söndag 1 juli 2012

Halvårsbokslut 2012-06-30

Då var det dags att summera första halvan av 2012! Jag är nöjd med första halvåret, främst för att jag har kunnat köpa in rätt mycket aktier till låga värderingar vilket kommer ge mig en bra avkastning över tid. En stillstående börs eller svagt nedåtgående är bäst när man är nettoköpare och kommer vara så under ett antal år framöver. Nedan några "nyckeltal" och lite kommentarer till dessa.

Så här ser det ut (jämförelse mot 31 dec 2011 inom parantes)

Utdelning årsbasis: 39 000 kr  (27 841 kr) + 40 %

Jag kommer att erhålla 39 000 kr kommande 12 månader så som det ser ut just nu. Ökningen jämfört med 2011 avser främst nya inköp av aktier. Några av mina bolag har höjt utdelningen vilket också påverkar men än så länge endast i liten omfattning. Målet för helåret 2012 är att uppnå ca 55 000 på årsbasis. Detta är min viktigaste parameter då det är utdelning jag ska leva på i framtiden. Nu har jag lite likvida medel på depån så jag kommer kunna öka den här mer kommande månader. Jag försöker att köpa en blandning av högutdelare och utdelningsväxare vilket gör att jag vissa månder kan höja årliga beloppet rätt mycket och andra månader lite mindre.


Yield on cost 6,48 % (6,08 %) + 6,5 %

Ökningen beror främst på nya inköp som har kunnat göras till ganska höga direktavkastningar. Utdelningen har höjts i några bolag vilket påverkar positivt. Den låga aktievärderingen i dagsläget gör att man får fina utdelningar på många bolag just nu.

Erhållen utdelning före skatt 17 516 kr (10 927 kr) + 60 %

Detta är min faktiska utbetalda utdelning hittills i i år.

Marknadsvärde aktier 619 000 kr (472 000 kr) + 31 %

Jag har satt in mycket medel vilket gör att marknadsvärdet ökar.

Lån 202 000 kr (269 000 kr) - 25 %

Jag har amorterat 67 000 kr i år vilket är godkänt. Just nu amorterar jag av 3000 kr per månad vilket gör att jag kommer hamnar på ca 85 000 kr totalt för 2012. Målet är 100 000 kr men det kommer jag inte nå upp till. Jobbar mer med att köpa aktier nu när börsen går dåligt. Skulle börsen rusa iväg uppåt kanske jag ökar amorteringstakten istället.

Eget kapital (nettotillgångar) 650 000 kr (423 000 kr) + 54 %

Detta avser mina tillgångar minus mina skulder. En bra ökning för året.

Portföljsoliditet 76,3 % (61,2 %)

Jag ökar mina tillgångar och amorterar på lånen vilket ökar mina nettotillångar och tillika soliditeten. Jag siktar på att nå upp till 90 % inom ett par år innan jag aktivt funderar på att låna upp lite pengar på befintliga innehav vid lämpliga tillfällen.

Snittökning förmögenhet på månadsbasis 38 882 kr (39 351 kr) - 1 %

Sedan jag började mäta min månatliga förmögenhetsförändring i december 2010 så har min förmögenhet i snitt ökat med 38 882 kr per månad. Jag har helt enkelt delat min totala förmögenhetsökning, sedan start, med 18 månader för att få fram snittökningen. Den har sjunkit något jämfört med årsskiftet då jag inte har haft några större engångsintäkter i år likt föregående år då jag fick tillbaka rätt mycket på skatten. Teoretiskt räknar jag med att öka förmögenheten kommande månader med 38 000 kr. Jag sätter in 32 000 kr till aktier, jag amorterar 3 000 kr och jag får ca 3 000 kr varje månad i utdelning. Till detta kommer börsuppgångar eller nedgångar som påverkar uppåt eller nedåt, men dessa kan jag inte styra över. Kan jag öka min förmögenhet med 38 000 kr per månad så ger det ca 450 000 kr per år vilket är mycket stora pengar. Snittökningen av förmögenheten är en viktig parameter som gör att jag kan mäta min framgång och den ger mig motivation att fortsätta att kämpa hårt.

Sammanfattning

Totalt sett är jag mycket nöjd med årets utveckling. Jag är nöjd att jag håller mig till min plan och jobbar mot mina mål. Det är skönt att se att jag har vänt skutan och kan blicka framåt. Den passiva inkomsten ökar i god takt och jag täcker just nu runt 16-17 % av mina månatliga kostnader. Jag ser fram emot resterande del av 2012 med spänning!

Fortsatt trevlig helg!
ägamintid

13 kommentarer:

  1. Härlig utveckling!

    Gjorde min egna halvårs uppdatering och upptäckte att jag fördubblat min nettoförmögenhet sedan 30:e juni 2011. Under året känns det som att det växer så sakta så sakta, men när jag kikar lite längre tillbaka i backspegeln märkes det vilken skillnad målmedvetet sprande/investerande gör!

