måndag 4 juni 2012

Räntesparande - Kan det vara något?

Jag kan inte mycket om räntesparande men skulle gärna vilja lära mig mer. Jag har egentligen inte nån koll när jag tänker efter. Jag vill undersöka saken närmare då jag vill kunna "parkera" mina likvida medel med en ok avkastning tills bra lägen i aktier dyker upp.

Vilka typer av konton finns där man kan erhålla en bra ränta? "Vanligt räntekonto" hos en bank? Preferensaktier med låg volatilitet? Företagsobligationer? Övrigt?

Optimalt vore att kunna placera pengar utan bindningstid eller i tillgångar där jag snabbt kan sälja av. Vill inte låsa upp mig i t.ex. 12 månader eller liknande.

Jag frågar er läsare: Har ni nårga tips eller erfarenheter?

Under tiden så googlar jag en stund så får jag se vad som finns!

Trevlig kväll!

ägamintid

27 kommentarer:

  1. Hej!

    Hoistspar.se utan tvekan.

    Alt. Sparkontoplus.se

    Jag har bägge delar, fast tycker nog hoist är bäst.

    SvaraRadera
  2. Vad gäller vanligt räntekonto med instättningsgaranti så har jag en slant både på hoistspar.se och på sevenday.se. För tillfället har sevenday marginellt högre ränta men det varierar över tid. En trevlig sak med sevenday är att de betalar ut ränta månadsvis. Som komplement har jag även en del pref. aktier i balder, corem och sagax. Har funderat på Nordeas nya räntebevis men inte slagit till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen. Preferensaktier är något som lockar. De verkar hålla emot trots börsnedgång!

      Radera
  3. Jag har Collector genom Avanza, aktuell ränta 2,2%. Funderar själv att byta till Hoist då de har 3,15% just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär som jag då. Jag har GE money bank via avanza.

      Radera
  4. Du kan använda dig av följande bankerna http://www.compricer.se/sparande/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. En bra utgångspunkt för att hitta i djungeln...

      Radera
  5. jag rekomenderar sevenday.se, dom har riktigt hög ränta + månadsvis utbetalning vilket aldrig är fel om man vill ha pengarna på kontot en kortare tid (allt under ett år)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, tack för tipset. Det verkar vara sevenday och hoist som är på tapeten!

      Radera
  6. akelius ger hög ränta men ingen insättningsgaranti. Har dock stort förtroende för roger akelius

    SvaraRadera
    Svar
    1. Akelius, jag har kollat på dom men de faller dock, precis som du säger, på att de saknar insättningsgaranti. Kanske värt att kolla mer på.

      Radera
  7. Jag har Hoist Spar som många nämner här. Har haft pengar där i cirka två år, gjort ca 10 insättningar och 1-2 uttag. Aldrig haft några problem. Pengarna kommer in efter en bankdag och ränta beräknas direkt på första kronan. Uttag går på 1-2 bankdagar och med E-leg funkar allt väldigt smidigt! Insättningsgaranti, ligger alltid stabilt bland de högsta räntorna, hemsidan är enkel och de rapporterar allt till Skatteverket och drar av för preliminärskatt. Ränta kapitaliseras 31/12, men blir ju upplupen under året så du alltid kan se hur mycket du är uppe i.

    Annars som nämnts kan ju Pref-aktier i fastighetsbolagen eller Swedbank vara ett alternativ (i Sverige.. annars finns det ju större utbud i t.ex. USA och Tyskland). Dock får du ju då företagsspecifika risker som du redan är exponerad mot iom dina stora aktieinnehav. Visst svänger de inte jättemycket men påverkas ändå av marknaden, företagets prestationer och det allmäna ränteläget. Inte så kul att tvingas sälja med förlust för att du vill göra en aktieaffär t.ex. Bättre med sparkonto då tycker jag. Om man är långsiktig kan det däremot vara mer attraktivt.

    Obligationsläget ser ju inte särskilt bra ut även om räntorna kan ligga kvar på låga nivåer ett tag till men eftersom räntorna snart inte kan sjunka mer blir ju avkastningen utöver kupongerna obefintlig. För kortsiktiga placeringar skulle jag hellre ha pengarna i t.ex. Spiltan Räntefond med låg avgift och bra resultat. Frågan är dock om det slår Hoist... Visserligen en fördel om du har ISK/KF kanske och vill lägga undan pengar bara en månad att inte behöva flytta in och ut pengar. Samtidigt inte så bra att ligga med massa lågavkastande papper skattemässigt...

    Företagsobligationsmarknaden är otroligt liten i Sverige och därtill illikvid + kräver oftast 1 miljon insats... Enda alternativet är i princip Pa Resources KV1 som är ett konvertibelt skuldebrev. I det pappret sker alltid en hel del handel varje dag och man kan köpa för låga belopp. Räntan är 11% och den handlas för närvarande till 72% av nominella beloppet.

