lördag 2 juni 2012

Nyckeltal för min aktieportfölj

Satt och räknade lite på aktieportföljen och satte samman några nyckeltal likt skagenfonder gör.

Så här ser det ut per sista maj:

P/E 7,3 (oviktat)
Earningsyield 13,73 %
Yield on cost 6,46 %
Potentiell uppsida (aktiekurs) 52 % (oviktat)
Potentiell utdelningshöjning 2013 7,3 % (oviktat)
Portföljsoliditet 74,3 % (jag har som bekant lån kvar sedan tidigare)

Tycker själv att det är bra nyckeltal. Jag tycker också att det är viktigt att regelbundet utvärdera aktieportföljen och beräkna rimliga nyckeltal. Det ger mig trygghet i mina innehav.

Målet är självklart att köpa de bästa bolagen till lägsta värdering för att göra ovanstående nyckeltal än mer attraktiva.

Yield on costen blir svårare att öka ju mer köp jag gör för det är inte lätt att hitta aktier med högre direktavkastning än 6,46 %. Det finns dock två sätt att se på saken. Yield on cost på mitt anskaffningsvärde på samtliga aktier ELLER, det mer intressanta, yield on cost på insatt kapital i depån. Yield on cost på insatt kapital visar ju kraften av återinvesteringarna av utdelningarna vilket inte yield on cost på anskaffningsvärdet gör. Dock avspeglas ju återinvesteringen av utdelningarna i kr och öre vilket är viktigare än yield on cost. Jag lever som bekant av kr och öre och inte av %-en...

Jag har satt upp mål för några av nyckeltalen medan andra försöker jag bara nå så bra som möjligt. Jag ska uppnå en soliditet på 90 % är det tänkt sen kan jag tänka mig att låna upp en del så länge min direktavkastning är högre än räntan. Det främsta målet är att nå en hög yield on cost på insatta medel vilket kommer göra att jag snabbare når mitt mål att äga min tid.

Har Ni räknat på era nyckeltal? Har Ni satt upp mål?

Trevlig helg!

ägamintid



4 kommentarer:

  1. Hur tar du fram potentiell uppsida resp. potentiell utdelningsökning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Det är min egna subjektiva bedömning. Jag försöker vara så realtstisk som möjligt och gärna vara försiktig.

      mvh

      Radera
    2. Hej läser dina gamla inlägg, jag ville förstå hur du hanterar Yield on cost med tanke på inköpspris eller på dagspris. Jag tror jag fick svaret här. Som nämts är ju int YoC det enda at beakta, men i mitt fall så vill jag ha en passiv inkomst vilket gör att jag inte kommer att analysera så mycket och jag är inte heller så intresserad av att alltid tajma köpen exakt rätt.
      Nu till min fråga:
      Eftersom du månadsparar, försöker du aktivt att rensa ut aktier som du köpt tidigare som kanske nu har en låg YoC för att öka i andra, eller fokuserar du mer på att hela tiden köpa rätt i månadsparandet. Jag gissar båda men det är lätt att hänga kvar vid aktier för länge (i mitt fall så är det så i vart fall)

      Radera
    3. Jag rensar inte ut något utan köper de bolag jag anser vara köpvärda och behåller dom som jag tror på. Egentligen är det viktiga vilken utdelning du erhåller årligen i förhållande till hur mycket pengar du har satt in i din aktieportfölj.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...