tisdag 26 juni 2012

Bygg din egen fond

Jag såg igår ett skräckexempel på hur man kan misshandla sina surt förvärvade pengar. Det var en fond som Avanza gjorde reklam för som kallades för "utdelningsfond" eller något liknande (hittade fonden, se länk längst ner). Fonden som ska startas ska innehålla diverse bolag med hög utdelning och/eller stigande utdelning. Jag läste igenom innehaven i fonden, helt ok bolag de flesta men också några riktigt dåliga, enligt min mening. Fonden marknadsfördes med att "utdelning ger överavkastning över tid" etc. Helt korrekt men med den fonden kommer man aldrig nå någon vidare avkastning....

Så här står det om fonden:

"Fidelity Funds – Global Dividend Fund

– kvalitet som ger utdelning

I tider med låg ekonomisk tillväxt och hög volatilitet på världens aktiemarknader är investeringar i företag med utdelning en betydelsefull del av den totala långsiktiga avkastningen.

Företag med en historik av utdelningar är ofta mer motståndskraftiga och brukar kunna vara mindre volatila än aktiemarknaden i stort. Fidelity Funds – Global Dividend Fund är en global, aktivt förvaltad aktiefond. Investeringsstrategin identifierar företag med intressant utdelningstillväxt i hela världen. Fondens mål är att ge en direktavkastning på 25 % över aktiemarknadens genomsnitt".

Nu till punkten då jag hickade till...

AVGIFTERNA...

5,25 % i insättningsavgift, dvs det kostar 5 250 kr om man vill satsa 100 000 kr. Hur f-n kan de ta betalt för att jag ska sätta in mina surt förvärvade pengar? Ofattbart. Egentligen borde jag få betalt för att låna ut mina pengar till fonden Fråga nr 2: Vem sätter in pengar i en sådan fond?

Inte nog med detta, de kommer ta en årlig avgift på 2 %....

Första året startar man med 7 %  negativ avkastning. Det blir svårt att skapa stora förmögenheter då.

Det stod något om bytesavgift också men jag la inte ner mer tid för att ta reda på vad det var.

Som lök på laxen kommer fonden troligen att underprestera mot index dessutom. I alla fall med beaktande av avgifterna.

Fonden är ett skräckexempel på hur man inte ska investera pengar som man kämpat hårt för.

Ett tips är istället att köpa 10-15 aktier i olika branscher och bygga sin egna fond. Du får ett courtage vid inköp men inga avgifter resten av livet. Du får en högre utdelning och betydligt bättre totalavkstning. Dessutom är det mycket roligare än att äga en fond med 50-100 (anonyma) bolag där betalar för en förvaltning som du kan göra bättre själv.

Mitt tips är att bygga din egna fond. Defensiven har gjort det, Lundaluppen har gjort och jag har gjort det. Det är både enkelt och kul! Med en portion tålamod, en skopa sunt förnuft och låga förvaltningsavgifter kommer man långt. Bra mycket längre än med en fond likt den ovan.

Här är Fonden

Trevlig kväll!

ägamintid

12 kommentarer:

  1. 5,25 procent, kan det stämma? Det var det värsta jag sett isf...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer... Se länken i inlägget.

      mvh
      ägamintid

      Radera
  2. Hutlösa avgifter! Frågan är om de verkligen gäller när man köper fonden via Avanza och Nordnet. Kollar man på Nordnets och Avanzas sidor så står det ju inget om köp- eller säljavgift.

    Morningstar visar avgiften 5.25% som "maximal köpavgift" och säger följande: "Ofta är det möjligt att pruta på köpavgiften även vid direktsparande, särskilt vid stora insättningar. Köpavgiften stannar ofta, helt eller delvis, som provision till den som säljer eller förmedlar en fond. På Morningstars hemsida visas enbart den maximala köpavgiften. För att få information om vilken köpavgift som gäller just dig, kontakta fondbolaget eller den bank eller försäkringsbolag som hanterar ditt fondsparande."

    För övrigt också intressant att se skillnaden mellan förvaltningsavgift och årliga avgifter. 2 procent i årlig avgift är ju närmare sanningen än 1,5 procent i förvaltningsavgift.

    Tror också på att bygga sin helt egna fond, mycket bättre i längden!

    Länkar
    https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=350445&savingsCase=
    https://www.nordnet.se/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000O74P&ppm=0&nobuy=1
    http://morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P0000W0WG&programid=0000000000

    SvaraRadera
  3. Fondbolagen förnekar sig inte - här vill de slå mynt av det som det talas om bland de som har kommit lite längre än att följa de råd Svensson får på banken.
    Ordet "Utdelningar" klingar då bekant för Svensson för det har de kanske läst om i DN och Aftonhoran (kommer om några månader...) och så talar RÅNgivaren på banken om att det är ett NYTT och BRA alternativ alternativ "krydda" som du ska "spara" i.

