fredag 24 augusti 2012

Idétorka

Jag har inget att skriva om... Jag försöker hitta motivation och intressanta ämnen men kommer inte på något kul att skriva om. Allt går annars enligt plan för mig och snart är dags för ytterligare en insättning till aktiedepån när lönen trillat in.

Denna månaden funderar jag på att öka i France Telecom samt att köpa en mindre post i HSBC som en mycket stor global bank. Börsen har gått rätt bra senaste tiden men samtidigt har SEK stärkts vilket gör att det fortfarande går att köpa många bolag nära årslägsta, räknat i SEK.

Jag jobbar något alldeles makalöst mycket just nu vilket också påverkar min motivation och kraft för att skriva intressanta inlägg. När man är trött och sliten så tänker man inte lika kreativt. Nästa vecka blir ytterligare en "oxavecka" men mycket resor och hårt arbete.

Det hårda arbetet gör mig än mer övertygad om att jag inte ska jobba allt för länge. Kan jag ta mig ur ekorrhjulet så ska jag f-n i mig göra det. Det är en sak som är säker.

Jag tar helg nu och slappar så mycket jag bara kan. När jag kommer på något kul att skriva om så ska jag delge detta.

På tal om att skriva inlägg... Vad tycker ni att jag ska skriva om? Är det något som ni tycker är mer intressant?

Trevlig helg!

ägamintid

16 kommentarer:

  1. känner samma sak. Har nästan jobbat ihjäl mig och hjärnan fungerar knappt=(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tufft ibland.... Bränslet tar slut. Vi får båda två bita ihop och köra på!

      ägamintid

      Radera
  2. Idétorka är jobbigt. Ett förhållningssätt kan vara att bara skriva när man har tid och inspiration (en paus är alltid ok).

    Ett annat sätt kan vara att hitta något nytt bolag eller ämne att läsa eller skriva om. Här kommer två uppslag:

    1. Jersey Electric (Londonbörsen). Monopolsituation på Jersey-öarna, framförallt elproduktion och elförmedling men även köpcentrum och lite andra verksamheter.

    2. Rhoen Klinikum (Xetra, Tyskland). Sysslar med privat sjukvård och Labrusca har gått in ganska nyligen, se rapporten: http://www.labrusca.se/Reports/Labrusca_Family_Office_MR_07_2012.pdf

    Kanske något av dessa kan vara kul att kika på, om inte annat för att hitta inspiration? Skriver kanske något själv om dem, men det blir mycket längre fram.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen Gustav. Ett annat sätt att hitta inspiration är att titta lite i din blogg vilket jag gjort rätt mycket den senaste tiden!

      Keep up the good work!

      ägamintid

      Radera
  3. Hej ägamintid. Jag hade gärna sätt en redovisning av dina innehav och vid vilka kurser du anser att innehaven är köpvärda. Jag tar även tillfället i akt och tackar för en välskriven och inspirerande blogg. Ingenjören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på att presentera de bolag jag äger nu under hösten om jag känner att jag orkar. tänkte gå igenom de ett och ett.

      Tack för uppmuntran!

      ägamintid

      Radera
  4. Jag tycker att det skulle vara intressant att läsa om hur du gör en analys på företagens marknadssituation och konkurrensfördelar, speciellt i företag som inte vänder sig direkt till konsumenter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett bra tips. Jag funderar på att skriva lite kring "moats" i kommande inlägg.

      ägamintid

      Radera
  5. Det är alltid lika kul att höra lite om vilka dina nästa investeringar blir! Men om du har idétorka kan du ju skriva lite mer genomgående om ett företag - t.ex. Orkla om jag ska ge förslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag funderar på att presentera mina portföljbolag nu under hösten och då kommer jag beskriva dom mer eller mindre samt mina funderingar kring moats och inköpspris mm.

      ägamintid

      Radera
  6. Jag är mer nyfiken på vad du ska hitta på när du är fri och ute ur ekorrljulet :)

    Själv hoppas jag bli fri om 16 år och ägna mig åt att resa runt i världen.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag med nöje berätta i något inlägg framöver! Det är ju det allt går ut på, att ta sig ur ekorrhjulet som snurrar allt fortare.

      16 år är ungefär som jag tänker mig. Jag har ju sagt 10-15 år lite beroende på vad som händer i livet och med börsen mm.

      Lycka till!

      Jag har väl lite liknande dina planer men kanske ska ha två fasta adresser i Europa som jag utgår ifrån när jag upptäcker världen (livet)!

      ägamintid

      Radera
  7. Hej,
    Jag skulle vilja höra mer om vilka utgifter du skurit ner på samt hur du resonerar kring vad som är "rimligt" att avstå från på vägen mot att äga din tid. Det skulle även vara intressant att få din syn på vilken standard och vilka kostnader du räknar med då du äger din tid dvs hur har du räknat hur stor din passiva inkomst ska vara. Jag har själv gjort liknande beräkningar men att bara jämföra med hur stor del av nuvarande kostnader som utdelningar täcker känns som en osäker analys. Det behövs förmodligen en del buffert, barn behöver hjälp med boende och studier, jag har märkt att familjens kostnader går upp markant då vi har semester och en massa andra saker som jag inte räknat ut. Förhoppningsvis blir jag lite klokare om jag jämför med dina kalkyler. Målformuleringar och planering är oftast det viktigaste och roligaste under resan för att upprätthålla motivation och fokusering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressanta tankar du kommer med. Jag ska skriva ett inlägg om detta då jag givetvis har funderat mycket på det här. Precis som du säger, att sätta mål och planera är a och o för att nå motivation!

      ägamintid

      Radera
  8. Hej!
    Först skulle jag vilja tacka för en jättebra och intressant blogg.

    Har funderingar på att börja spara på liknande sett men har en fråga.
    När köper du aktierna när det är nära en utdelning?
    Väntar du till efter utdelningen när kursen gått ner motsvarande, eller köper du precis innan och är med på utdelningen?

    / T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har en lång lista med aktier som jag bevakar. Jag köper de bolag som är lägst värderade utifrån denna lista. Jag lägger ingen vikt i när utdelningen är eller om den har varit. Jag fokuserar på bra bolag och försöker köpa billigt. Utdelnigen kommer ju varje år vid en eller flera tidpunkter. Jag har ju som mål att äga aktierna myckt länge.

      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...