söndag 8 juli 2012

Några nya intressanta bolag

Jag har ägnat helgen åt att hitta nya potentiella aktier för kommande inköp. Några nya aktier har dykt upp på radarn. Jag läste Labruscas månadsrapport för juni och fick upp ögonen för två bolag, Unicredit och Aegon. Unicredit är en stor Italiensk bank och Aegon är ett Holländskt bolag med inriktning mot livförsäkring och kapitalförvaltning. Båda bolagen är extremt lågt värderade. Unicredit är som många andra sydeuropeiska banker hårt pressade pga ökad andel "dåliga" lån. Jag har läst igenom det mesta och tycker det ser intressant ut. Labrusca äger aktien och nyligen köpte några ryska oligarker in sig i bolaget. Aegon ägs också av Labrusca och värderingen där är mycket deprimerad, delvis pga av låga räntor på statspapper som pressar lönsamheten i deras förvaltningsdel. Ska läsa in mig mer här. Unicredit är intressant då de har starka finanser och italienska hushåll har låg skuldsättning på fastigheter vilket gör att de troligen kan återvinna förlusterna om konsumenterna inte kan betala räntor och amorteringar.

Utöver dessa så har jag också slängt ett öga på Intesa Sanpaolo och Delta Lloyd som är intressanta av samma anledningar som ovan. Delta Lloyd är otroligt lågt värderat och ger en direktavkastning på goda 9 % trots en låg utdelningsandel.

Jag vill gärna köpa in mig i försäkring, bank och finans nu när värderingarna är låga. En liten del av portföljen dock. Uppsidan är mycket stor vid en vändning i Europa och vändningen lär komma även om jag tror och hoppas att det kommer ta tid. Jag vill hinnna köp in mig ordentligt innan det vänder.

Kursutveckling och direktavkastning i dessa bolag kommer bli enorm om några år om inte jorden går under. Jag missade Swedbanks krasch och tänkte fylla på lite försiktigt med några av dessa bolag under hösten och under nästa år. En skvätt i taget för att sprida mina inköp. Jag har ingen förhoppning om att pricka absoluta botten utan vill få ett hyffsat medelvärde. När jag söker nya bolag så dyker många upp just i försäkringssektorn och finanssektorn. Inte så konstigt då just dessa branscher är mest "hatade och ratade" bland investerarna just nu. Just nu är två viktiga ord för pendeln kan svänga och den kan svänga fort. Men först behöver vi en stabilisering i statsfinanserna i främst Europa men även i USA. Det svåra är ju att bedöma när detta kommer att ske och när det håller på att ske har redan kurserna börjat skena.

Vad har ni för aktier på radarn? Är det för tidigt att köpa bankaktier?

Trevlig söndag!

ägamintid

11 kommentarer:

  1. Kul med en europeisk utblick! Får lägga till labrusca på läslistan för fondrapporter liksom skagen. Tror du att labrusca är köpvärd förresten, visserligen hutlösa avgifter men å andra sidan högt courtage när man köper dessa aktier själv, beroende på vilken bank man har.

    Jag kikar på transport/rederi och försäkring för tillfället.

    Kikade ett tag sedan på några italienska vägaktier, men skuldsättningen avskräckte från köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag köper inga fonder och Labrusca har inte rosat marknaden. Jag tycker inte att deras portfölj är riktigt i min smak. Nu ska de dessutom blanka Standard Chartered. Jag tänkte köpa den banken.... Skagen gillar jag bättre men det är ändå bra att få lite input från deras månadsbrev även om det är kort.

      Radera
  2. synd att dom svenska bankerna håller emot så bra som dom gör. har tittat lite på Banco Santander då den är något lättare att handla väldigt hög risk dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de svenska bankerna håller emot och är ganska högt värderade, men de är också stabila. Santander är spännande och hög risk men jag tror de reder ut det.

      Radera
    2. Får jag fråga hur ni löser det med köp av Banco Santander? Ringer ni ordern eller hur var det nu igen om man hade ISK? Svider lite med courtagen dessutom..

      Radera
    3. Man kan köpa Banco Santander i USA med relativt lågt courtage. Tickern är SAN och den går att handla elektroniskt.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  3. aviva som tydligen är huvud ägare i Delta Lloyd Group. ska tydligen sälja en hälften av sitt innehav i Delta Lloyd Group. vilket motsvara cirka 20% av alla "normala" aktier(ej preffar). så man ska nog vänta ett tag till innan man slår till där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer. Och Aviva kommer nog sälja ut alla aktier i Delta. Jag förstår deras anledning då de vill öka sina kapitalreserver men att sälja ut på dessa nivåer är inte bra. Men ibland är man tvungen att ta dåliga beslut när man inte har besluten i egna händer och marknaden tvingar Aviva till detta. Kanske är det lägre när de sålt klart även om de inte säljer ut aktierna på "öppna marknaden" utan via auktionsförfarande.

      ägamintid

      Radera
  4. Hej!

    Spännande med int. fokus. Vad säger du om Sampo? Låter som något som skulle passa bra i din besk. av bank och försäkring?

    Dels får du Nordea - en stabil och lågt värderad bank, vilken är stor i nationalekonomiskt starka länder. Du får även If - ett försäkringsbolag med bra combine ratio, samt inv. kassaflödet. Sist men inte minst har du Mandatum.

    Du kanske har kikat på bolaget och men inte tyckt det var intressant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sampo är ett bolag jag har under bevakning. Ett mycket intressant bolag med de innehav som du beskriver. Det som gör att jag inte investerat än är att jag tycker det finns andra försäkringsbolag (eller investmentbolag om man ska räkna in Nordea som är en stor del av Sampo) som är intressantare med lägre värdering. Men om Sampo dippar till så kan jag tänka mig att köpa en skvätt.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Ett annnat försäkringsbolag värt att ha under uppsikt är Gjensidige på norska börsen. Får även passa på och önska en trevlig semester och beröma dig för en inspirerande blogg.

    Mvh

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...