fredag 14 september 2012

Bra fart i portföljen

Börsrallyt sätter avtryck och portföljvärdet har exploderat senaste dagarna. Inköpet och JP Morgan var än så länge vältajmat. Till och med RSA har tuggat på ordentligt och är nu största innehavet.

Uppgången gillar jag definitivt inte. Jag är inte ute efter kortsiktiga vinster utan bygger en portfölj på lång sikt. Då vi ska leva på utdelningarna så är uppgången inte bra då direktavkastningen på kommande köp sjunker. Jag ser helst stillastående börs eller nedåtgående så länge vi är nettoköpare, vilket vi kommer vara kommande 5 åren. Men visst är det kul att se sina innehav stiga kraftigt. Sitter helt häpen så här på kvällen och undrar vad "marknaden" håller på med.

För övrigt så är jag fortsatt skeptisk till stimulanser hit och dit och vill inte att det byggs upp nya bubblor igen. Det känns väl konstruerat det här rallyt och baksmälla lär väl komma.

På inköpslistan kommande månader står HSBC, Citigroup, JP Morgan, Delta Lloyd, Aegon, Seadrill, Prospect Capital och Kinder Morgan Inc. Dessa aktier får gärna rekylera så att jag får chansen att plocka in dom till bättre priser!

Trevlig kväll och helg!
ägamintid

6 kommentarer:

  1. Tack för en intressant och inspirerande blogg!

    Köper du alltid aktier varje månad oavsett börsuppgång eller skulle du kunna tänka dig att sätta inköpen on hold en tid?

    /Rasmus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag köper bolag när de är attraktivt värderade. Många av de bolag jag ska köpa har stigit en hel del men ser fortfarande attraktiva. När jag inte finner köpvärda bolag kommer jag ackumulera likvida medel och amortera lite mer istället.

      ägamintid

      Radera
  2. Har själv Prospect Capital. Den och PennantPark Investm. Corp.(PNNT 9.88% yield enligt Google Finance) och Apollo Investm. Corp (AINV 9,64%) är mina nuvarande innehav i segmentet BDCer.

    Har faktiskt aldrig kommit mig för att inhandla KMI än - står på min lista också. Har dock en del kanadensiska "utdelnings"-ETFer som ligger före i kön....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är intressanta bolag de som du nämner. Jag kollar på en mängd av dom men ska börja med Prospect. KMI är mitt favoritbolag. Jag tror mycket på branschen också. Gasen i USA lär vara framtiden för att de ska kunna bli självförsörjande på energi.

      ägamintid

      Radera
  3. Hur väl känner ni bolag som Apollo investment corp och prospect capital? Köper ni endast pga hög direktavkastning? Finns många välskötta svenska och nordiska bolag som är lättare att analysera som ger en helt ok utdelning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper inga bolag utan att känna till företagen. Jag är i första hand ute efter att köpa kassaflöden till låg värdering och sen vill jag ha en belöning på vägen (utdelning) för att jag riskar mitt kapital. Jag siktar på att över tid ha ca 30-40 % svenska bolag i portföljen och det innebär att jag måste öka andelen svenska bolag väsentligt kommande åren.

      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...