    Alltså investerar du 7200 får du ändå 11% ränta på det nominella beloppet på 10 000 (betalas ut nästa gång i januari 2013). Upplupen ränta räknas dock in som man får betala när man köper och får när man säljer. I januari 2014 betalas den sista räntan ut och i samband med det ska nominella beloppet på 10 000 återbetalas.. Risken är hög i detta papper och marknaden tvivlar på om bolaget kommer kunna fullfölja sina åtaganden. Pare har tillgångar som vida överstiger börsvärdet och har ändå bra kassaflöden som gör att man kan amortera av eftersom capex är kraftigt reducerat. Kanske mest en spännande chansning än en placering av likvida medel hehe.. :-)

    Räntebevis tror jag Nordea skor sig ordentligt på med courtage och orimlig förvaltningsavgift. Förstår inte riktigt vad som styr kursen heller vilket gör att jag har svårt att förutspå rörelserna. Atlant Stability är en stabil hedgefond med låg risk som genererar väldigt stabil avkastning om ca 5-7% per år. Dock tar det upp till fyra dagar innan du har pengarna på kontot efter en försäljning, känns som man kan missa chans att kliva in i marknaden när man vill..

    Lycka till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eddie - ett stort tack för din fantastiska genomgång! Pare verkar inte vara något för mig, inte heller räntebevis. Jag är mest inne på sparkonto hos t.ex Hoist eller sevenday. Jag ska också ta mig en titt på preferensaktier. Tack för att du tog dig tid och skrev ditt informativa inlägg. Uppskattas mycket! Trevlig ledighet.

      ägamintid

      Radera
  8. Vi har sevenday finans (sevenday.se) som sparkonto. De erbjuder 3.20% och räntan sätts in månad för månad.

    Väljer man att binda i ett år så får du ränta 3.35%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Många här verkar tipsa om just sevenday och hoist. Jag ska kolla närmare på dessa. Ett problem är att jag har flera depåer med aktier och vill inte ha pengar på för många ställen då jag tappar översikten.

      mvh

      Radera
  9. Hejsan!
    Jag behöver hjälp med ett vägval utifrån att jag har för avsikt att starta en utdelningsportfölj som jag kontinuerligt investerar i då lämpliga dippar kommer men jag skall huvudsakligen försöka investera i samma aktier. Detta givetvis att inget radikalt händer med bolaget.
    Vidare hade jag tänkt att blanda portföljen med utländska, huvudsakligen amerikanska aktier (coca cola, mcdonalds etc). Dock har jag en fråga som jag behöver hjälp med att förstå och varför : Det gäller skall jag göra detta via vanlig depå eller ISK, jag förstår att detta har med avkastningen att göra samt även statslånerätan. Dessa kan man naturligtvis inte på förhand förutsäga utan jag undrar hur du själv resonerar samt vilket val du har gjort samt varför? Hur har övriga "värdeinvesterare" tänkt, mest fördelaktigt på lång sikt, hur hanterar man utdelningar från utländska bolag mm-
    Tacksam för en bra blogg som jag med intresse följer dagligen och hoppas att du fortsätter.
    Vill du kan du gärna ge mig lite förslag på aktier som du själv ser ett köpläge i till dagens kurs ställt mot bolagets historik och kvalitet.:=)

    Tack på förhand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har ISK. Detta är fördelaktigt för mig så länge min direktavkastning (inte yield on cost) överstiger statslåneräntan. Detta har jag gjort beräkningar på som jag kanske lägger ut på bloggen en vacker dag. Utländska källskatt får du tillbaka i deklarationen så detta är inget som påverkar din skattesituation mer än att det tar lite tid att få återbäringen.

      Således bör ISK vara det bästa så länge statslåneräntan är lägre än din direktavkastning på portföljen. Statslåneräntan kommer ju på sikt öka så bättre än vad det är nu blir det nog inte...

      Jag äger som bekant bl.a. Sanofi, Vivendi, Skanska, Kinder Morgan Inc mfl. Dessa kan du kolla på. Annars kan jag tipsa om börssnack där det finns några duktiga skribenter som diskuteras lämpliga bolag för dig.

      Lycka till! Hör gärna av dig igen!

      ägamintid

      Radera
  10. Tack för ditt svar, har några följdfrågor...
    kan jag flytta aktier/innehav mellan vanlig depå och ISK utan avgift?
    Vad/när är bäst rent taktiskt att flytta kapitalet/aktierna mellan Depå till ISK för att undvika ev. dubbelbeskattning?
    Hur bör man hantera kapitalet i en ISK, smart att sätta en en större summa direkt och sedan köpa fördelat i tiden eller sätta in pengar när väl köp skall göras för att hålla nere skatt /avgifter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är möjligt att flytta utan avgift. Dock realiserar du vinster/förluster i samband med flytten. Svårt att säga när det är bäst. Jag tror att du ska fokusera på att köpa bolag till ett lågt pris när du startat din ISK snarare än att fundera över beskattningen. Det kommer du tjäna mest på i längden. Läs gärna på diverse bankers hemsidor där har du all info rörande ISK. Lycka till!

