fredag 6 juli 2012

Uppdatering av yield on cost för 2012 och 2013

Jag har ägnat mig åt att räkna fram yield on cost kommande månader. Jag jobbar med rullande 12 månadersprognoser där jag beräknar hur mycket i utdelning jag kommer erhålla kommande 12 månader. Utöver detta jobbar jag också med längre prognoser som sträcker sig 10-20 år framåt. De kortare prognoserna är ganska träffsäkra medan de långa prognoserna är betydligt mer osäkra. Inte så konstigt, det fungerar precis som företag som försöker ge kortare och längre prognoser. De längre prognoserna ger mig dock ett hum om när jag kommer att "äga min tid" och det vore ju dumt att inte ha en sådan prognos när syftet med mitt privata projekt går ut på just detta...

Just nu pekar min prognos för 2012 på 54 877 kr i utdelning per sista december (kommande 12 månader alltså under 2013) och en yield on cost på 6,61 %.

För 2013 pekar prognosen på 83 129 kr och en yield on cost på 6,63 %.

Det är rörliga prognoser som jag uppdaterar varje månad beroende på vilka aktier jag köper och vilket pris jag betalar.

Ökningar och sänkningar av utdelningen påverkar också liksom hur stora mina insättningar är. Jag försöker beakta det mesta av detta.

Till 2013 års utdelning tillkommer mer utdelningar som kommer in under 2012 och 2013 som kommer återinvesteras vilket gör att jag troligen landar en bit över 83 129 kr. Jag räknar också med höjda utdelningar i flera av bolagen vilket kommer öka utdelningen ytterligare samt öka min yield on cost. En större uppdatering kommer när jag sätter upp mina mål för 2013.

Att mäta mina framsteg och göra prognoser gör att jag får motivation och ett större tålamod samtidigt som det ger mig något att hålla mig i, ett sätt att få mig att fortsätta följa min strategi. Jag tycker det är kul att leka med prognoser och att göra uppföljningar. Jag vill ha detta med mig om några år när jag kommit lite längre på vägen. En form av dokumentation av de framsteg som jag gör. Jag försöker också hitta diverse sätt att dokumentera min utveckling för att kunna bedöma hur framgångsrik min strategi är.

Jag har kommit rätt långt när det gäller kostnadsbiten i min privatekonomi. Jag har väldigt låga kostnader. Nästa steg, som jag tidigare pratat om, är att på något sätt öka min inkomst. Löneökning varje år är ju en del och med bibehållna kostnader så ger detta lite klirr i kassan. Jag har också funderat på att öka min inkomst på andra sätt. Jag har lite idéer kring detta och jag hoppas kunna komma igång någon gång under hösten med mitt företag.

Vid min nästkommande månadsrapport så uppdaterar jag ovanstående siffror så får vi se hur de har ändrat sig.

Jag kommer snart att åka på semester och kommer då inte att uppdatera bloggen på 4-5 veckor. Men i höst kommer jag köra på med bloggen med uppdateringar när jag har något vettigt att skriva.

Ha en trevlig helg!

ägamintid

16 kommentarer:

  1. Är det inte dags att presentera portföljen? Var inte blyg ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tålamod är en dygd! :) Det kommer, förr eller senare.

      Radera
  2. En tanke. Är det inte lite fel väg att gå att jobba mer för att försöka höja din inkomst nu, när hela iden är att du ska äga din tid och jobba mindre? Jag menar om du istället jobbar något längre på slutet så kommer du ju att jobba mindre timmar total i livet då dina pengar får mer tid att avkasta. Så tänker jag iaf och försöker leva både nu och sen.

    HenrikGbg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mycket befogad fråga. Jag har idéer som kommer kräva extremt lite tid men som kommer generera extremt mycket betalt så jag tycker ekvationen är rätt bra. Jag försöker nå en bra balans mellan nuet och framtid och känner själv att jag inte saknar något. Jag har hela tiden haft strategin att inte försöka livet nu för att leva sen för jag tror inte det håller i längden. Återkommer med mer info om mina kommande affärer när jag startat mitt aktiebolag.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Hur räknar man ut detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yield on cost = utdelning/anskaffningsvärde för aktierna. Jag räknar även ut nyckeltalet utdelning/insatta egna medel = yield on insatta medel.

      Prognoserna bygger jag genom att ponera hur mycket jag kommer köpa aktier för kommande 12 månader och sedan lägga till beräknade utdelningar som inkommer som jag återinvesterar. Självklart blir inget på öret rätt men jag får indikationer om vart jag är på väg.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    2. En fråga räknar du anskaffningsvärde på alla dina aktier eller på alla dina utdelningsaktier?

