måndag 11 juni 2012

Utdelningstillväxt -räkneexempel



Det här med utdelningstillväxt kontra direktavkastning ägnar jag mycket tid åt. Det är nyckeln till min framtida framgång eller misslyckande. Jag satte ihop ett enkelt exempel som visar utvecklingen (ja det är fantastiskt!) för utdelningen vid årlig återinvestering. Så här ser förutsättningarna ut:

Aktie 1

Här satsar jag 100 000 kr år 1. Jag får en direktavkastning på 5 % som höjs årligen med 10 %. Jag återinvesterar all utdelning i samma aktie.

Aktie 2

Här satsar jag 100 000 kr år 1. Jag får en direktavkastning på 10 % som höjs årligen med 5 %. Jag återinvesterar all utdelning i samma aktie.

Summering

Man kan se i tabellen att antalet aktier ökar år efter år då jag köper nya aktier för utdelningarna. Även utdelningen per aktie ökar då bolaget höjer utdelningen.

Det tar 23 år för aktie 1 att nå samma årlig utdelning som aktie 2. Efter 25 år har aktie 1 givit mig mer utdelning än aktie 2 ackumulerat. Slutsatsen är att det tar mycket lång tid för en aktie med lägre initial direktavkastning att komma ifatt en aktie med högre initial direktavkastning. Detta beror på att jag återinvesterar erhållen utdelning och ökar mitt aktieantal i hög grad när jag köper aktie 2. Över tid är dock utdelningstillväxten viktig och har man en mycket lång investeringshorisont (25 år i det här fallet) så är utdelningstillväxt att föredra.

Oavsett vilken aktie jag väljer så är effekten av höjd utdelning och återinvestering av utdelningen hissnande. Med sådana här exempel så känns det motiverande att vara långsiktig och jobba metodiskt. Ränta på ränta och utdelningstillväxt gör underverk över tid!

Aktierna i ovanstående exempel lär stiga i kurs över tid vilket gör att man inte kommer att kunna köpa så många aktier som i exemplet och därmed inte nå samma avkastning. Sen ska man också hitta aktier som ger denna typ av utdelning och tillväxt. Exemplet är dock till för belysa effekten, sen får man sätta in rimliga egna antaganden.

Jag tycker t.ex. att aktie 2 är intressant. Säg att man väljer France Telecom som ger 10 % just nu och kan höja utdelningen med 2-3 % över tid. Det ger också bra klirr i kassan. Aktie 1 skulle kunna vara H&M där man får 4,5 % just nu och utdelningen kanske kan stiga över tid med 7-10 %. Man kan ju också räkna med t.ex. 10 % första 5 åren för H&M och sedan 5 % kommande år för att göra det mer realistiskt.



Ha en riktigt trevlig dag!

ägamintid

8 kommentarer:

  1. Visst är det kul att räkna såhär, men har man ett bolag med den tillväxten kommer då även aktiekursen att öka i snabbare takt än bolaget med den lägre tillväxttakten. Du missar i din beräkning då en betydande del av tillväxten som ges i en aktie som stiger i pris. Svårt att räkna på, jag vet pga att aktiepriset kan bero på så många yttre faktorer, men ditt sätt att räkna på blir inte helt rätt över tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jo, du har helt rätt. Aktiekursen kommer också att öka vilket gör att jag får mindre antal aktier. Sen kommer även aktiekursen i bolaget med stigande utdelning att stiga mer vilket också ska beräknas i modellen men det är inte lätt. Det intressanta är dock att ovanstående modell kan apliceras på ett antal aktier och kan man varje månad/kvartal köpa de aktier som är svaga så kanske kursökningen inte blir så materiell. Jag menar att man återinvesterar utdelningen från ovanstående bolag i andra bolag och inte nödvändigtvis i samma bolag om kursen gått upp för mycket.

      Radera
    2. Förstår att man inte kan räkna in allt i en modell och att det är skillnaderna i utdelning du är ute efter. Hur som helst är det roligt att du är tillbaka! =)

      Radera
  2. Hur hade det sett ut om du hade puttat in 50 000 i bolag A och 50 000 i bolag B istället för all-in på ett av dem?

    Mvh,
    Niklas J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske ett mellanting? Jag kan beräkna även på detta men hinner inte just nu. Se min kommentar ovan där delar av svaret finns.

      Mvh
      ägamintid

      Radera
  3. Bra exempel, och tusan vad mycket det ökar efter 15-20 år. Sen är det kanske svårt att förutse tillväxt så lång tid framåt, men ändå!

    Undrar förresten hur stor chans en aktie med 3 procents utdelning från början skulle ha mot A eller B? (vilken tillväxt som krävs för att matcha dem.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men modellen är en modell. Man kan givetvis investera utdelningen från någon av ovanstående aktier i andra bolag och på så sätt nå en bättre avkastning om kurserna skulle stiga allt för mycket. Jag skulle kunna räkna även på en aktie med 3 % och kanske lägger ut även den när jag har tid.

      Själv jobbar jag med att köpa aktier som är svaga med de utdelningar jag får för att kunna få så mycket aktier som möjligt i bolag som är svaga för tillfället. Jag återinvesterar inte nödvändigtvis i samma bolag som jag erhåller utdelningen ifrån.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Alltid intressant med sätt att ta sig ur ekorrhjulet.
    Hade själv tankar på att uppfinna sätt att tjäna pengar förr i tiden, sen började jag istället ta reda på HUR pengar skapas..
    Lite som att en läkare pluggar medicin så borde väl ändå han som vill tjäna pengar börja med att ta reda på var pengarna kommer ifrån och hur dom skapas?
    Börja med att förklara för dig själv varför Federal reserv och dom flesta riksbanker är privat ägda och skapar pengar som dom sedan lånar ut och tar ränta på utav hela nationer.. Någonstans på vägen kommer du nog komma på ännu bättre sätt än du redan vet.. kunskap är makt som dom brukar säga =)

    /Killen som börjat äta vitamin B17 (du kan ju googla det också när du ändå håller på ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...