tisdag 19 juni 2012

Börsen slår men utdelningen består




Börsen svajar upp och ner som en jojo. Det har inte gått någon förbi de senaste decenniet. Det har alltid varit så och det har knappast blivit mindre volatilt i takt med att datorerna har kommit in i bilden och nyhetsflödet är närmast oigenomträngligt. Man fullständigt bombarderas med information i en allt snabbare takt.
Då är det skönt att ha en strategi att hålla sig i. En strategi som fungerar och har fungerat sedan "tidernas begynnelse"...

Jag pratar om mina utdelningar som tickar in månad för månad, kvartal för kvartal och år för år. Utdelningar trotsar börsuppgång och börsnedgång och ökar över tid. Allt bygger så klart på att, i grunden, äga starka företag. Det är a och o. Att äga bolag som kan, oavsett konjunktur, berika sina ägare.

När det blåser som mest så känns det skönt att få små "presenter" titt som tätt som kan investeras vid lämpligt tillfälle. Dagens börsklimat ger bra möjligheter att få köpa in sig i högkvalitativa företag till låga värderingar och nå en hög direktavkastning. Nedgångarna är min vän som jag tidigare påtalat.

I diagrammet ovan ser ni min utdelningsutveckling sedan jag började min resa mot att äga min tid. Utdelningarna har i stort sett ökat varje månad sedan start och de täcker nu 17 % av mina levnadskostnader varje månad. Vi årsskiftet beräknas de täcka hela 22 %! Det känns bra att veta att utdelningen består när börsen slår!


Trevlig kväll!

ägamintid


13 kommentarer:

  1. Kollade lite på banker eftersom många storbanker i europa är ganska så nedpressade. En som fångade mitt intresse är banken "Banco Santander", den är i skrivande stund ned 43% på 12 mån. Kanon om du vill delge hur du ser på banken som dels är en stabil historisk utdelare som man i mitt tycke i dagsläget får väldigt billigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Santander är en intressant bank. Har själv läst på rätt mycket om den. Det synes vara en stark bank trots påfrestningar i Spanien. Risken är hög men banken verkar ha en god syn på risk och management i världsklass. Dock svårt att se igenom alla risker som finns. Jag skulle kunna tänka mig att ha en liten del i min portfölj men inte någon stor del.

      Radera
    2. Santander har en hel del övervärderade krediter de också. Men de verkar vara en av de mer stabila bankerna i alla fall.

      Jag har själv köpt på mig en liten chans/högrisk post. Jag kommer nog inte att öka på den detta året men kanske nästa om framtiden börjar se lite ljusare ut.

      Radera
    3. Ja, de har en ökande andel NPL men de kan absorbera det mesta då har intäkter som ökar. Man ska nog köpa i omgångar om man känner sig osäker. Vart botten är i aktien är omöjligt att veta men visst ser aktien intressant ut med en värdering kring 0,5 gånger book samt en "normaliserad" vinst på kanske 1,5 EUR aktie när det vänder.

      Radera
  2. Extremt skoj att se någon tro så pass mycket på ränta på ränta effekten. Själv var det också mitt mål att sätta in regelbundet och använa all avkastning o gå in igen. men nu börjar det mörkna och vissa spår om mycket mörkare tider. hur kan du ha is nog att stanna kvar? själv är jag 23 år och har sparat snart 200.000 på ett år och 2 månader. vill inte se det försvinna!
    Mycket läsvärd blogg tackar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mörkt nu, helt klart. Men jag satsar i högkvalitativa företag med beprövade affärsmodeller och en historik där de klarat av kriser. Det är lätt att dras med i mediadrevet om att domedagen är här. Jag känner mig tryggare att äga aktier i Kinder Morgan, Sanofi och Philip Morris än att ha pengarna på banken. Jag inbillar mig inte att jag kan pricka botten men jag kommer fortsätta att köpa så länge aktierna handlas på nuvarande nivåer. Jag har ett bra flöde att ta av och ska fortsätta nettoköpa. Är övertygad om att jag över tid kommer få bra avkastning på de satsningar jag gör idag. Men jag tror krisen kommer ta tid att reda ut.

      Fortsätt tro på det du gör och ha tålamod. Sprid riskerna. Tack för dina fina ord om bloggen!

      Radera
  3. Delar du med dig utav din excel-modell om man ber snällt?

    SvaraRadera
  4. hade gärna också fått ta del av din excel modell :)

    SvaraRadera
  5. Jag kommer ge ut mallar men inte just nu. Vet inte hur jag smidigast gör det. Kanske kan ni hjälpa mig?

    SvaraRadera
  6. Inget om yield eller utdelningar...
    Utan ett enkelt Glad Midsommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag önskar dig detsamma! Ta en en välbehövlig ledighet nu i några dagar och njut av friheten!

      ägamintid

      Radera
  7. Jag tycker det är absolut en av de största fördelarna med en "utdelningsstrategi" att man enklare kan koppla bort de kortsiktiga kurssvängningarna. Man kan alltid tänka "jag får in mina utdelningar regelbundet och det är allt som betyder något" och det gör iallafall för mig det enklare att inte göra överilade saker när det stormar.

    Trevlig midsommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Erikslust! Det är så lätt att dras med i kortsiktiga svängningar upp och ner. Jag försöker koppla bort detta så gott det går och ägna mig åt att investera.

      mvh
      ägamintid

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...