måndag 9 juli 2012

Semester - praktik

Snart är det dags för semester. 4 dagar kvar att jobba, sen är jag ledig i 4 veckor. Smygstartar semestern med en god öl (Leffe blond). Det bär iväg utomlands för mig och min sambo i 3-4 veckor. Vi har inte bestämt hur länge än men vi bilar så vi väljer själva hur länge vi är iväg. Inga tider att passa, dator och mobil stängs av (finns det något bättre än att stänga ner livsplågaren mobilen???).

Bilsemester har vi åkt på många gånger. Jag ser det som den ultimata semestern. Fullständig frihet. Man stannar när man känner för det, man äter när man är hungrig, tar en drink när man vill och stannar i lite trevliga orter på vägen. Åker mindre vägar för att njuta av vyer, byar och dofter. Finns det något bättre än att stanna på en landsväg i Tyskland och känna lugnet och doften av sommar. En blandning av gräs, skog och grödor och en lättare bris som svalkar. Lite fukt i gräset. Man stannar till i en mindre trevlig tysk by med röda tegelhus, tar in på ett "gasthaus" och äter en trevlig middag med personlig service och gemytlig stämning.

Sen äter man en riktigt fin tysk "byggarfrukost" och drar vidare söderut. Det blir mer och mer kuperat och temperaturen stiger. Man stannar i Österrike, Schweiz och Frankrike och Italien. Genevesjön, vinbyarna i Alsace och Bourgogne, bad sol och kultur i Italien, storstad och småstad.... Jag njuter i fulla drag av varierande mat, kultur och bebyggelse och får lite av allt. För mig är den totala friheten.

Problemet är att det är för kort tid! Tänk att vi jobbar 46 veckor per år och är lediga 6. Borde det inte vara tvärtom? Eller åtmintone lika delar? Jag ser semestern som en praktik i att "äga min tid". Jag äger min tid för en stund och känner på sötman av fullständigt frihet. Det ger mersmak kan jag säga! Inte för att jag skulle dra runt i bil hela tiden när jag är ledig men just känslan av att själv välja vad jag vill göra när jag vill göra det.

Ni som inte testat bilsemester, gör det. Det är en omväxlande och spännande tid där allt kan hända.

Jag kör ett inlägg till innan semestern på fredag sen stänger jag av dator och mobil i 4 veckor.

Till er som har semester så önskar jag er en fantisk sådan! Till er som inte har semester önskar jag en riktigt trevlig kväll!

ägamintid

6 kommentarer:

  1. Tack för den här "terminen". Ha en trevlig semester!

    SvaraRadera
  2. "Tänk att vi jobbar 46 veckor per år och är lediga 6. Borde det inte vara tvärtom? Eller åtmintone lika delar?"

    Jo människor är konstiga :) Dock väljer man ju mycket själv och nästan alla vill hellre ha stor bostad, stor bil, fina resor och nyaste mobiltelefon istället för frihet. Själv föredrar jag friheten. Man har bara ett liv och många väljer att ge bort en stor del av det till ett jobb.

    SvaraRadera
  3. Trevlig semester!

    Kom nu ihåg att inte spräcka budgeten så att du får lov att göra avkall på några framtida affärer!

    Samla krafter så tar vi nya tag i höst och hittar nya vrakpriser på kvalitetsbolag!

    SvaraRadera
  4. Trevlig semester! Tack för alla bra inlägg!

    SvaraRadera
  5. Ha en trevlig semester, vi har semester samtidigt, så då vet jag att jag inte "missar" något =)

    SvaraRadera
  6. Ha en skön semester! Kör försiktigt! =)
    Frihetskänslan under semesterveckorna får mig att vilja jobba stenhårt i 46 veckor!

    Ta det lugnt.

    Tack för en trevlig blogg

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...