      Radera
  11. Grattis till att ha sett igenom "matrisen" och insett att det är utdelningar som är grejen och inte falska förhoppningar om stigande aktiekurser. Kom bara ihåg att återinvestera utdelningarna. Till dina frågor:

    Vad gäller aktieval så börja i andra änden och ställ dig frågan som inför ett räntesparande: Vilken ränta vill jag ha ? Eller, rättare sagt' vilken yield-on-cost (YoC) vill jag ha ? När jag ställde den frågan till mig själv, blev svaret 12% och över. Detta skulle innebära 10.000 i månaden på 1 MSEK. Nu är det inte önskvärt att nå sitt mål-YoC omedelbart. Att lägga allt i Annaly, France Telecom, Telefonica etc. är inte förenligt med det risktänkade man samtidigt måste ha. Jag har kört en utdelningsportfölj i 3 år och är nu uppe i 8,4 % YoC (2011). Men den växer hela tiden. Så mitt råd är att både leta efter utdelningshöjare med direktavkastning oftast i 2-5% spannet och samtidigt
    plocka in högutdelare 6-15% och se till att få en mix som du är bekväm med. Själv har jag nu ca 40 olika papper och mitt mål är att ha minst 50.

    En utdelningsportfölj har man naturligtvis i en ISK. Ha samtidigt ett sparkonto som du samlar likvida medel på. När du ska köpa: för över kontanter från sparkontot till ISKn. Ha inga kontater på ISKn utom utdelningar innan de återinvesteras (eftersom jag köper varje månad låter jag dem ligga kvar) - tänk på att skatten i en ISK ökar med insättningar, så jag finner det inte värt att köra över utdelningar till sparkontot och sedan tillbaka igen.

    Du kan inte flytta aktier in i en ISK, enbart kontanter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med i din strategi och kör själv något liknande där jag blandar högavkastare med utdelningshöjare. Har räknat mycket på det och det är viktigt att ha en hög ingångsutdelning. Det krävs inte så stora höjningar då. Man får en bra "kick-back" genom att återinvestera en hög initial utdelning. Precis som du så känner jag mig inte komfortabel med bara högavkastare utan blandar upp med säkrare bolag med lägre utdelning, högre utdelningstillväxt och lägre utdelningsandel. Avseende antalet bolag så har jag inga gränser då jag ser kursutveckling i andra hand. Utdelningarna i sig kommer leda till att min portfölj ökar i värde. Sen kan man ha olika vikt i olika innehav också.

      Japp, bra poäng. Inte bra att sätta in och ta ut då skatten ökar.

      Avseende inflyttning av aktier till ISK från "vanlig depå" så går detta utmärkt. Dock bokförs detta som en försäljning och det uppstår en skatteeffekt. Således är det möjligt att flytta över även aktier till en ISK.

      Tack för att du delar med dig. Jag skulle säga att våra strategier är mycket lika varandra.

      Hur mycket årlig utdelning är du uppe i?

      ägamintid

      Radera
  12. Fan jag har inte lärt mig så här mycket på 2 månaders surfande på olika bloggar, stort tack till dig, du gör ett kanonarbete.

    Sista frågorna:=)
    * När säljer du ett innehav, eller kör du strikt på köp, behåll återinvestera/köp extra vid dip?

    * När du analyserar ett bolag, vad tittar du efter, går det att göra en enkel analys som inte tar flera timmar om man vet vad man skall kolla efter?

    * Bestämmer du en ingångskurs, dvs vad du är villig att betala eller kör du mer på känsla dvs. köper efter en dipp på ett par procent om du bestämt dig för bolaget i fråga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen! Kul att kunna dela med mig!

      Jag säljer sällan. Men vid större förändringar åt det negativa hållet i bolagens verksamhet som är av långvarig karaktär så kan jag sälja. Detta är dock inte vanligt. Jag har en mängd olika bolag på bevakningslistan och försöker hela tiden köpa de bolag som är svaga för tillfället.

      Jag gör rätt genomarbetade analyser där jag börjar med att bedöma om verksamheten är uthållig och stark och jag måste tro på affärsmodellen. Sen tittar jag på värdering och köper gärna bolag med mycket låga värderingar avseende P/E, P/B, P/FC mm.

      Jag försöker sätta intervall där bolagen är intressanta eller köper jag bolag med tillfälliga problem och kursen har gått ner en del.

      Hoppas detta besvarade dina frågor!

      mvh

      ägamintid

      Radera
  13. Något sent inlägg i den här debatten men jag jobbar mig så sakteliga ikapp inläggen på din blogg.

    Jag sparar en del på ett konto i Bluestep. Dom har lite olika alternativ men statlig insättningsgarantin och en ränta på upp till 4,20%. Min är effektiv just nu på 3,20%. Värt att kolla upp.

    Riktigt intressant att följa din blogg för övrigt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...