onsdag 13 juni 2012

Utdelning årsvis, kvartalsvis eller månadsvis?

I Sverige delar bolagen, i regel, ut pengar en gång per år. I USA är det praxis med utdelning 1 gång per kvartal. I England och delar av Europa delar bolagen ut 2 gånger per år. Sen finns det ett fåtal bolag som delar ut pengar varje månad. Egentligen spelar det ingen större roll hur ofta bolagen delar ut men försonligen föredrar jag kvartalsvis utdelning.

Kursrörelserna blir mindre både före utdelningen och i samband med utdelningen och det är bra att erhålla portioner med mindre utdelningar fler gånger per år. Det är min åsikt, det finns säkert andra åsikter om det. En del kanske föredrar en saftig utdelning en gång per år, vad vet jag.

Jag trillade på ett par intressanta bolag av en ren slump här om dagen. Bolagen delar ut pengar varje månad. Jag tycker det är lite roligt att kunna få en portion med "glädje" varje månad. Sen får man ett bättre flöde över året. I Sverige/Norden är det lätt att bli överöst med utdelningar i april och maj för att sedan få ganska mager utdelning övriga månader.

Bolagen heter Main Street Capital och Prospect Capital Corp. Det är två väldigt spännande bolag som är verksamma i nischen "BDC" = Business development companies.

Så här skriver Main Street Capital på sin hemsida:

"Main Street Capital is a principal investment firm that provides long-term debt and equity capital to lower middle market companies and debt capital to middle market companies. Main Street’s portfolio investments are typically made to support management buyouts, recapitalizations, growth financings, refinancings and acquisitions of companies that operate in diverse industry sectors. Main Street seeks to partner with entrepreneurs, business owners and management teams and generally provides "one-stop" financing alternatives within its lower middle market portfolio. Main Street’s lower middle market companies generally have annual revenues between $10 million and $150 million. Main Street’s middle market debt investments are made in businesses that are generally larger in size than its lower middle market portfolio companies." Main Street Capital

Jag har tittat lite på historiken i dessa bolag och finner både affärsidén och bolagen intressanta. Det är mycket lönsamma bolag med låga investeringsbehov vilket borgar för en god utdelning.

Direktavkastningen för ovanstående bolag är 7- respektive 11 % med utbetalning månadsvis.

Är det någon som har någon erfarenhet från bolagen eller nischen?

Trevlig kväll!

ägamintid

20 kommentarer:

  1. Tar för givet att du känner till Realty Income (O) "The monthly dividend company"

    Kanske det mest klassiska månadsutdelarna.
    Köpte dom för 3 månader sedan och utdelningarna dimper ner varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobias! Jo, jag känner till dom. Verkar vara ett mycket bra bolag. Det är nog en skön känsla att erhålla cash varje månad. Dags för mig att plocka in ett bolag bara av den orsaken! :)

      Radera
  2. Hej
    Avviker lite från inlägget. Men gällande RSA och deras utdelning så skriver dom "interim" och en "final". Vet du vad dom menar med det? Två utdelningstillfällen alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara, du får avvika hur mycket du vill. Du har rätt, de har två utdelningstillfällen där de första ha en interimsutdelning och sedan en final. Final är större än interim. RSA delar ut i maj och november.

      Radera
  3. Inom BDCs har jag Prospect (PSEC), Appollo Investment Corp. (AINV) och PennantPark Investment Corp. (PNNT). AINV utdelar kvartalsvis, senast i april (~10,7% dir.avk.).
    PNNT utdelar kvartalsvis också senast i april (~11,3%).

