lördag 2 juni 2012

Husköp - svåra beslut



Husköp är något jag och min sambo funderar på. Inte just nu men vi har börjat spana lite på hemnet om det skulle dyka upp något "kap". Om det kommer en nedgång på husmarknaden så är jag beredd att slå till. Dock verkar det som att Sverige är undantaget som bekräftar regeln och priserna fortsätter upp trots konjunkturoro och nedgångar i många andra länder. Men det kanske kan vända även i Sverige så att det är möjligt att ta sig in på marknaden?

Hus är en enormt stor investering och vi har gått på pumpen tidigare med ett lägenhetsköp så det känns lite smått jobbigt. Sen är vi ju båda "ofrivilliga karriärister" vilket gör att våra jobb kan göra att vi "måste" flytta. Då vill man vara flexibel och kunna flytta. Hmmmm, inte lätt det här.... Kanske bättre att bo kvar i hyresrätt och ha flexibiliteten kvar?....

Min sambo har dyrare smak än mig. Jag kan tänka mig ett hus kring 2,0-2,5 Mkr medan hon vill ha ett större hus i ett annat område där priserna ligger på 3,3-4,5 Mkr.

Hittade ett hus igår som ligger i ett bra område för 2 Mkr. Det kändes som ett mycket bra pris, särskilt när jag beaktar att det inte var mycket att göra med huset och kök och badrum var i mycket gott skick. Huset ligger i ett bra och barnvänligt område och är lagom stort. Vi har även tittat på ett annat hus som ligger på 4,2 Mkr. Det var magiskt fint men på tok för högt pris. Jag utesluter inte att det kan vara en god investering på sikt men det är FÖR stora pengar helt enkelt för att jag ska vara intresserad av det.

Som ekonom så har jag räknat en hel del på vad det skulle innebära för vår privatekonomi om vi flyttar från hyresrätt till hus. Så här ser kalkylen ut:

Idag har vi kostnader på ca 8 000 kr per månad för vår lägenhet.

Förutsättningarna jag räknar på är en ränta på 4 %. Avdrag med 30 % på räntekostnaderna. Amortering med 3 000 kr per månad.

Hus 1 kostar 2 Mkr

Ränta per månad ink avdrag 4700 kr.
Uppvärmning 2500 kr
El 500 kr
Övrigt 1000 kr
Amortering 3000 kr
Summa utflöde per månad = 11700 kr
Kostnad per månad (ex amortering) 8700 kr

Hus 2 kostar 4,2 Mkr

Ränta per månad ink avdrag 9800 kr
Uppvärmning 2500 kr
El 500 kr
Övrigt 1000 kr
Amortering 3000 kr
Summa utflöde per månad 16800 kr
Kostnad per månad (ex amortering) 13800 kr

Som man kan se så blir det dyrare med hus än med vår lägenhet oavsett vilket av de två ovanstående prisnivåerna vi väljer. Hus 2 är enormt mycket dyrare. Hus 1 är rimligt mycket dyrare då vi då äger vår bostad och får vara med i uppgång och nedgång på husmarknaden. Med 3 000 kr i amorteringstakt så har vi amorterat ner 200 000 kr efter 5 år om vi skulle köpa ett hus för 2 Mkr. Då har vi en hedge om huspriset skulle sjunka 10 % under tiden. Hus kan också vara en bra affär då en uppgång ger en enorm hävstång då man ligger med en väldig hög belåning.

Boende är till syvene och sist något man ska trivas i, äga på lång sikt och förhoppningsvis uppfostra sina barn i. Det är därför viktigt att trivas oavsett vilket alternativ vi väljer.

Om vi ska kunna upprätthålla dagens inflöde i aktier så måste vi köpa ett hus för ca 2,0-2,5 Mkr. Väljer vi ett dyrare alternativ så kommer det innebära att vi måste minska våra månatliga insättningar i aktier. Jag hoppas att vi kan nå en medelnivå där vi har möjlighet att både spara i aktier och bo bra.

