lördag 11 augusti 2012

Tillbaka från semestern

Jaha, då var man tillbaka i verkligheten efter en mycket skön utlandssemester. Skönt att få lite ledighet och komma ifrån jobbet, börsen och Sverige för ett tag. I Europa märktes inte mycket av krisen men det var billigt att äta och leva då Euron har fått sig en ordentlig smäll jämfört med SEK. Jag noterade att ölen i Tyskland var lika sagolikt god som vanligt. Finns inget bättre än att dra i sig en halv liter weiss framåt kvällen. Vädret i Italien var lika bra som vanligt. Maten i Frankrike var toppen och Schweiz var dyrt. Det mesta var sig likt mao och underbart! Vårt Europa är väldigt fint.

Jag har gjort en affär under semestern. Jag köpte ett knippe aktier i France Telecom. I övrigt har jag legat lågt och försökt att inte titta på aktiekurserna allt för ofta. På måndag startar jobbet igen och det ska inte bli alltför tråkigt. Jag ser fram emot att jobba ihop nya stålar för att nå mina mål.

I dags dato så uppgår mina årliga utdelningar till ca 43 000 kr.

Hur har semestern varit för mina läsare? Några nya aktietips som dykt upp under semestern?

Trevlig helg!

ägamintid

7 kommentarer:

  1. Hej och välkommen tillbaka från semestern!
    Jag har en fråga kring hur du räknar momentan (årlig eller månatlig) utdelning. Använder du föregående års utdelning, egen uppskattning av kommande utdelning eller någon annan metod? Har tidigare själv kört med föregående års utdelning som estimat för nästa men ibland händer det ju saker under året som gör att man vill omvärdera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gör det enkelt för mig. De 43 000 kr är beräknade så här:

      Om jag äger de aktier jag har idag i 12 månader så kommer jag få 43 000 kr utdelning under förutsättning att utdelningarna är oförändrade. Jag uppdaterar löpande med höjningar och sänkningar och valutaförändringar. Om man vill kan man även lägga till förväntade höjningar och sänkningar och få ett ännu bättre estimat.

      Radera
  2. Välkommen tillbaka! Passar väl extra bra med inköp av France Telecom ifall du var just i Frankrike. Vet du förresten om de gör en en utdelningssänkning eller inte? http://www.reuters.com/article/2012/06/05/francetelecom-dividend-idUSL5E8H59V220120605

    Aktietips? Kikade lite på Marr, ett italienskt bolag som kanske kan falla i smaken. Annars är Clarkson och ett Österrikiskt bolag de senaste köpen.

    Lycka till med nya jobbet!

    SvaraRadera
  3. Hej Gustav!

    Angående utdelningen i France T så räknar jag själv med 1,2-1,3 EUR. Interimsutdelningen är oförändrad mot föregående år med 0,6 EUR och betalning sker i september. Sen kan jag tänka mig att den slutliga blir 0,6-0,7 EUR. I bästa fall blir det 1,4 EUR även för 2012. Men det viktigaste är att bolaget behåller det starka kassaflödet för då är inte utdelningen hotad på något sätt.

    Jag ska kolla upp de bolag du nämner. Tycker att europeiska bolag är intressanta just för att värderingarna nu är oerhört låga, kanske med rätta, men ändå intressant över tid.

    Österrikiskt... OMV?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tankar om France T. Skulle de behålla utdelningen är den gigantisk, och jag är även sugen på att köpa dem trots en mindre minskning, även om det är emot mina "principer".

      Clarkson och Oesterichiche Post kommer analyser på inom en snar framtid:-) Omv kikade jag på, och de verkar lågt värderade. Postverksamhet verkar kanske som en galen investering, men de har en monopolsituation och kan växa vid större andel internethandel.

      Mvh
      Gustav

      Radera
  4. Hej!

    Välkommen tillbaks från semestern. Läser din blogg då och då, intressant att följa din väg mot att "ägadintid".

    Har själv en utdelningsportfölj, innehållande mestadels amerikanska bolag. Funderar på att ta in nåt av AT&T, Kraft Foods eller KimberlyClark. Har du eller nån annan synpunkter på bolagen?

    / Tommy

    SvaraRadera
  5. Vi åkte till alperna i österrike för första gången. Ländet är väldigt fint och maten god. Jag håller med att euro krisen inte märktes där borta. Jag tycker att problemet är lite överdriven och som du säger europiska bolag är låg värderad. Har köpt två etf:r EFV & DWX.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...