    Håller inte så noga koll på dem, de är en del av min pengamaskin som f.ö innehåller telekom, fastigheter, energi och livsmedel som jag nämnt i en tidigare post. De utgör bara ca 5% av min utdelningsportfölj. I likhet med REITs måste de betala ut en stor del av sin beskattningsbara inkomst och är därför p.g.a sin 'high-yield' populära bl.a s.k 'income investors'. Det närmaste man kan likna dessa vid något svensk bolag är det väl Ratos - även om de inte bara har aktier i underliggande bolag utan även olika skuldförbindelser, företagsobligationer och preferensaktier

    Om du (eller ni som läser detta) är intresserade av 'double digit income' kanske ni borde titta på closed-end-funds (CEF) och mortgage REITs (mREITS). Vad gäller CEF finns det dem med både 'leverage' och olika optionsstrategier samt dem utan. mREITs - Annaly är väl det mest kända exemplet - kan väl antagligen hålla sin höga direkt avkastning på 13-
    16 % ett tag till.

    Jag skulle inte rekommendera att ha för stor andel av mREITs i portföljen, utdelningarna kan sänkas snabbt och brutalt om deras spread minskar pga ändrade förutsättningar på lånemarknaden. (har själv under 5% andel mREITs).

    Med CEF däremot kan man diversifiera portföljen mot olika sektorer och geografiska områden. Har ca 10 stycken och de utgör 20% av utdelningsportföljen. Ska inte här gå in på vilka kriterier man ska kolla vid val av CEF - googla på "CEF AND return of capital", "CEF AND leverage", "CEF AND discount" och läs och begrunda...

    Till sist något om månads-, kvartals-, halvårs- och årsvis utdelning - eftersom kvartalsutdelare inte utdelar på samma månad kan man få en månatlig inkomsström genom att välja enbart kvartalsutdelare. Själv har jag både månads, kvartals och halvårsvisa utdelningar. Dessutom om man återinvesterar är det bättre med flera utdelningar per år än en per år dvs ränta-på-ränta med turbo !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt intressant inlägg! Det är precis som du säger bättre att få samma utdelning flera gånger per år än en gång per år för man hinner återinvestera utdelningen och få "turbo". Ska kolla lite på CEF. Tack för att du tittade in.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  4. Hej Anonym 23:13!

    Intressant. Jag är själv en "utdelningsjunkie" och ha idag ett antal investeringar i aktier och etf:er som gör att det trillar in lite pengar varje månad.
    Jag har kollat lite på det här med CEF:er och skulle uppskatta väldigt mycket om du har några tips.
    Jag söker även investeringar som genererar utdelningar halvårsvis - tips här vore välkommet.

    Tack på förhand.

    mvh/Patric

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - utdelningar blir som en drog ! Jag har nu svårt att investera i svenska bolag som bara delar ut 1 gång per är - även om jag har en svensk portfölj sedan tidigare.

      Sedan det här med "tips" - jag vill inte ge några rekommendationer "always remember to do your own due diligence!". Men några riktlinjer som jag följer samt några exempel på vad jag köpt kan jag ge - men kom ihåg att jag var tursam och köpte mycket av mina CEFer i efterdyningarna av Lehman kraschen för några år sedan och kom alltså in billigt.

      1) Jag försöker tänka igenom vilka sektorer jag är intresserad av men
      a) vill inte följa så noga
      b) vill sprida riskerna mot eller
      c) inte kommer åt eller förstår

      I mitt fall är a) utilities b) dividend achievers och c) företagsobligationer

      Utdelningsuniversat är ju så enormt i USA/Kanada att man kanske inte har tid eller intresse att följa en massa bolag i en mängd olika sektorer utan vill intrikta sig på att följa bolag i en viss sektor (i mitt fall REITs).

      Jag har som strategi att köpa de i mitt tycke mest framgångsrika bolagen i en sektor och sedan fylla på med CEFer. I sektorn utilities (där jag inräknar telekom-operatörer) har jag som tidigare nämnts AT&T, Verizon New Zealand Telecom och fyller på med Reaves Utility Income Fund (UTG).

      För att komma åt Asien och Kina har jag t.ex ING Asia Pacific High Dividend Income Fund ´(IAE). För att komma åt high yield obligationer har jag t.ex Black Rocks Corporate High Yield Fund (COY).

      Det finns översikter över CEFs där man kan screena dem efter olika kriterier. Nuveen har en
      som de kallar CEFConnect som inte bara visar Nuveens fonder. Där brukar jag botanisera ibland.