Beslut om husköp är så viktigt så det här kommer kräva en mycket grundlig genomgång innan jag går till handling. Således kommer jag uppdatera bloggen allteftersom ett eventuellt köp närmar sig.

Trevlig helg!

ägamintid

12 kommentarer:

  1. Funderar på om du inte är lite snäll med månadskostnaderna för hus. Tror övrigt blir högre om du inte har väldig stabilt hus. För de där priserna ska du väll få det, men ändå.

    Har ingen utbildning på det området, men när jag uppskattat vad jag och min kära sambo skulle behöva lägga har jag guesstimerat lite högre.

    SvaraRadera
  2. Du ligger alldeles för högt med kostnaden för uppvärmning och för lågt med övrigt men totalt kan det nog stämma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog vara sant. Mycket varierar ju beroende på hus.

      mvh

      Radera
  3. Du måste också räkna in värdet av att kunna spatsera runt på dina ägor och att kunna dra igång en rykande grill utan att grannarna muttrar. När vi köpte vårt hus som det i princip inte var nåt att göra med så la vi nog 4000 i månaden i snitt de första året på färg, växter, verktyg etc
    Men ett hus slår hyres alla dagar i veckan. Du stoppar ju pengar i nån annans ficka med hyres

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är riktigt. Men jag lägger in dessa utgifter för grill och blommor och annat i min månatliga kostnad men lägger det inte som en huskostnad. Jag håller med dig om att det är bra att över tid äga sitt boende. Känns ibland lite trist att lägga pengar till hyresägaren men jag känner istället en flexibilitet som är mycket värd!

      Radera
  4. Vad roligt att läsa om fler med drömmar! Jag fortsätter nog att titta in här då och då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattar bloggen! Du är så välkommen att titta in igen!

      mvh

      ägamintid

      Radera
  5. Hej, kul med husplanerna! Värmekostnaden beror naturligtvis på en massa faktorer som uppvärmd yta, typ as isolering och typ av värmesystem men 2500 skulle kunna vara rimligt. De 1000 kronorna på övrigt skulle precis täcka de utgifter jag själv har för sophämtning, vatten/avlopp samt villalarm. Du skulle nog behöva fondera medel varje månad för kommande renovering/oförutsedda utgifter, lämpligt belopp beror naturligtvis på husets skick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du rätt i. Man bör ju sätta av pengar varje månad, likt jag gör till resor, för framtida investeringar och renoveringar i huset. Dock ska ju detta vara värdehöjande och inte ses som någon månatlig kostnad på samma sätt som tex el och uppvärmning.

      Tack för att du tittade in i bloggen!

      Radera
  6. Jag hade uppfattningen att du/ni bodde i Sthlmsområdet? Undrar då var du hittar en villa för 2-2.5 millar, lagomt stort och i ett bra område för barn?

    Håller med de övriga skribenterna om att du behöver ta höjd för avsättningar för renovering etc.

    Bra blogg oavsett så fortsätt kämpa mot målet!

    /K

    SvaraRadera
  7. Anonym 22:46

    Jag sålde en lägenhet i Sthm för några år sedan. I den stad där jag bor hittar man priser mellan 0-10 Mkr. Det ska ju vara ett barnvänligt område då jag och min sambo är i "den åldern" då det börjar bli dags. Tack för dina uppmuntrande ord. Jag ska kämpa på och ha tålamod. Tålamod känner jag är nyckeln till framgång.

    ägamintid

    SvaraRadera
  8. Ambjörn

    Ja, det är möjligt att det blir högre. Min grova analys kanske får revideras upp lite. Det verkar vara konsensus här att jag ligger lite lågt. Det är mao ändå dyrare att bo i hus! Som sagt så får jag fundera ett bra tag på det här och när det är dags ska jag lägga upp en detaljerad kalkyl!

    tack för att du tittade in i bloggen.

    ägamintid

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...