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack David! Det känns fint! Ja, du har så rätt. Ibland känns det som att det står still men att dokumentera framstegen är ett bra sätt att se att det går ganska snabbt! Vad har du för plan/mål med ditt sparande?

      ägamintid

      Radera
    2. Målet är att mitt sparande ska täcka mina "nödvändiga" utgifter och att resterande inkomst ska användas till precis det jag vill. Målet är klart för mig, men planen för att komma dit är fortfarande dimmig. Då jag inte har förtroende för aktiemarknaden just nu, så förvaras pengarna på räntekonto vilket inte är en hållbar lösning för att nå de avkastningskrav som är uppsatta.

      Förhoppningsvis hittar jag snart den väg jag tror på för att komma dit jag vill :)

      Radera
    3. Man ska ju inte stressa fram och det är ju viktigt att hitta "sin egen väg". Jag är själv inne på samma sak som dig dvs att ha en balans mellan sparande och att konsumera. Jag tror inte att man kan vara uthållig om man går för hårt fram när det gäller sparandet och inte lever... Lycka till! Du kommer att lyckas för det viktiga är att ha ett mål och en plan.

      Radera
  2. Hallå!

    Inspirerande läsning och kul att se en sådan utveckling!
    Jag reagerar dock på summan 32000 som du sätter in till aktier varje månad. 32000 låter väldigt mycket och jag undrar om du kan kommentera den? Har du vunnit på triss och får 25000 i månaden eller har du bara ett välbetalt jobb? =)

    Följer din blog och inspireras.
    Ottomatic

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Otto! 32 000 kr är vad jag och min sambo sparar i aktier, dvs vår gemensamma inkomst. Vi har båda två relativt välbetalda jobb och hyfsat låga omkostnader vilket är en förutsättning. Att vinna på triss hade varit kul men det här är nog ännu roligare då det är en match som är rolig att gå. En maratonmatch.... Kul att jag kan inspirera!

      ägamintid

      Radera
  3. Verkligen fin utveckling! Måste kännas skönt att du håller dig till din plan.

    Jag har några frågor: dina innehav, har försökt hitta dem på bloggen men hittar inte någon översiktssida? Skulle du vilja dela med dig eller vill du hålla det anonymt?

    Angående portföljsoliditeten undrar jag om du menar att portföljen är belånad eller att det är din totala "personliga soliditet"?

    Undrar också hur du köper aktier på andra marknader, typ londonbörsen etc. Ringer du mäklare då? Använder du Avanza?

    Vart många frågor :-) Tack för en bra blogg!

    Mvh,
    aktiefilosofen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fråga på bara! :)

      Det känns skönt att vara på "rätt väg".

      Jag har redogjort för några av mina innehav men inte alla. Jag kommer att göra detta förr eller senare men inte i dagsläget. Det finns några anledningar till detta men egentligen mest för att jag vill kunna presentera dom och har inte hunnit skriva ihop några presentationer än... Läser du igenom bloggen lite så ser du några av dom som t.ex. Kinder Morgan, Sanofi, Vivendi och RSA Insurance.

      Din fråga om soliditeten är befogad. Min portfölj är inte belånad utan det är privata lån som jag har sedan tidigare. När jag räknar fram soliditeten har jag också andra tillgångar än aktier. Jag har publicerat min balansräkning några gånger på bloggen där det lite tydligare framgår hur soliditeten är beräknad. När jag amorterat ner lånen ytterligare så kan jag dock tänka mig att aktivt låna upp på mina aktier. Nu har jag lånet kvar sedan "tidigare synder".

      Jag använder flera nätmäklare och handlar på flera börser i Europa och USA bl.a. I bland måste man ringa men oftast går det via nätorder.

      Kul att du tittade in i bloggen! Jag ska spana in din också!

      ägamintid

      Radera
  4. Bra jobbat! Jag ser fram emot med spänning att få följa hur det går för dig på "din resa" och dina måluppfyllelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Daniel! Det är extra kul när man får lite glada tillrop! :)

      Radera
  5. Skulle vara intressant att höra din syn på pensionsparande. Det har tvistats en hel del om detta, huruvida det är lönsamt att spara via IPS eller öppna en egen kapitalförsäkring och spara till sig själv direkt in i försäkringen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget privat pensionssparande utan jag sätter av allt överskottskapital varje månad i aktier enligt min strategi. Jag har inget förtroende för pensionsförvaltare och väljer därför att skatta av mina pengar och sedan själv förvalta dom.

      Dock har jag en rätt bra pension då jag tjänar bra. Man får ju som bekant en pensionsavästtning på över 30 % av lönen på den del av lönen som är över 34 000 kr. Det kommer ge rätt mycket i pension då jag är relativt ung.

      Dessutom kommer min pension inte att vara nödvändig när jag är i den åldern utan bara vara en mindre del som grädden på moset då jag kommer leva på utdelningen från mina värdepapper.

      ägamintid

      Radera
  6. Bara 30 år och har lyckats så bra. Otroligt! Jag är riktigt imponerad.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...