster här även om det är en tillfällg negativ effekt.

      mvh

      Radera
  5. Ägamintid, påtal om en helt annan aktie.
    Har du kikat något på Norska Orkla?
    Blir imponerat av deras produkt portfölj, mycket produkter som man själv konsumerar och en yield på 5.6% om jag läst rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. dirketavkastningen ligger nog högre än så. nästan 7% enligt 4-traders, förmodligen pendlande mellan 6-7 med andra ord. Ett intressant bolag dock, helt klart!

      Radera
    2. Jag har slängt ett öga på bolaget och det är helt klart intressant! Dock gillar jag inte REC och SAPA som jag tror de äger delar eller hela.

      mvh

      Radera
  6. Hej!

    Rätta mig om jag har fel men det är väl i Januari banker i USA lämnar in sin begäran till FED om de får lämna utdelning och det får väl bara göras en gång per år? Detta året 2012 blev Citigroup, nekade eftersom deras Tier 1 inte nådde upp till förväntningarna, tror de hamnade på 4.9%, minimum för FED var 5%. Sedan har du Citi holdings som består utav "bad assets" som kan vara värda noll i ett worst case scenario, dock har ledningen sagt i något uttalande att det finns värde i detta (hittar ej dokumentet/artikeln om detta, men har läst det någonstans). Tror att citi holdings står för 10-15% av värdet av BV, glöm inte att väga in i analysen att banker är oerhört svåra att analysera och att även för verksamheten går bra så kan utomstående faktorer förstöra en hel bank. Även det att Citigroup inte nådde upp till Tier 1 är oroväckande, mellan raderna betyder ungefär det att om vi får en STOR finanskris så finns det en signifikant risk att Citigroup skulle kunna gå under. Dock tycker jag att risk/reward i detta case bra, och hoppas vi går ner mot 31-32 dollar för att sedan stiga mot 43-46 dollar som är en mer rättvis värdering.


    mvh


    Carl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt. Jag tror det är i början av nästa år som de kan få ok och därmed kan börja "berika" sina aktieägare med återköp och utdelningar. Det mesta tyder på att de då får ok. Ca 10 % av tillgångarna ligger i citi holdings just nu och andelen minskar. Det finns risk att tillgångarna måste skrivas ner kraftigt men med intjäningen som den friska delen av banken har så borde det gå vägen att över tid hantera citi holdings. Deras kapital ökar markant i takt med att citi holdings andel minskar då den delen kräver betydligt mer kapital.

      Citigroup har en av de starkaste balansräkningarna i USA just nu med tier 1 (basel I) på 12,7 % och tier 1 (basel III) på 7,9%.

      JP Morgan har 10,3 % och 7,9 % i jämförelse.
      Wells Fargo har 10,1% och 7,8 % i jämförelse
      UB Bancorp 10,7% och 7,9 % i jämförelse

      Risken är uppenbart att Citi holdings är värt 0 USD. Då kan aktien backa en bit. Dock är den friska verksamheten värd enormt mycket mer än 35 USD. Snarare 60-70 USD.

      mvh

      Radera
  7. Hej "ägamintid"! Tack för en mycket intressant blogg. Vore spännande att höra hur du ser på eviga företagsobligationer (perpetuals) med rörlig ränta. Där finns ju möjligheter att få 6-10% kupong i dagsläget från banker mfl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en intressant sparform som jag kommer att titta mer på. Jag läste häromdagen att det ska startas en börs med företagsobligationer. Det kan göra det mycket enkelt att handla sådana.

      mvh

      Radera
  8. När jag söker på citigroups värdepapper på min nordnetdepå kommer det upp 20-30 alternativ. Vilket är rätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bolaget har ticker "C".

      Citigroup Inc

      Radera
  9. Hej, tack för en mycket bra blogg jag har nu läst varje inlägg sedan start av bloggen. Jag är 21 år och har aktier och likvider på totalt 600 000kr det är till mestadels pengar som pappa har investerat ihop under min uppväxt. Nu ska jag börja investera mer som dig, lägre risk högre utdelning långsiktighet. Jag har tänkt öppna ett ISK konto tycker du att jag ska göra det på Avanza eller på min bank Länsförsäkringar?

    Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att kunna inspirera! Jag har flera depåer men tycker avanza är bäst. Ska man handla i norden och USA är det låga courtage och bra översikt.

      mvh

      Radera
  10. Hej!

    Jag har läst igenom Detta har hänt sedan december 2010 del 1 till 4. Intressant och inspirerande! I del 4 skriver ni "Utöver detta så hoppas vi frigöra mycket tid till aktiviteter så som dykning, läsning, surfing, fiske, resor, familj och vänner mm." Jag gissar att ni redan idag skulle kunna gå ner i arbetstid, t ex till 80%, för att t ex kunna spendera en del mer tid med vänner redan nu. Det verkar som att ni lever ett mycket bra liv redan men att ni ändå väljer att skjuta upp en förbättring ganska långt in i framtiden. Hur resonerar ni kring detta "uppskjutande"?

    Oavsett hur ni gör, lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du tycker det är intressant! Ja, vi har det ju redan idag bra och skulle kunna gå ner i tid. Vi gör också i stort sett allt vi vill trots att vi sätter av stora mängder pengar till värdepapper.

      Jag ser inte att vi skjuter upp något utan vi när mycket nöjda med livet som vi lever just nu. Jag saknar inget. Dessutom är vi inte så intresserade av prylar.

      Men tid med vänner och familj skulle, precis som du skriver, kunna vara större. Vi har dock sagt att vi kör på som vi gör då vi tycker att vi har en rätt god balans ändå.

      Oavsett hur långt vi når mot våra mål som kommer det alltid hjälpa oss på vägen då det skapar frihet att ha en trygg grund att stå på.

      Strävan mot målet är också roligt, så bara det gör att man vill fortsätta. Kanske är det också det som blir poängen när vi har nått målet. Resan dit var själva målet!

      Kanske ett dåligt svar men jag försöker så gott jag kan!

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. Tack för svaret! Jag tror jag förstår hur ni tänker. Att, som du skriver, tänka att resan dit kan vara själva målet tror jag är en bra och givande inställning.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...