      Ibland går det dåligt, AOD har halverat sin utdelning sen jag köpte i början på 2010 - men den fortsätter ge utdelning varje månad - vikten av diversifiering och riskspridning är uppenbar även bland CEFer.

      Radera
    2. Engelska bolag delar i regel ut två gånger per år om man vill åt det. Sjävl föredrar jag kvartalsvis men det är bolaget i sig som är intressantast och utdelningen i andra hand och utdelningsantalet i tredje hand.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  5. Hej

    Har ägt Realty Income sen 2009 och det är för närvarande den aktie som jag tjänat mest på (kursstegring + utdelningar)

    Bolaget har en mycket bra ledning och är väldigt ägarvänligt.
    Kolla gärna in deras hemsida.

    Dagens kurs tycker jag är lite hög men om det blir ett ras på aktiemarknaden kan den verkligen vara intressant att ta in. Utdelningstillväxten är konstant men välidigt låg därför är det viktigt att man gör sina köp på attraktiva nivåer.

    Tack för en bra och inspirerande blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Realty har jag läst en del om men jag tycker som dig att den inte är tillräckligt attraktiv idag så jag avvaktar ett tag. Tack för dina fina ord!

      mvh
      ägamintid

      Radera
  6. Hej, detta tycker jag är väldigt intressant.
    Det hade varit intressant att få se några räkneexempel på olika porföljer och hur man "om än teoretiskt" skulle kunna förvänta sig av en portfölj bestående av månadsutdelare.
    Kanske är det för många faktorer som spelar in för att få fram en rättvis bild av skillnaderna mot års-utdelarna,men jag tycker att du har en god poäng i att det finns fördelar med mer frekventa utdelningar och därmed mera valmöjligheter för återinvesteringar.
    MVH/ Manne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går helt klart att räkna på Manne. Jag kanske gör detta när jag får tid och då lägger jag ut resultatet här.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  7. Hej!
    Hur ser du på en eventuell valutarisk i euron? Att handla euronoterade aktier, skulle inte detta kunna vara riskabelt om nu en krasch i EMU stundar. Hur tänker du där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag ser ingen risk med valutan. De flesta bolag jag äger har verksamhet i hela världen och exponerade mot en mängd valutor. Jag ser en större risk i att bara äga tillgångar i SEK och få min lön i SEK.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  8. Hej!
    Angående de två bolagen i artikeln så kan jag ha hittat ett tredje alternativ: Alaris Royalty Corp noterat i Canada. Ger månatlig utdelning och direktavkastningen är över 5 procent per år.

    Kanske kan vara värt att ta en närmare titt på?

    "Alaris Royalty Corp. (Alaris) is a Canada-based company. The Company provides alternative financing to a range of private businesses in North America. It is offers entrepreneurs who wish to raise capital for a partial exit, generational transfer, recapitalization, management buyout, or growth and who want to maintain control of their companies. The Company provide cash financing to private companies at an agreed upon valuation, in exchange for a pre-determined distribution from such private companies."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej allihop!

      Även jag älskar ju förstås när utdelningarna kommer, men varför snöar många här ovanför in på om det kommer 1 eller 3ggr/år. Totalsumman är väl densamma och det är väl mer intressant att lägga pengarna i RÄTT företag än att det delar ut en månadspeng.
      Missförstå mig inte, det vore sweet att få några spänn varje månad men det bör ju inte va det som avgör ens placering. Eller?

      Mvh
      Hasse

      Radera
    2. Gustav, tack för tipset. Ska kolla in bolaget.

      mvh
      ägamintid

      Radera
    3. Hasse, du har helt rätt. Nr 1: Välj rätt bolag med låg värdering. 2. Ett bolag som har en god utdelningshistorik. 3. bättre med kvartalsutdelning än årlig utdelning. Äger man ett antal bolag så får man ändå utdelning varje månad.

      ägamintid

      Radera
  9. Hittade lite om AT&T som kunde vara kul att se för dom som är intresserade:
    http://www.att.com/gen/investor-relations?pid=5675

    Mvh Hasse

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...