      Radera
    3. Jag räknar anskaffningsvärdet på alla aktier och alla aktier ger utdelning. yield on cost = utdelning/anskaffningsvärde

      mvh
      ägamintid

      Radera
    4. aha, du har bara aktier som delar ut?

      Radera
    5. Ja, det har jag. Men yield on cost beräknas ju på samma sätt oavsett hur portföljen ser ut. Ett av mina kriterier för att köpa ett bolag är att det ska ha en utdelning. Gärna hög, uthåll och växande. Men viktigaste parametern är att köpa aktierna billigt!

      ägamintid

      Radera
    6. Tack för svaren. En sak till vad tror du om att investera i Svolder?

      Radera
    7. Jag har ingen koll på Svolder men än att det är ett svenskt investmentbolag. Så jag kan inte ge dig någon mer information tyvärr.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Så himla roligt att läsa din blogg. intelligent och informativt. Mitt förslag är att du skriver en del inlägg under semestern också. Ja, om det nu skulle visa sig att får tid och lust förstås. Jag kan ju inte tvinga dig... :-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var väldigt kul att höra! Kanske kommer det en "semesterblandning" någon gång i juli eller augusti men jag kan inte lova något! :)

      Ha det så bra du också!

      ägamintid

      Radera
  5. Mycket trevlig blogg tycker jag! Jag tycker verkligen om att du gör egna beräkningar, är kritisk då det krävs och för egna tankar för att välja vilken väg du ska gå, jag brukar nämligen tänka på samma sätt.

    Något jag själv satt och knåpade ihop i helgen är en excel mall för avkastning på ISK och VP-konto för att jämföra de två kontona. Jag postar en bild på mallen nedan. De antaganden jag har gjort och parametrarna jag har använt anser jag vara realistiska mått över 7 års tid som jag använder mig av, men jag går inte vidare in på hur jag valde parametrarna eller vilka smärre förenklingar av verkligheten jag antog i modellen.

    Bild som jämför avkastning mellan ISK och VP-konto:
    http://oi47.tinypic.com/n52xv.jpg

    I exemplet ovan ger alltså ISK drygt 16 % mer i vinst över dessa 7 år. Jag blev förvånad när jag märkte detta eftersom jag själv rent spontant hade förväntat mig något större fördel för ISK än vad utfallet blev. Jag hade jag planer att gå över från KF till ISK nu i dagarna, men har nu ändrat åsikt. I grund och botten tycker jag inte om ISK som sparform då kostaderna inte är relaterade till vinsten, då det är stor sannolikhet att sparformen kommer ändras i framtiden, då sparformen är ganska komplicerad och då beskattningen kan variera stort mellan år beroende på stadslåneräntan. ISK är onekligen den perfekta sparformen då portföljen går bra, men det blir snabbt en grop att falla i om räntan stiger, regeringen byts ut, eller portföljen underpresterar. ISK möjliggör större potential, men med detta tillkommer en risk som är lätt att slentrianmässigt förbise. Frågan är om alla som skaffat ISK är medvetna om vilka risker de tar i förhållande till den potential ISK har - desvärre tror jag inte det.

    Själv har jag haft KF sedan flera år tillbaka, men efter de ändringar som kom i början på detta år har jag varit allt mer tveksam till sparformen.

    Trevlig semester!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som du glömmer att ägamintid endast har högutdelande aktier, dvs mer än 4% i utdelning (hans nuvarande YOC är drygt 6%), och att hans fokus är utdelningen som han ska leva på. Han ska alltså inte realisera (sälja) portföljen för att leva på eventuella realisationsvinster. Nej, det är ointressant vad värdet på portföljen är för det är utdelningen - cash flow - som är det som är det intressanta.

      Vad gäller eventuella förändringar i ISK, i förhållande till vanlig depå, till det sämre är det ju enkelt att åtgärda: portföljen säljs och återköps i en vanlig depå.

      Jag ser inte problemet - snarare ser jag att den "negativa" sidan är känd (dvs depå och dess inverkan på utdelningsinvestering) och vi rider den positiva sidan så länge den är just det: positiv.
      Självklart kommer en övergång från ISK till depå kosta courtage, men jag är övertygad om att ett courtage om 0.1% sedan länge redan har räknats hem i den nuvarande skillnaden mellan beskattning i ISK och depå.

      Jag anser det inte vara speciellt svårt eller ens betungande att en gång per år räkna ut om ISK är skattemässigt fördelaktigare för min utdelningsportfölj jämfört med depå. Tycker du?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...