    Eftersom den allra största majoriteten inte tittar på avgifterna för fonderna så blir detta ett intressant alternativ för dessa personer: säker utdelning lockar naturligtvis. För "alla" vet (dvs rådgivaren säger) att enskilda aktier innebär stora risker (rådgivaren säger: "farliga") och att det är säkrare med fonder, det vet ju alla.

    Ni ska se, nästa steg är antagligen "strukturerade produkter" med utdelning, antingen årlig eller kvartal, och "garanterad" återbetalning av "investerat" belopp vid löptidens slut, ska vi gissa uppbindningstider på 7-10år? För "alla" vet att man måste vara långsiktig på aktiemarknaden...
    Här blir antagligen (den dolda) avgiften i storleksordningen 7-10% - per år...

    Aj, fan, nu gav jag bort ett kommersiellt upplägg gratis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Produkten finns redan. Kallas för räntebevis.

      Radera
  4. Köper man via Avanza eller någon annan distributör slipper man dessa avgifter. Det står också tydligt i faktabladet att det är en maxavgift. Jag tolkar det som att de inte vill hantera massa småsparare för de kostar mer än de tillför. När småspararna går via Avanza och andra så blir ju motparten för dem Avanza som då blir en stor kund för dem. Det finns många andra exempel på detta och visar bara att det som småsparare är bättre att investera via en plattform än direkt i fondbolagen.

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
  5. Bättre att äga den följande global ETF tycker jag! Direktavkastningen är 7.7%

    http://etfs.morningstar.com/quote?t=DWX

    SvaraRadera
  6. Har en fråga om valutaexponering, merparten av aktierna i min portfölj har jag köpt på amerikanska börsen, alltså i dollar. I går när börsen rusade fick jag en fin utveckling för att idag se att det inte var så bra pga att dollarn försvagats. hur ser fördelningen mellan olika valutor ut i din portfölj? Går det att köpa ex.vis vivendi och banco santander på franska resp. spanska börsen för ISK samt till vilket courtage? Är valutaspridning viktigt för den långsiktige och vad tror du om dollarns framtida utveckling?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en mängd företag noterade i olika valutor och med verksamhet i olika länder. Jag vill ha bolag som har globala verksamheter och som får en bra valutaspridning. Jag ser lika stor risk i att bara ha tillgångar i SEK som att bara ha tillgångar i utländska valutor. Att ha ett hus i SEK, att tjäna sin lön i SEK och att ha alla sina tillgångar i SEK är inget jag eftersträvar. Kortsiktigt kan effekten bli som det blev för dig men på längre sikt kommer bolagens vinster att öka eller minska beroende på valturorna så det blir nog bättre över tid.

      Radera
  7. Jag tror du missförstod min fråga eller så var jag otydlig :=).
    Jag har grävt lite själv och det visar sig att oavsett vad företaget har sin omsättning i (Banco Santander, France Telecom, Vivendi) som alla omsätter i Euro så är jag 100% exponerad mot dollarn. Detta eftersom jag handlat dessa på USA börsen hos Avanza. Anledningen att jag handlat aktierna via USA börsen är p.g.a. av betydligt lägre courtage.

    Hur har du gjort? Har du också handlat merparten av dina utländska aktier på USA börsen via Avanza och ser du en risk med detta?

    Tack på förhand.

    SvaraRadera
  8. Nja, tror nog inte att misstförstod dig. Men jag ska förtydliga mig också! :)

    Det spelar ingen roll om du handlar aktierna i Spanien eller USA för de anpassar sig efter varandra. Även om Santander är noterad i EUR och USD så har de sina intäkter främst i EUR och diverse valutor i Sydamerika. När du köper Santander kan man säga att du är exponerad mot valutor i t.ex. Brasilien lika mycket som du är exponerad mot EUR eller USD. Jag köper också där aktierna är billigast, dvs oftast i USA. Jag anser inte att du är exponerad mot den valuta som aktierna är noterade i utan snarare den valuta som bolagen har intäkter i.

    Tänk dig H&M t.ex. De är noterade i SEK men har sin största del av försäljningen i EUR (Tyskland). När EUR sjunker mot SEK så minskar deras vinst i SEK. Du blir därför exponerad mot EUR när du köper H&M. Sen gör de sina flesta inköp i USD vilket gör att du får en exponering även mot USD.

    Således är frågan mer komplicerad än vilken börs du köper aktierna på.

    Philip Morris är en aktie som är noterad i USD men har all sin försäljning utanför USA. Ju mer USD sjunker mot andra valutor ju högre blir vinsten i USD och därmed stiger kursen. Tvärtom när USD stiger så sjunker deras vinst i USD men kursen blir högre då USD stärks...

    Är du med?

    ägamintid

    SvaraRadera
  9. Japp, jag är med tack så mycket för förklaringen...du gör ett kanonjobb och din blogg är NO1 :=)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...